معاون پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی گفت: همسایگی با سه استان یوز خیز خراسان جنوبی، خراسان شمالی و سمنان به عنوان مناطق قطعی حضور و زیست یوز گویای جایگاه خراسان رضوی است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ، کارگردر باره برنامه این پروژه برای پوشش زیستگاه های خراسان رضوی گفت: خراسان بزرگ قبل از تقسیم به سه استان از جمله استان های یوزخیز بوده و هم اکنون خراسان رضوی به دلیل نزدیک بودن به منطقه میاندشت که به عنوان زیستگام مولد یوز شناخته می شود و منطقه توران، میزبان یوز نیز خواهد بود.

وی افزود: همچنین منطقه نایبندان در طبس از جمله مناطقی است که بعد از انقلاب اسلامی نخستین بار مشاهده یوز در آن گزارش شده است.

معاون پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی گفت: دعوت از محیط بانان خراسان رضوی برای شرکت در دوره های آموزشی حفاظت از یوزپلنگ دلیل بر قطعیت وجود این گونه در خراسان رضوی است.

کارگر افزود: در صورت رسیدن به توافق با دفتر سازمان ملل و با توجه به ظرفیت موجود، استان خراسان رضوی را به صورت رسمی جزو استانهای میزبان یوز و زیر پوشش این پروژه بین المللی معرفی خواهیم کرد.

وی گفت: حضور یوز در دو منطقه درونه و دشت لاغری، قطعی و مستند سازی شده است و امیدواریم خراسان رضوی به عنوان هفتمین استان یوز خیز در کشور معرفی شود.

معاون پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی مهمترین مشکل در این اقدام را کمبود و محدود بودن اعتبارات دانست.

کارگر تاکید کرد: یوز تنها یک گونه زیبا نیست بلکه به عنوان ضامن بقای زیستگاه های کویری محسوب می شود زیرا حضورش به عنوان پرچم در راس هرم غذایی تضمین کننده افزایش جمعیت حیات وحش، افزایش پوشش گیاهی و در نهایت تثبیت خاک و حفظ زیستگاه های طبیعی است.

وی افزود: علاوه بر اقدامات عملی و حمایتی از این گونه نادر و ارزشمند، در بخش مطالعاتی نیز مطالعات در زمینه وجود یوز، طعمه ها و ظرفیت مناطق مختلف در کشور برای زیست این گونه در حال انجام است.

انتهای پیام//ف.ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.