رئیس شورای مشترک بازرگانی ترکیه و ایران بر افزایش حجم مبادلات اقتصادی ایران و ترکیه تاکید کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛بیلگین آی‌گول در کنفرانس تجارت و سرمایه‌گذاری آذربایجان‌شرقی و ترکیه در اتاق بازرگانی تبریز گفت: ایران و ترکیه دو کشور مهم و استراتژیک در منطقه بوده و با داشتن معادن، ذخایر و نیروی انسانی در منطقه اهمیت ویژه‌ای دارند.

وی با تاکید بر افزایش حجم مبادلات اقتصادی ایران و ترکیه به 30 میلیارد دلار افزود: حجم تجاری دو کشور در سال میلادی گذشته به 9.8 میلیارد دلار رسد و صادرات ترکیه به ایران 5.7 درصد کاهش و واردات از ایران نیز 38 درصد کاهش یافت.

آی‌گول تصریح کرد: کاهش واردات ترکیه از ایران ناشی از کاهش قیمت‌های انرژی به ویژه نفت است.

رئیس شورای مشترک بازرگانی ترکیه و ایران گفت: مسئولان دو کشور بر افزایش حجم مبادلات تجاری خوشبین بوده و مانعی در این زمینه وجود ندارد.

وی با بیان اینکه تجارت ترجیحی بین دو کشور ایران و ترکیه بر اساس توسعه بیشتر مناسبات اقتصادی اعمال شده است، تصریح کرد: مسؤولان دو کشور برای تشویق بخش خصوصی دو طرف برای افزایش روابط و تعاملات، بخش حذف عوارض و مالیات به صورت دو طرفه را مطرح کرده‌اند و دو بانک بزرگ ترکیه از توسعه روابط دو کشور پشتیبانی می‌کنند.
 
آی گول اضافه کرد: طبیعی است که برخی مشکلات در برابر توسعه تجارت دو کشور وجود داشته باشد، اما اگر از من بپرسید کمترین مشکل را با کدام کشور دارید، می گویم ایران، چون اشتراکات فرهنگی، زبانی، دینی و... بسیار زیادی با ایران داریم.

وی تاکید کرد: ما برای رفع موانع توسعه تجارت دو کشور از مسؤولان دو کشور می‌خواهیم دست در دست هم بدهند و مشکلات موجود را حل کنند.

رئیس شورای مشترک بازرگانی ترکیه و ایران با اشاره به شعری از شمس تبریزی اظهار داشت: ما حاضریم تجربیات خودمان را با ایرانیان به اشتراک بگذاریم.
 
آی گول گفت: متاسفانه اخیرا کشور ما با اقدام به کودتا و بحران سیاسی مواجه شد، اما ما سعی کردیم هر چه سریع تر شرایط را به حالت عادی برگردانیم، ایران اولین کشوری بود که کودتا در ترکیه را محکوم کرد و ما از این امر خوشحال هستیم.

وی تاکید کرد: متاسفانه با وجود مشترکات زیاد توانمندی‌های و ظرفیت‌های هم را نمی‌شناسیم.


انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.