نمایندگان شورای امنیت سازمان ملل متحد وارد سودان جنوبی شدند تا رئیس جمهور این کشور را متقاعد به استقرار یک نیروی منطقه ای در این کشور کنند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، نمایندگان شورای امنیت سازمان ملل متحد وارد جوبا پایتخت سودان جنوبی شدند تا سالوا کر، رئیس جمهور این کشور را متقاعد کنند با استقرار یک نیروی منطقه ای در این کشور جنگزده موافقت کند.

بر این اساس، هواپیمای حامل نمایندگان پانزده عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد اواخر روز جمعه در جوبا فرود آمد. هیئت نمایندگی شورای امنیت قرار است روزهای شنبه یا یکشنبه با سالوا کر دیدار کند. 

شورای امنیت از دولت سودان جنوبی خواسته است با استقرار یک نیروی منطقه ای در این کشور جنگزده موافقت کند در غیر این صورت باید منتظر تحریمهای سازمان ملل متحد باشد.

هیئت سازمان ملل متحد همچنین قصد دارد از اردوگاههای آوارگان سودان جنوبی که از جنگ و خشونت در شهرهای خود فرار کرده و به اردوگاههای واقع در جوبا و همچنین شهر واو Wau در شمال سودان جنوبی پناه برده اند، بازدید کند.

فوده سک Fodé Seck، سفیر سنگال در سازمان ملل متحد که به اتفاق سامانتا پاور، همتای آمریکایی خود به طور مشترک ریاست هیئت نمایندگی شورای امنیت را در این سفر بر عهده دارند، اعلام کرد هدف ما حفاظت از غیرنظامیان سودان جنوبی ، تلاش برای بازگرداندن آرامش و ثبات به این کشور از طریق اجرای قطعنامه های مختلفی است که شورای امنیت درباره این کشور تصویب کرده است.

فوده سک در پاسخ به سوالی درباره استقرار یک نیروی منطقه ای مرکب از چهار هزار کلاه آبی که مسئولیت حفاظت از غیرنظامیان سودان جنوبی را خواهد داشت، تاکید کرد همان گونه که در قطعنامه شورای امنیت تصریح شده، موضع ما در این زمینه کاملا مشخص است. 


شورای امنیت سازمان ملل متحد دوازدهم اوت گذشته با تصویب قطعنامه ای موافقت خود را با اعزام این نیروی ملیتی به سودان جنوبی اعلام کرد. این نیرو که از نظامیان کشورهای آفریقایی تشکیل خواهد شد، ماموریت دارد امنیت جوبا را تامین کند و به اجرای وظایف نیروی صلحبان سازمان ملل متحد مرکب از سیزده هزار نظامی که از ماهها پیش در این کشور مستقر شده است، کمک کند. این نیروی بین المللی به علت ناتوانی در حفاظت از غیرنظامیان به ویژه زنان و دختران در حوادثی که ماه ژوئیه روی داد، با انتقادات زیادی روبرو شده است.

درگیریهایی که از هشتم تا یازدهم ژوئیه میان نیروهای وفادار به رئیس جمهور سودان جنوبی و نیروهای وابسته به ریک ماچار، معاون پیشین ریاست جمهوری سودان جنوبی روی داد دهها کشته بر جا گذاشت و هزاران تن از ساکنان جوبا پایتخت این کشور را به مناطق امن‌تر فراری داد. این خشونتها و درگیریها امیدهایی را که در ماههای اخیر برای بازگشت آرامش و صلح به این کشور تازه استقلال یافته به وجود آمده بود ، از بین برد. به رغم توافق نامه صلح در سودان جنوبی درگیریهای مسلحانه و ناامنی هرگز به طور کامل در این کشور متوقف نشده است. 

ریک ماچار که تا چند ماه پیش فرماندهی شورشیان سودان جنوبی را بر عهده داشت ، اواخر آوریل گذشته به جوبا برگشت و به عنوان معاون سالوا کر رئیس جمهور سودان جنوبی سوگند یاد کرد اما خیلی زود بار دیگر با سالوا کر دچار اختلاف شد تا شعله های جنگ بار دیگر در این کشور روشن شود. 

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار