اردبیل؛

برداشت 3 هزار و 800 تن حبوبات انتظاری در اردبیل

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: امسال بیش از ۳ هزار و ۸۰۰ تن نخود و عدس از اراضی کشاورزی استان اردبیل برداشت شد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ عدیل سروی در جلسه بررسی روند کشت محصولات ارگانیک در اردبیل اظهار داشت: امسال بیش از 5 هزار و 200 هکتار از اراضی کشاورزی استان به زیر کشت حبوبات انتظاری رفت که از این میزان سطح زیر کشت بیش از 3 هزار و 800 تن نخود و عدس برداشت شد.

وی در مورد ضرورت کشت حبوبات به صورت پائیزه افزود: در کشت‌های بهاره حبوبات، علاوه بر اینکه بارندگی‌های اوایل فصل و زیادی رطوبت خاک مانع کشت شده و بایستی تا گاو رو شدن خاک منتظر شد، باقیمانده رطوبت خاک نیز در حین انجام عملیات کشت تخلیه و بذر تقریبا در بستر خشک قرار می‌گیرد و معمولاً بعد از کشت، بارندگی فصلی نیز کمتر رخ می‌دهد و چنین زراعتی هر چند جوانه زده و سبز می‌شود ولی بوته‌ها از رشد مناسبی برخوردار نبوده و عملکرد مزارع کاهش می‌یابد.

سروی بیان کرد: از آنجایی که زراعت عدس به سرما متحمل بوده علاوه بر کشت انتظاری، امکان کشت پائیزه آن وجود دارد که در این روش‌ها از بارندگی‌های پائیز، زمستانه و بهاره در فصل رشد به خوبی استفاده کرده و قبل از رسیدن ماه‌های گرم سال که تاثیر منفی در تلقیح گل‌ها داشته، رشد کرده و از خسارت برخی آفات و امراض در امان مانده و محصول زودتر رسیده و عملکرد بیشتری نسبت به کشت بهاره خواهد داشت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل تصریح کرد: استان اردبیل جزو 10 استان برتر کشور در تولید محصولات کشاورزی با دارا بودن چهار درصد تولیدات متنوع کشاورزی را به خود اختصاص داده و در سه دشت اردبیل، مشگین‌شهر و مغان ظرفیت خوبی برای تولید محصولات متنوع وجود دارد.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.