طبیعت گلستان با مشکلاتی ازجمله بی توجهی به محیط به زیست به شدت تهدید می‌شود و بسیاری از گونه های نادر گیاهان دارویی از جمله بارهنگ زیر پای طبیعت گردان از بین می روند.

به گزارش خبرنگاران گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان ؛ گیاه بارهنگ معمولاً به صورت علف هرز در مکان‌های مرطوب مانند حاشیه‌ی جوی‌های آب، مزارع، باغ‌ها، باغچه‌ها و فضاهای سبز شهری و خانگی می‌روید و به راحتی در دسترس انسان قرار دارد و انواع مختلفي دارد. معمولاً از دانه هاي اين گياه استفاده مي شود.
کم توجهی به خواص بی شمار بارهنگ در گلستان
خواص درمانی ریشه، برگ و دانه این گیاه اثر نرم کننده دارد و از آن‌ها به عنوان تصفیه کننده خون، آرام کننده ناراحتی‌های آسم مرطوب، اسهال‌های ساده و ورم مخاط دهان استفاده می‌شود. جوشاندهٌ دانه بارهنگ در رفع بیماری‌های التهابی کلیه و مثانه مؤثر است.
کم توجهی به خواص بی شمار بارهنگ در گلستان
 اگر برگ تازه بارهنگ به مدت چند ساعت در آب جوشیده قرار بگیرد، سپس قطعات آن بر روی زخم‌های باز قرار گیرد، نه تنها زخم‌ها را از خطر آلودگی حفظ می‌کند، بلکه به سرعت بهبود کمک می کند . جوشاندهٌ ریشه گیاه همراه با عسل، اگر به صورت غرغره مصرف شود، ورم حلق را از بین می‌برد. برگ تازه و له شدهٌ بارهنگ اگر در محل گزیدگی زنبور عسل و پشه مالش داده شود درد را تسکین می‌دهد.
کم توجهی به خواص بی شمار بارهنگ در گلستان
یکی از کاربردهای مهم تخم بارهنگ، استفاده آن در داروی ترکیبی چهار تخم لعابی است، چهار تخم لعابی یکی از داروهای ترکیبی متداول در طب سنتی بوده که در اکثر خانه‌ها وجود دارد. این دارو به عنوان برطرف‌کننده سرفه‌های خشک سردردآور و خشکی و خارش گلو، نرم‌کننده سینه و رفع کننده گرفتگی صدا و به طور کلی برای بهبود انواع سرفه‌ها و به خصوص سیاه ‌سرفه مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 همه این فواید اما متاسفانه به علت بی توجهی برخی مردم و همچنین مسئولان مورد استفاده قرار نمی گیرد.

کم توجهی به خواص بی شمار بارهنگ در گلستان
انتهای پیام//
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.