2 هزار و 400 بانوی بی سواد در رده سنی 10 تا 49 سال در شهرستان دزفول شناسایی شده اند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، علیرضا شیرین صحرایی رئیس اداره سوادآموزی دزفول گفت: در سرشماری سال 90 تعداد 24 هزار و 133 نفر در شهرستان دزفول اعلام بی سوادی کردند که از این تعداد 53 درصد مرد و مابقی زن بودند.

وی با اشاره به اینکه حدود 10 هزار نفر از این تعداد بر خلاف اعلام بی سوادی دارای مدارک تحصیلی بودند وتعدادی نیز ساکن دزفول نبودند گفت:در مدت پنج سال اخیر حدود سه هزار نفر تحت آموزش های سوادآموزی قرار گرفتند و مدرک سوادآموزی کسب کردند که در این خصوص استقبال بانوان بیشتر بوده است.

شیرین صحرایی اظهار کرد: با توجه به مشغله کاری آقایان استقبال از سوادآموزی در این جنس کمتر از بانوان است و بانوان بیشتر به سوی سوادآموزی روی آورده اند.

رئیس نهضت سوادآموزی دزفول بیان داشت: با کسر افراد آموزش دیده در این مدت در حال حاضر حدود پنج هزار (حدود پنج درصد کل جمعیت دزفول ) در گروه سنی 10 تا 49 سال بی سواداند که از این تعداد 2 هزار و 400 نفر زن و مابقی مرد هستند.

وی ضمن گرامیداشت هشتم سپتامبر روز جهانی مبارزه با بی سوادی تصریح کرد: با اجرای طرح باسوادی والدین بی سواد و کم سواد دانش آموزان در سال گذشته بیش از 500 نفر از اولیای دانش آموزان تحت پوشش آموزش سوادآموزی قرار گرفتند و امسال نیز این برنامه باجدیت بیش تری تداوم خواهد یافت و هنگام ثبت نام دانش آموزان در مدارس ابتدا مدارک تحصیلی والدین آن ها اخذ می شود تا آمار دقیقی از تعداد بی سوادان جهت شناسایی و پیگیری سوادآموزی آن ها به دست آید که در این خصوص افراد زیر 20 سال در اولویت هستند.

علیرضا شیرین صحرایی اذعان داشت: همچنین سوادآموزی افراد معلول، افرادی که توانایی جسمی ندارند و افراد بدسرپرست و بی سرپرست نیز از اولویت های سواداموزی دزفول می باشد که در این خصوص با کمک کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی در حال شناسایی این افراد هستیم و مقرر شده ارائه هرگونه از سوی این 2 نهاد با بررسی وضعیت بی سوادی مددجویان انجام شود.

وی آموزش زندانیان بی سواد و کم سواد ندامتگاه دزفول را نیز از برنامه های نهضت سواد آموزی این شهرستان عنوان کرد و افزود: سال گذشته چهار کلاس سواد آموزی برای سوادآموزان زندان دزفول برگزار شد و امسال نیز 2 کلاس دیگر در حال برگزاری است .

شیرین صحرایی اذعان کرد: تعداد 50 نفر از زندانیان واجد شرایط سوادآموزی هستند که امسال برای باسوادی آنها طرح 'بند من ،کلاس من' در دزفول اجرا خواهد شد ضمن اینکه در نظر داریم مرکز یادگیری محلی دائمی در ندامتگاه دزفول راه اندازی شود تا مهارت های زندگی ، شغلی ،حقوق شهروندی و آموزشی به آنها آموزش داده شود.

وی در خصوص سهمیه امسال دزفول برای سوادآموزی نیز گفت: در سال 95 سهمیه شهرستان دزفول برای سوادآموزی سه هزار و 100 نفر تعیین شده که از این تعداد 2 هزار و 100 نفر مربوط به دوره سواد آموزی هستند و تاکنون با گذشت کمتر از شش ماه از سال 240 نفر تحت پوشش سوادآموزی قرار گرفته اند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: برای دوره انتقال نیز باسوادی 700 نفر در دزفول در سال جاری مدنظر بوده که تاکنون 540 نفر تحت پوشش قرار گرفته اند ضمن اینکه در دوره تحکیم نیز از 300 نفر تعیین شده برای دزفول تاکنون 40 نفر تحت آموزش قرار گرفتند.

رئیس نهضت سوادآموزی دزفول به محدودیت های موجود در سوادآموزی در سال جاری اشاره کرد و گفت: نبود منابع مالی و محدودیت زمانی از دلایل تحقق نیافتن سهمیه سواد آموزی در دزفول می باشد زیرا افرادی که باید تحت پوشش قرار گیرند باید هفت ماه مشغول تحصیل شوند و از آنجا که برخی عشایر چند ماه خارج از شهرستان بسر می برند لذا از تحصیل مدون و مستمر دور می مانند که در این خصوص سازمان های مردم نهاد می توانند یاریگر نهضت سواد آموزی باشند.

شیرین صحرایی در خصوص ادغام آموزش و پرورش و نهضت سواد آموزی نیز اظهار داشت: از سال 90 با هدف استفاده از ظرفیت های آموزش و پرورش در راستای ریشه کنی بی سوادی این 2 نهاد ادغام شدند که با این امر در مناطق شهری ، روستایی و عشایری از ظرفیت مدارس برای سوادآموزی نیز استفاده شد و زیرساخت های لازم فراهم شد.

وی افزود: در برخی مدارس 2 نوبته بودن مدارس و حجم بالای کاری مدیران مدارس امکان استفاده از این فضاهای آموزشی را از نهضت سوادآموزی گرفت لذا کار به بخش خصوصی واگذار شد و این امر نیروی انسانی بیشتری را طلب کرد .

رئیس نهضت سواد آموزی دزفول اذعان کرد: اولویت سوادآموزی با افراد بین سنین 10 تا 49سال به عنوان گروه مولد می باشد ولی محدودیتی برای آموزش دیگر سنین وجود ندارد.

وی بیان داشت: در صورت قبولی یک فرد در دوره سوادآموزی که توسط خود یا خانواده آموزش دیده هفت میلیون و 650 هزار ریال به عنوان پاداش به وی پرداخت می شود .

شیرین صحرایی گفت:در صورت قبولی فردی که بی سواد است و توسط هم محله ای خود آموزش دیده است نیز علاوه بر پرداخت هفت هزارو 650 هزار ریال به فرد آموزش دهنده ، مبلغ یک میلیون و 350 هزار ریال نیز به فرد بی سواد پرداخت می شود ضمن اینکه در صورتی که فردی در دوره انتقال قبول شود در ازای آموزش هر فرد به آموزش دهنده هشت میلیون و 200 هزار ریال پرداخت می شود.

وی بر همکاری و مشارکت شهرداری ها و مجامع صنفی در سواد آموزی تاکید کرد و گفت:طبق قانون کارآفرین باید نسبت به استخدام افراد باسواد اقدام کند و در صورتی که افراد بی سواد و کم سواد را به کار گرفته است ملزم به آموزش وی می باشد که در این خصوص کارفرمایان و مجامع صنفی باید ورود کنند .

وی گفت:تعداد 300 نفر آموزشگر سوادآموزی در دزفول فعالیت دارند که در 2 مرحله 200 نفر از آن ها تحت آموزش های سوادآموزی قرار گرفتند تا کیفیت آموزشی آنها در این شهرستان ارتقا یابد.

رئیس نهضت سواداموزی دزفول اظهار کرد:به دلیل ضرورت و استقبال از سواد آموزی کلاس های سوادآموزی در کوی مدرس دزفول بیش از دیگر مناطق شهری و حاشیه ای می باشد به گونه ای که حدود 50 درصد فعالیت سوادآموزی در این منطقه متمرکز شده و پس از آن در زیباشهر ، انجیرک ، شهرک زراعی و خوزینه باقر بیش از سایر مناطق نیاز به فعالیت آموزشی است.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.