پدیده خشکسالی مدت 10 سال است گریبان گیر مردم مناطق مختلف استان فارس شده ، تعداد 36 رشته قنات از 37 قنات شهرستان کازرون را خشکانیده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ سید صمد سعید مدیر امور آب شهرستان کازرون گفت: در حال حاضر تنها یک رشته قنات در این شهرستان تاریخی با آب دهی ضعیف فعال است که در صورت تداوم خشک سالی این رشته قنات هم تا دو سال آینده خشک می شود.
سید صمد سعید افزود: کاهش 40 درصدی بارندگی در شهرستان کازرون از یک طرف و برداشت بی رویه و غیر مجاز آب از سوی دیگر موجب افت چشمگیر منابع آب های زیرزمینی در این شهرستان شده است.
وی ادامه داد: این افت منابع آبی در مرداد ماه امسال نسبت به مرداد ماه پارسال یک متر و نسبت به سال 75 به میزان 16 متر کاهش نشان می دهد .
سعید خاطر نشان کرد: قبل از آغاز خشکسالی تعداد چشمه های پر آب در این شهرستان 114 دهنه بود و هم اکنون این تعداد به 18 دهنه کاهش پیدا کرده و از این 18 دهنه چشمه تنها چشمه سرآب اردشیر وچشمه ساسان آبدهی نسبتا خوبی دارد.
سعید با اشاره به اینکه یک دهه پیش 10 رودخانه دائمی وپر آب در این منطقه جاری بوده که هم اکنون فقط سه رودخانه شاپور، دادین و اعظم جره آب در آن روان است بیان کرد: متوسط میزان آبدهی این رودخانه ها هم بطور متوسط از 10 و شش دهم متر مکعب بر ثانیه به یک متر و 35 صدم بر ثانیه کاهش یافته است.
مدیر امور آب شهرستان کازرون پرکردن تعداد 234 حلقه چاه غیر مجاز ، پلمپ و قطع برق 142 مورد چاههای برقی پر مصرف ونصب 280 کنتور حجمی روی چاه های دیزلی این شهرستان را از اقداماتی برشمرد که در راستای مقابله با پدیده کم آبی انجام شده است.
انتهای پیام/ر

برچسب ها: خشک شدن ، رشته ، قنات ، کازرون ، فارس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.