اهواز؛

اجرای بخش دوم طرح 550 هزار هکتاری

معاون طرح توسعه سازمان آب و برق خوزستان از موافقت با اجرای بخش دوم طرح 550 هزار هکتاری خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، حمیدرضا خدابخشی معاون طرح توسعه سازمان آب و برق خوزستان در بازدید از طرح زهکش های CMD و EMD در دشت آزادگان اظهار کرد: طرح مقام معظم رهبری طرح توسعه جدید نیست و قرار نیست 550 هزار هکتار دیگر به آن اضافه شود.

وی گفت: در ابتدا ، اراضی کشاورزی استان خوزستان براساس دستور مقام معظم رهبری و نامه ای از طرف پنج مقام مسئول 500 هزار هکتار زمین آبی تعیین شد که 800 هزار هکتار دیگر باید به آن اضافه شود.

خدابخشی با بیان این که مجموع اراضی استان به یک میلیون و 300هزار هکتار اراضی آبی می رسد توضیح داد: طرح مقام معظم رهبری طرح 800 هزار هکتاری است و هیچ کسی نیز حق ندارد از این عدد عدول کند.

این مقام مسئول اذعان داشت: از آن جایی که 800 هزار هکتار هزینه بسیار سنگینی است طبق پیشنهاد موسسه جهاد نصر تصمیم بر این گرفته شد که با توجه به منابع مالی قابل استحصال در کشور، طرح به 550 هزار هکتاری تبدیل شود و 300 هزار هکتار آن باقی بماند تا منابع مالی آن تخصیص داده شوند.

معاون طرح توسعه سازمان آب و برق خوزستان افزود: در این طرح 50 هزار هکتار در استان ایلام و 500 هزار هکتار در استان خوزستان قرار داد.

وی بیان کرد: همچنین طرح های سازمان آب و برق با وزارت نیرو جزو طرح های مقام معظم رهبری نیستند اما متناظر بر آن ها هستند.

حمیدرضا خدابخشی با اشاره به مشکلات زهکش های دشت آزادگان گفت: طبق توافق ما با جهاد کشاورزی استان کشت سه هزار هکتار شلتوک مصوب شده است اما این میزان به 15 هزار هکتار افزایش یافته است .

وی اظهار کرد: این میزان حجم زهاب را افزایش داده است البته هنوز جای نگرانی وجود ندارد و زهکش ها جوابگوی تخلیه آن بوده اند و آب را عبور می دهند اما این اتفاقات جزو عواملی است که موجب سرریز شدن آب از زهکش ها شده است.

خدابخشی با اشاره به لایروبی زهکش ها بیان داشت: از سال 1391 موضوع لایروبی زهکش ها را دنبال می کنیم اما هنوز اعتباری به آن تخصصی داده نشده است این در حالی است که بارها این موضوع را به معاون رییس جمهوری، رییس هیات بازرسی طرح سفر مقام معظم رهبری، مدیرکل معاونت برنامه ریزی مکاتبه کرده ایم و آن ها نیز دلیل ندادن اعتبار را نبود نقدینگی اعلام کردند.

معاون طرح توسعه سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به نبود آموزش های لازم به کشاورزان و هوشمندسازی سیستم آبیاری گفت: یکی از مجادله های همیشگی ما با جهاد کشاورزی نبود آموزش به کشاورزان است.

وی گفت: جهاد کشاورزی باید تکنولوژی را بکار گیرد و آن را به کشاورزان آموزش دهد تا کشاورزان توسط اپلیکیشن های جدید از زمان شروع آبیاری شان مطلع شوند.

این مقام مسئول درباره احداث بندهای خاکی روی زهکش ها توسط شرکت های نفت و کشاورزان توضیح داد: کسانی هستند که بر زهکش ها نظارت می کنند اما این طور نیست که برای یک سازه 60 کیلومتری نظارت روزانه داشته باشیم چراکه آب جاری است و مسیر همولانی است.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.