مدیر جهاد کشاورزی همدان از افزایش ۷۴ هکتار به عرصه گلخانه‌ای همدان تا سال آینده خبر داد.

افزایش ۷۴ هکتاری به عرصه گلخانه‌ای همدانبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ جواد رشیدی با اشاره به اینکه در شهرستان همدان حرکت به سوی توسعه کشت‌های گلخانه‌ای است، اظهار داشت: در همدان سطح گلخانه‌های فعال به 30 هکتار رسیده که در کنار آنها درخواست ایجاد 140 هکتار گلخانه نیز وجود دارد.

 
وی با اشاره به اینکه موافقت اصولی 47 هکتار و پروانه تاسیس 27 هکتار گلخانه در سطح شهرستان همدان صادر شده است، افزود: این میزان گلخانه سال آینده به سطوح گلخانه‌ای شهرستان همدان اضافه می‌شود.


رشیدی با بیان اینکه 78 گلخانه در شهرستان همدان وجود دارد که می‌توان کشت‌های صادراتی پرآب را در این گلخانه‌ها تولید کرد یا گلخانه‌ها جایگزین تولیدات پرآب شود، تصریح کرد: با توجه به منابع آبی محدود در استان همدان لزوم تغییر الگوی کشت و حرکت به سوی کشت‌های کم‌آب‌بر بیش از پیش احساس می‌شود.

 
وی با تاکید بر اینکه تغییر الگوی کشت راهکار اساسی برای اصلاح مصرف آب در بخش کشاورزی است، اظهار داشت: چند محصول برای کشت‌های جایگزین در شهرستان همدان معرفی شدند که مقاوم به سرما و کم‌آبی هستند بوده و در شرایط دیم با بارندگی زیر 300 میلیمتر نیز رشد می‌کنند.

 
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان با اعلام اینکه دانه‌های روغنی در حد 1500 کیلو در هر هکتار محصول می‌دهند و می‌تواند کمکی برای منابع آبی استان همدان باشد، اظهار داشت: نیاز است تا طرح جایگزینی کشت‌های کم‌آب بر در استان همدان نهادینه شود که در سطح شهرستان همدان برای طرح اولیه 100 هکتار زمین کشاورزی در نظر گرفته شده است و از پاییز امسال کار شروع می‌شود.

 
وی درباره کشت زعفران به عنوان محصول کم‌آب بر در استان همدان نیز گفت: به سبب بی‌تجربگی و عدم دسترسی به بازارها کشاورزان این حوزه آسیب دیدند که در حال حاضر هشت هکتار اراضی زعفران در شهرستان همدان وجود دارد ولی این رقم در سال‌های گذشته 15 هکتار بود.

 
رشیدی از اجرای عملیات خاک‌ورزی در 16 هزار هکتار از اراضی تحت پوشش شهرستان همدان خبر داد و گفت: یکی از معضلات در زمینه خاک‌ورزی عدم یکپارچه سازی اراضی است چراکه خاک‌ورزی حفاظتی نیاز به ماشین‌آلات بزرگ و جدید دارد که در اراضی کشاورزی کوچک پاسخگو نیستند.

انتهای پیام/ د


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار