حضور گسترده شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور‌ در جشنواره گیاهان دارویی

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های گیاهان دارویی و طب سنتی گفت: به دلیل نداشتن دانش و تکنولوژی لازم سهم صادرات گیاهان دارویی 80 میلیون دلار بوده است.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  محمد حسن عصاره دبیر ستاد توسعه فناوری‌های گیاهان دارویی و طب سنتی صبح امروز در نشست خبری جشنواره گیاهان دارویی در معاونت علمی با اشاره به استقبال بی‌نظیر شرکت‌های خصوصی فناوران دانشجویان و دانش‌پژوهی از جشنواره اظهار داشت : شعار جشنواره امسال اقدام و عمل بوده و با هدف پیشران‌ اقتصاد مقاومتی بوده و این امر با توجه به محل کار اقتصاد مقاومتی همگام است به طوری که شرکت‌های دانش‌بنیان باید درون‌گرا و خود‌کفا بوده تا بتوانند سبب عدالت و پیشرفت کشور شوند.

وی بیان کرد: اقتصاد مقاومتی از مسیر اقتصاد دانش‌بنیان می‌گذرد و برگزاری این جشنواره محصولات دانش‌بنیان ارائه شده و هجوم انبوه شرکت‌های دانش‌بنیان مصداق و تبلور اقدام و عمل در سال 95 است.

عصاره یادآور شد: فرهنگ‌سازی اتصال حلقه وصل شرکت‌های سرمایه‌گذار و فناوری، و کار‌آفرینان در جهت اشتغال مناسب و کارآمدی از جمله اهداف مهم این جشنواره محسوب می‌شود.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های گیاهان دارویی و طب سنتی در این جشنواره 489 شرکت صنعتی خصوصی شرکت کرده که از این تعداد 146 عدد آن دانش‌بنیان است و این شرکت‌ها 2 هزار و 800 محصول و 450 محصول فناورانه‌ به مردم ارائه می‌دهند.

عصاره ادامه داد: 147 مرکز علمی دانشگاهی و پژوهشی در این نمایشگاه حضور پیدا کرده و امسال برای اولین بار جشنواره دانش‌آموزی با هدف آموزش از سنین پایین در این جشنواره گیاهان دارویی شرکت کرده و بیش از 700 گروه فناوری نوین از طریق پژوهش‌سرای دانش‌آموزی با همکاری وزارت آموزش و پرورش با 60 گروه فن‌آفرینی حضور پیدا می‌کنند.

وی عنوان کرد: ایجاد 70 کارگروه و حضور سرمایه‌گذاران و 18 گروه تأثیر‌گذار و کار‌آفرین همچنین تأسیس سلامت‌کده به وسیله 30 نفر پزشک و متخصص و ارائه ویزیت رایگان از دیگر اهداف مهم این جشنواره است.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های گیاهان دارویی و طب سنتی ابراز داشت: در این جشنواره برای اولین بار 300 نوع گیاهان دارویی زنده به صورت هدراتوم برای اولین بار در کشور عرضه شده و در حاشیه این نمایشگاه 18 کارگاه آموزشی برای پزشکان و داروسازان به صورت انحصاری و تخصصی با هدف انتقال فناوری و شناسایی شرکت‌های دانش‌بنیان صورت می‌گیرد تا بحث تجاری‌سازی، صادرات و بازار‌های هدف همچنین روش‌های ثبت دارو به مردم معرفی شود.

عصاره تأکید کرد: رو‌نمایی از نقشه راه گیاهان دارویی و طب سنتی همچنین رو‌نمایی از محصولات دانش‌بنیان و ارائه 400 اثر فاخر در زمینه گیاهان دارویی و طب سنتی از دیگر اقدامات این نمایشگاه به حساب می‌آید.

وی با بیان اینکه با همکاری وزارت بهداشت، صنعت، علوم کار و جهاد کشاورزی و اجرای سند نقشه راه گیاهان دارویی برای همه جشنواره‌ها اجرایی شده است تصریح کرد: تعداد دارو‌ها و فراورده‌های طبیعی از 138 قلم در دهه دوم انقلاب به 938 قلم در پایان سال 91 و هزار و 713 قلم تا پایان مرداد ماه 95 رسیده که از میان سهم سرانه مصرف داروهای گیاهی و مکمل از یک و نیم درصد به 4 درصد رسیده است.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های گیاهان دارویی و طب سنتی ادامه داد: تعداد‌ داروهای طب سنتی از 121 قلم در سال 91 به 746 قلم تا پایان مرداد ماه سال 95 رسیده و سطح زیر کشت داروها از 128 هزار هکتار به 181 هزار هکتار با بیش از 40 درصد رشد ارتقا یافته است.

عصاره ادامه داد: سرانه مصرف از 30 گرم در سال 80 به 248 گرم در سال 94 افزایش پیدا کرده و انواع داروهای انسانی، دامی‌ با منشأ گیاهانی به صورت قرص، کرم، شربت و کپسول از 300 میلیون در سال 92 به 570 میلیون عدد در سال 94 ارتقا ظرفیت یافته و تولید انواع اسانس و عصاره گیاهی از 122 هزار تن از سال 92 به میزان 183 هزار تن در سال 94 افزایش پیدا کرده است.

وی اظهار کرد: تم جشنواره امسال زعفران بوده که این گیاه به آب کمی نیازمند بوده و از نظر اقتصادی بسیار مقرون به صرفه است.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های گیاهان دارویی و طب سنتی تأکید کرد: میزان صادرات محصولات گیاهی به صورت فعله‌ای 80 میلیون دلار بوده و هر چقدر بتوانیم دانش تکنولوژی مواد خام را به مواد مصرفی را کشف کنیم میزان صادرات و درآمد ارزی کشور افزایش چشم‌گیری پیدا می‌کند.

عصاره ادامه داد: نگرش و رویکرد ستاد گیاهان دارویی تغییر یافته و در همین راستا محصولات فناور‌ و دانش بنیان از رشد قابل توجهی برخوردار بوده‌اند.

وی گفت: کشور ماه بعد از چین، تاکستان، هندوستان، کره و ترکیه بیشترین صادرات داروهای گیاهی را در دنیا دارد و طبق قرارداد 100 میلیون دلاری 3 سال گذشته در کشور چین 100 میلیون دلار محصول خام گیاهی به این کشور پر جمعیت صادر می‌شود.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های گیاهان دارویی و طب سنتی گفت: ما در دنیا 94 درصد زعفران را تولید می‌کنیم و کشور‌های آلمان، سوئیس و فرانسه بیشترین تقاضای صنعت گیاهان و طب سنتی ما هستند.

انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار