امروزه در دنیا، شرکت های بزرگ علاوه بر سودآوری، خود را درقبال جامعه نیز مسئول می دانند و فعالیت های عمدتا اجتماعی، زیست محیطی و فرهنگی را به عنوان مسئولیت های اجتماعی خود انجام می دهند.

به گزارش گروه وبگردی  باشگاه خبرنگاران جوان مسئولیت اجتماعی شرکتها یعنی مسئولیت شرکت در پاسخگویی به پیامدهاي فعالیتهایی که جامعه را تحت تأثیر خود قرار میدهد. امروزه اهمیت این موضوع تا جایی پیشرفته است که پیمان نامه ای جهانی در سازمان ملل با این موضوع به ثبت رسیده است. پیمان نامه جهانی سازمان ملل متحد (UN Global Compact) طرح ابتکاری داوطلبانه ای است که به قصد ترویج حسن سلوک شهروندی در میان بخش خصوصی راه اندازی شده است. شرکتهای شرکت کننده در این پیمان نامه به اعمال اصول نُه گانه آن در مورد تمامی فعالیت های خود متعهد می شوند. این اصول نُه گانه در برگیرنده حوزه های اجتماعی، حقوق بشر، معیارهای کار و محیط زیست است.
در حال حاضر بیش از 8900 شرکت از 166 کشور عضو این پیمان نامه جهانی هستند که نام کشور ایران نیز در این بین به چشم می خورد.
در ایران از قدیم مسئولیتهاي اجتماعی شرکتها در قالب مفاهیمی چون وقف و وامهاي قرض الحسنه و... وجود داشته است و بسیاري از صاحبان شرکتها و تجار براساس باورهاي مذهبی و اخلاقی عمدتاً مسئولیت و نقش اجتماعی خویش در قالبهاي نیکوکارانه و مذهبی ایفا میکردند. رشد بخش خصوصی و بازار سرمایه کشور در چند سال اخیر سبب گردیده است برخی شرکت ها داراي مجموعه اي ضوابط اخلاقی و اجتماعی(Code of Ethics) شوند و مسئولیت اجتماعی شرکتی در این شرکت هاي ایرانی نهادینه شود و این امر باعث شد تا برخی صاحبان صنایع و برخی از شرکتهاي برتر ایرانی به این مفهوم در فرآیندهاي مدیریتی توجه کنند.

از بین شرکتهای ایرانی می توان از شرکت مهرگستر تامین دارو نام برد که در حال حاضر با برند بهداشت دهان و دندان خود، جی.یو.ام، در بازار تجاری ایران شناخته شده است. به این بهانه گفت و گویی با علی ابطحی، مدیر برند جی.یو.ام در ایران ترتیب داده ایم تا از فعالیت های این برند در قالب مسئولیت های اجتماعی آگاه شویم:
⦁    تعداد بسیار کمی از شرکت های ایرانی عضو پیمان نامه جهانی سازمان ملل متحد (UN Global Compact) هستند، لطفا از عضویت این شرکت در این پیمان نامه برایمان بگویید؟
شرکت تامین دارو به ‌عنوان وارد‌کننده محصولات بهداشت دهان و دندان با این فلسفه که حتی نیت کمک به دیگران نیز می‌تواند مقدس باشد ماموریت خود را ایجاد شرایط مناسب برای کمک به بالابردن کیفیت زندگی مردم کشورمان دانسته و در این راستا بر آن بودیم تا تنها به تجارت خود نیندیشیم و مسئولیت‌های اجتماعی را در راستای فعالیت‌های تجاری خود برعهده بگیریم و به همین جهت افتخار عضویت در نهاد بین‌المللی United Nation Global Compact را از اولین سال شروع به فعالیت داریم.
⦁    تعهدات اعضای این پیمان نامه چیست؟
طرفین این معاهده موظف هستند تا سالانه اقدامات اجتماعی خود را به سازمان ملل گزارش دهند. این اقدامات می تواند شامل فعالیت در حوزه سلامت، محافظت از محیط زیست و سایر اقدامات بشر دوستانه و اجتماعی باشد. شرکت تامین دارو هم در راستای تعهدش به این معاهده و نیز با توجه به ماموریت خود که کمک به ارتقا سلامت و بهداشت جامعه با ارائه بهترین و با کیفیت ترین محصولات در راستای پیشگیری از بیماری هاست، سعی دارد در زمینه پیشگیری از بیماری ها و ارتقا سلامت دهان و دندان در میهن عزیزمان نهایت کوشش خود را بنماید و در واقع در همین راستا واردات محصولات G.U.M که علمی ترین محصولات بهداشت دهان و دندان هستند توسط این شرکت صورت گرفت.
⦁    مجموعه ای از این اقدامات را برایمان شرح می دهید؟
علاوه بر ابعادی از این معاهده که به درون سازمان برمی گردد و این شرکت سعی بر رعایت این موارد نموده است، با توجه به ضعف فرهنگی که در بحث بهداشت دهان و دندان در کشورمان شاهد هستیم، این برند با توجه به دامنه وسیع محصولات و قابلیت های ویژه آنها، فعالیت های گوناگونی را در راستای ارتقا فرهنگ پیشگیری در حوزه بهداشت دهان و دندان انجام می دهد که از آن جمله می توان به همکاری های این شرکت با موسسه اطلاع رسانی دندان پزشکی وابسته به وزارت بهداشت و درمان، انجمن دیابت گابریک، مرکز دندان پزشکی معلولین تاف و صد ها حضور اسپانسری در کنگره ها، همایش ها و رویدادهای مربوط به آموزش بهداشت دهان و دندان اشاره کرد که البته حضور در مدارس و مهدکودک ها و همکاری در فعالیت های آموزش بهداشت و تشخیص مشکلات دهان و دندان کودکان همراه با اساتید بزرگ دندان پزشکی کشور را هم باید در کنار این فعالیت ها ذکر کرد. همینطور از آموزش کودکان و والدین آن ها در مناطق محروم نیز می توان به عنوان بخش دیگری از این اقدامات نام برد. همچنین تمرکز فعالیت های گسترده بازاریابی برند جی.یو.ام نیز با همین دیدگاه شکل گرفته است.

وقتی تجارت برای برخی شرکتها فقط پول نیست

عضویت در این پیمان نامه چگونه روی فعالیت های مارکتینگی این برند تاثیر گذاشته است؟
ما ضمن استفاده از پیامهای بهداشتی، سلامت محور و حافظ محیط زیست در فعالیت های مارکتینگی جی.یو.ام، حتی در تصمیم گیریهای کلان خود نیز به این موضوع اهمیت داده ایم.
⦁    منظور از تصمیم گیری های کلان چیست؟
چندسال پیش که بعد از معرفی این برند به بازار، زمان آن رسیده بود تا برای شناخته شدن این برند در بین مردم از چهره های محبوب، فردی به عنوان سفیر برند جی.یو.ام انتخاب شود، نام گذاری و انتخاب این فرد نیز تحت تاثیر تعهد این شرکت در راستای کمک به ارتقا سلامت و فرهنگ پیشگیری از بیماری های دهان و دندان انجام شد. در واقع ما جناب آقای گلزار را به عنوان "سفیر سلامتی" خود انتخاب کردیم که درکنار ترویج برند خود، بُعد سلامتی را مورد تاکید قرار دهیم. از طرفی آقای محمد رضا گلزار نیز که نماد سلامتي و زيبايي شناخته مي شوند، همکاری با G.U.M را به عنوان اولین سفیر سلامتی پذیرفتند و حتی انتخاب ایشان هم حساب شده بود.
⦁    واکنش رقبایتان چه بود؟
این اتفاق از این نظر نیز خجسته بود که با انتخاب آقای محمدرضا گلزار توسط برند جی.یو.ام، دیگر برندهای بهداشت دهان و دندان در ایران نیز به تکاپو افتاده و شروع به تبلیغات گسترده در این حوزه نمودند. از آنجا که این حجم از تبلیغات توانست با یادآوری رعایت بهداشت دهان و دندان در سطح وسیع، به نوعی بر افزایش آگاهی بخشی در اجتماع و ارتقا سطح فرهنگی در این زمینه کمک کند به نوعی از هزینه های سرسام آوری که بیماری های دهان و دندان میتواند به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم، در اثر تشدید یا اثرگذاری روی دیگر بیماریها مثل دیابت، بیماریهای قلبی و عروقی و...، ایجاد کند، جلوگیری کرده و از این رو این اتفاق باعث خرسندی ما نیز شد.
⦁    آیا اسپانسرینگ جی.یو.ام برای گروه "REZZAR" و آهنگ های منتشر شده اخیر آقای گلزار نیز در همین رابطه بوده است؟

وقتی تجارت برای برخی شرکتها فقط پول نیست

بله. در واقع یکی از ابعاد مسئولیت پذیری شرکتها، استفاده از منابع و امکانات شرکت در یک پروژه اجتماعی، فرهنگی است و این حمایت ها در این راستا انجام می پذیرد. همانطور که می دانید گروه Rezzar با سرپرستی آقای گلزار، یکی از مستعد ترین گروه های حال حاضر موسیقی ایران می باشد و با فعالیت های پر قدرت اخیر خود، می تواند در آینده ای نزدیک یکی از شاخص ترین گروه های موسیقی ایران شود. از طرفی آقای گلزار با توجه به سابقه خود در صنعت موسیقی توانسته به عنوان یک رهبر قوی، راه پیشرفت این گروه را تسریع بخشد. از اینرو اسپانسرینگ جی.یو.ام روی سه آهنگ اخیر منتشر شده آقای گلزار که ان شاءالله ادامه دار نیز خواهد بود، به جهت حمایت اجتماعی، فرهنگی برند جی.یو.ام و مسئولیت های اجتماعی شرکت تامین دارو بوده و این شرکت در راستای انتشار محصولات فرهنگی فعالیتهای فراوانی را در نظر دارد که به زودی خبرهای خوشحال کننده ای نیز در این زمینه منتشر خواهد شد.
لازم به ذکر است که اینگونه حمایتها توسط برند جی.یو.ام که در ایران با سابقه بیش از 50 سال، به عنوان یک برند با کیفیت، شناخته شده و مورد اعتماد دندانپزشکان فعالیت می کند، توجه جامعه را به این حوزه افزایش می دهد و به فرهنگ سازی در این حوزه نیز کمک می کند.

⦁    به عنوان سوال آخر، لطفا برنامه های آتی در راستای ایفای نقش مسئولیت های اجتماعی خود را عنوان فرمایید؟
-در راستای مسئولیت های اجتماعی برای این برند در بعد برون سازمانی و اجتماعی، در حال حاضر در حال گفت و گو به جهت برنامه همکاری جدیدی با انجمن دیابت گابریک و همچنین موسسه اطلاع رسانی دندان پزشکی هستیم که هر دو این پروژه ها در سطح وسیعی بوده و با تعامل بسیار خوب صورت گرفته، یکی از بی نظیرترین برنامه های از این دست خواهد بود که در مرحله نهایی است و در صورت تحقق، حتما اطلاع رسانی در مورد آن صورت خواهد گرفت. طرحی نیز در حال انجام است که به نوعی یک فرهنگ سازی برای بهداشت دهان و دندان در رستورانهاست، که واقعا بدیع و نوآورانه است و به زودی اجرایی می شود.


وقتی تجارت برای برخی شرکتها فقط پول نیست

همینطور پیام های بهداشتی، سلامت محور و حافظ محیط زیست با قدرت بیشتری در شبکه های اجتماعی برند جی.یو.ام منتشر می شود. همانطور که می دانید، اینستاگرام جی.یو.ام یکی از پرطرفدارترین صفحات مربوط به برندها بوده و از این لحاظ یک رسانه قوی محسوب می شود.
از طرفی حمایت جی.یو.ام از فعالیت های فرهنگی که شاخص ترین آن پروژه های موسیقیایی آقای گلزار و گروه rezzar است، ادامه دار خواهد بود و همانطور که وعده داده بودم، خبرهای بسیار خوشحال کننده ای در این مورد به زودی منتشر خواهد شد.

منبع : pr



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.