مدیرکل میراث فرهنگی همدان گفت: همدان جزء 5 استان برتر کشور از نظر داشتن جاذبه های گردشگری است.

همدان جزء 5 استان برتر کشور از لحاظ جاذبه گردشگریبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ علی مالمیر در دومین نشست فصلی علمی انجمن سرمایه‌گذاران مناطق نمونه گردشگری ایران(سمنگان) به میزبانی همدان،  با اشاره به اینکه هم اکنون 1800 جاذبه تاریخی شناسایی شده و 1000 اثر ثبت شده در استان وجود دارد، اظهار داشت: در استان همدان میزان توجه و اشتغال به صنعت گردشگری محل تأمل است هر چند میان شرایط مطلوب و موجود شکاف عمیقی وجود دارد.

وی افزود: نگاه دولت به لحاظ حمایت از آثار تاریخی تثبیت شده متفاوت از گذشته بوده و نشان‌دهنده آن است که در همدان محور توسعه استان به درستی گردشگری تعریف شده است چرا که توسعه کمی و کیفی در بخش کشاوری مقدور نیست و در صنعت نیز پیچیدگی و چالش مشاهده می‌کنیم بنابراین تنها می‌توانیم در حوزه گردشگری عرض‌اندام کنیم.

مالمیر با بیان اینکه در استان همدان 28 منطقه نمونه گردشگری مصوب داریم، تصریح کرد: متاسفانه در ایامی مسابقه‌ای برای ثبت مناطق نمونه داشتیم که با کمترین کارشناسی انجام شده این کار صورت گرفت اما سازمان میراث فرهنگی به دنبال کنترل و پایش در این زمینه است چرا که آسانی و تسهیل در ثبت مناطق آفتی است که گریبانگیر شده البته سخت‌گیری هم می‌تواند چالشی باشد.

وی با اشاره به اینکه اصلاح و حذف مناطقی گردشگری که ویژگی لازم را ندارند، در برنامه است، عنوان کرد: از 28 منطقه مصوب تنها دو منطقه نمونه گردشگری علیصدر و گنجنامه فعال هستند و هر دو هم گرفتاری‌هایی دارند که به واگذاری اراضی ملی از سوی دولت و رغبت بخش خصوصی برمی‌گردد بنابراین باید کمک کرد تا شاهد حضور سرمایه‌گذاران زیادی در مناطق گردشگری باشیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان در ادامه با تاکید بر اینکه تنها 2 منطقه نمونه گردشگری در همدان فعال است، یادآور شد: براساس گزارش سازمان جهانی گردشگری در سال 2015، حدود 10 درصد GDP دنیا از بحش گردشگری حاصل شده و هفت درصد صادرات کالا و خدمات دنیا حاصل این صنعت است.

علی مالمیر با بیان اینکه 30 درصد صادرات منهای کالا در دنیا مختص گردشگری است، ادامه داد: از هر 11 نفر یک نفر در سطح دنیا در حوزه گردشگری شاغل است.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران جزء 10 کشور برتر دنیا به لحاظ برخورداری از جاذبه‌های مختلف تاریخی و گردشگری است، عنوان کرد: در گزارش سال 2014 طبق برآورد‌ها به طور غیرمستقیم 6.3 درصد و به طور مستقیم 2.3 درصد  GDPکشور از بخش گردشگری است.

مالمیر افزود: ایران در این سال در بین 184 کشور دنیا، رتبه 40 را از نظر حجم و جثه گردشگری به دست آورد به طوریکه مشکل استان نیز حجم و مقیاس صنعت گردشگری است.

انتهای پیام/ د


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار