وزیر راه و شهرسازی گفت : تلاش بر این است که مسافران جاده ابریشم به مسیر ریلی منتقل شوند .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، از قزوین ؛آخوندی در یازدهمین اجلاس جهانی شهرداران جاده ابریشم افزود : به همین منظور دو خطه کردن مسیر قزوین به تهران افتتاح می شود وتعداد قطارها افزایش خواهد یافت .

وی یادآور شد : مسیر ریلی  تا شهرهای دیگر چون تبریز, گیلان ادامه می یابد وبه کشورآذربایجان وصل می شود.
وزیر راه و شهرسازی گفت : ارتباط ریلی با همسایگان و اتصال آن  به خطوط آسیایی از اهداف حوزه حمل و نقل است .

به گفته وی ، در همین قزوین طرحی در حال اجراست که این استان را به رشت و سپس به آسیای میانه وصل می کند .
آخوندی گفت : ما از سمت غرب به دنبال توسعه خط به عراق و درشرایط امنیت به سوریه  و بندر لاذقیه هستیم .

آخوندی در ادامه از افتتاح خط ریلی مون در هرات خبر داد .

وی گفت: در آینده شهر نشینی ,حمل و نقل بین شهری و درون شهری نقش مهمی دارد بنابراین افزایش سرعت ریلی و تغییر چهره ی این حمل و نقل اهمیت دارد.

بگفته ی اخوندی ؛در آینده شهرنشینی ایران باید ریل چه در حمل و نقل بین شهری و چه درون شهری به عنوان حمل و نقل سبز نقش ایفا می کند  .

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد : یکپارچه شدن ایستگاههای راه آهن با حمل و نقل عمومی اتوبوس شهری از دیگر سیاست های ماست .

وی افزود : بسیاری از ایستگاههایی که در فاصله ده و دوازده کیلو متری شهرها است  به نزدیک شهرها منتقل می شود .

آخوندی با بیان اینکه ما هیچ مانعی درارتباط ملت های منطقه نمی بینیم گفت : اعتقاد داریم برای حمل و نقل بار و مسافر در تمامی پایانه های مسافربری مرزی از جمله جزابه ، شلمچه و بازرگان و غیره توسعه یابد و نوسازی شود .

وی ادامه داد : برای احیاء جاده ابریشم باید ملزومات فراهم شود .

وزیر راه و شهرسازی ،فراهم کردن تسهیلات و نوسازی ناوگان هوایی و توسعه فرودگاههای بین المللی از سایست های دولت بیان کرد  و گفت :  احیا مسیر ریلی ، هوایی و زمینی جاده ابریشم در اولویت است .

آخوندی با اشاره به باز آفرینی شهری گفت :  جمعیت شهری ایران شصت  سال قبل کمتر از شش میلیون نفر بوده و الان بیش از شصت میلیون نفر است که رشد نه برابری شهر نشینی مواجه هستیم .

وی افزود : مسئله کیفیت زندگی در شهرهای ایران یکی از مسائل عمده وضعیت شهرنشینی در ایران است .

وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: امروزدر حدودنوزده  میلیون نفر از جمعیت شهر نشینی ایران در وضعیت بد مسکنی یا در حاشیه شهرها زندگی می کنند .

وی با اشاره به سیاست باز آفرینی شهرها گفت: بخش اعظمی از ثروتهای مادی ، تاریخی و تجاری و فرهنگی در شهرها است .

آخوندی  افزود : برای این امر باید همه امکانات مادی در بستر یک ارتباط فرهنگی فراهم شود در غیر این صورت امکان این حجم از سرمایه گذاری نیست .

وی با  بیان اینکه ما در حال بازخوانی فرهنگ ایران اسلامی هستیم گفت : اندیشه ما قرابت فرهنگی زیادی با شهرهای دیگر از جمله بخارا ، سمرقند دارد و مردم ایران با شهرهای جاده ابریشم از جمله  افعانستا ن ، هندوستان ، چین و غیر آشنا هستند .

وزیر راه و شهرسازی گفت : به عنوان یکی نماد فرهنگی وتمدنی می توانیم تمام شهرها را ایرانشهر تعریف کنیم  ،بنابر این فهم ما این است که قزوین به عنوان شهر تاریخی نماد ایرانشهر در مسیر جاده ابریشم است .

وی ادامه داد : در بازآفرینی شهری به دنبال تغیر چهره شهرهانیستیم بلکه به دنبال معرفی اندیشه و معرفی تمدن ایران دردوران جدید هستیم.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.