پروتز آرنج با استفاده از فناوری سه بعدی برای نخستین بار در شرق کشور در دانشگاه علوم پزشکی مشهد طراحی و ساخته شد.

طراحی و ساخت پروتز آرنج برای نخستین بار در شرق کشوربه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: به همت متخصصان این دانشگاه با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی پروتز اختصاصی سر استخوان رادیوس در بیماری که دچار شکستگی کمپلکس آرنج شده بود،‌ ساخته شد و با عمل جراحی در بدن بیمار قرار داده شد.
دکتر مهرابی بهار افزود: در این روش برای بیماری که در اثر حادثه تروماتیک دچار شکستگی و دررفتگی پیچیده ی آرنج شده بود ابتدا مدل آناتومیک برای درک دقیق ضایعات شکستگی آن و طرح ریزی پلان جراحی ساخته شد.
وی گفت: در این روش با توجه به این که مدل شکستگی با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی امکانپذیر شد ،با پردازش تصاویر در کامپیوتر و بارگذاری تصویر طرف سالم بیمار روی آن پروتز دقیق برای بیمار ساخته شد و به علت دقت فوق العاده زیاد قطعه ی ساخته شده،همه حرکات دست در ناحیه آرنج قابل انجام است و تداخلی در بازه ی حرکت نرمال آرنج وجود ندارد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: تاپیش از این به علت اینکه جابجایی مفصل بر اثر شکستگی در تصویردیده نمی شد و به علت دقت ناکافی قطعه ی ساخته شده  ،باعث می شد مفصل مورد نظر به علت تطابق نداشتن کامل قطعه ی جدید دچار محدودیت حرکت شود و  تداخل با استخوان های اطراف  عوارض بعدی مثل آرتروز  را ایجاد کند.
طراحی و ساخت پروتز آرنج با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی با تلاش دکتر سیروس نکویی دانشیار و مدیر گروه رادیولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دکتر امیر حسین نکویی عضو قطب علمی تکنولوژی آموزشی در پزشکی و با همکاری دکتر امیررضا کچوئی عضو هیئت علمی گروه ارتوپدی دانشگاه برای نخستین بار در شرق کشور با موفقیت انجام شد.
انتهای پیام// م.م

برچسب ها: طراحی ، پروتز ، آرنج ، نخستین ، مشهد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.