ایران در زمینه کاشت گیاهان دارویی پیشگام است/ نیاز به تولید محصولات فرآوری شده کماکان وجود دارد

معاونت علمی فناوری رئیس جمهوری گفت: اگر ما مواد خام را به صورت فرآوری نشده به کشورهای خارجی صادر کنیم این کار همانند فروش نفت خام بوده و اقتصاد دانش‌بنیان افزایش نمی‌یابد.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سورنا ستاری معاونت علمی فناوری رئیس جمهوری در حاشیه افتتاحیه سومین نمایشگاه گیاهان دارویی و طب سنتی در جمع خبرنگاران صبح امروز در مصلای امام خمینی با اشاره به فرهنگ‌سازی استفاده از گیاهان دارویی اظهار داشت: معاونت علمی به فکر توسعه تکنولوژی تبدیل فرآورده‌های خام به محصولات فناور بوده و در این راه اقدامات خوبی انجام داده است.

معاونت علمی فناوری رئیس جمهوری در این مراسم بیان کرد: امروزه بیش از 150 شرکت دانش بنیان در زمینه گیاهان دارویی مشغول فعالیت هستند و ما از راه‌های موثری برای ارتقای سطح فناوری و تکثیر و تولید این گیاهان موثر استفاده می‌کنیم.

ستاری ادامه داد: صادرات مواد خام محصولات فناور همانند فروش نفت خام بوده و این مسئله هیچ کمکی به ما در جهت افزایش اقتصاد دانش بنیان و بالا بردن آمار تولید ناخالص داخلی در کشور نمی‌کند.

وی گفت:‌ امروزه گیاهان دارویی از نفوذ بسیار بالایی دربین مردم کشور برخوردار بوده و این مسئله یکی از اولویت‌های اصلی معاونت علمی فناوری محسوب می‌شود. 

ستاری گفت: ما باید از نعمت های فراوان خدادای و پتانسیل های کشور استفاده و از آنها کارآفرینی و اشتغال ایجاد کنیم.

وی یادآور شد: اگر ما به داشته‌هایمان درست نگاه کرده و از دانش بهترین بهره را ببریم می توانیم در کویر لوت نیز ثروت تولید کرده و محصولات فرآوری شده بسیاری را صادر کنیم.

تصویب سند نقشه راه؛ گامی در جهت توسعه اجرایی کشور 

در ادامه مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در جمع خبرنگاران گفت: رونمایی از سند گیاهان دارویی سبب توسعه این حوزه شده و همه رفتارها باید برای اجرایی کردن مفاد این سند به صورت جدی اقدام کنند.

وی بیان کرد:‌ امروزه در کشور تحولی جدی در بحث کشت‌های گیاهان دارویی صورت گرفته و تصویب سند باعث یک حرکت جهشی بزرگ می‌شود. 

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه امروزه 200 هزار هکتار از سطح کشور برای گیاهان دارویی است، افزود: ما در کاشت گیاهان دارویی جز چند کشور اول دنیا بوده و کشور باید به جای صادرات مواد خام محصول فرآوری شده و تجاری را صادر کند تا اقتصاد دانش بنیان کشور و تولید ناخالص داخلی افزایش یابد. 

وی گفت: امروزه 500 شرکت فعال در عرصه گیاهان دارویی وجود دارد و همین مسئله یک گام بزرگ و جدی برای پیشرفت کشور محسوب می‌شود.

ایجاد یک میلیون شغل بوسیله صنعت گیاهان دارویی

در ادامه این مراسم محمد حسن عصاره دبیر توسعه گیاهان فناوری دارویی معاونت علمی با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی از مسیر اقتصاد دانش بنیان می گذرد، اظهار داشت: این جشنواره تبلور اقدام و عمل و اقتصاد مقاومتی بوده و سبب اتصال حلقه های اشتغال سلامت و تولید می شود.

وی بیان کرد: امروزه به دلیل عوارض داروهای شیمیایی با وجود ساخت تجهیزات مختلف پزشکی چالش های متفاوتی را برای مردم دنیا بوجود آورده و باعث شده تا جامعه به گیاهان دارویی روی بیاورند. هزینه های درمان کشور آمریکا در سال گذشته 2 هزار 600 میلیارد دلار بوده و همین مسئله سبب روی آوردن مردم به گیاهان دارویی شده است.

عصاره عنوان کرد:سند گیاهان دارویی بوسیله معاونت علمی تبدیل به نقشه راه شده تا سازمان های ذیربط تولید 2 هزار و 292 اقلام دارویی را در کشور افزایش دهند و در سال 1404 یک میلیون شغل ایجاد شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار