دولت اوباما با افشای بندهای توافق، هر روز بیش از پیش تحت فشار مخالفان خود قرار می گیرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از واشینگتن اگزمینر، روز سه شنبه کلی آیوتکلی آیوت، سناتور جمهوری‌خواه ایالت نیوهمشایر خواستار آن شد که اوباما در خصوص «معافیت سری» اعطا شده به ایران در توافق هسته ای توسط آمریکا و قدرت های دیگر غربی، توضیح دهد. این معافیت باعث می شود ایران از ضرب الاجل اعمال شده بهره مند شود.

وی در نامه ای به اوباما نوشت: «این گزارش، برخی پرسش های جدی را در خصوص اشتیاق دولت شما در کنار آمدن با تهران، ارائه ندادن اطلاعات مهم به مردم آمریکا و اشتیاق شما به قبول معافیت هایی که توافق هسته ای سراسر مشکل دار را زیر سوال برده است، مطرح می کند»
آیوت افزود: «گزارش هفته گذشته نشان می دهد که دولت شما از راه های فرعی پشتیبانی کرده است که به ایران اجازه می دهد مفاد توافق هسته ای خود را نقض کند.»

موسسه مستقل علوم و امنیت بین المللی که در واشینگتن مستقر است، هفته گذشته گزارشی منتشر کرد که نشان می داد آمریکا و شریکان آن به ایران اجازه داده اند از حدود مشخص شده غنی سازی اورانیوم در تاسیسات هسته ای خود، فراتر برود.

کمیسیون مشترک ناظر بر اجرای توافق نیز این معافیت ها را تایید کرد اما تاییدیه آن در اختیار عموم قرار ندارد. این گزارش می گوید معافیت ها مهم هستند چون ایران می تواند به راحتی اورانیوم با درصد زیاد تولید کند.

 آیوت در پایان نامه خود نوشت: «بسیار نگران هستم ایران از معافیت هایی که برایش درنظر گرفته اید استفاده کند.»

این سناتور جمهوری خواه بر اساس همین نگرانی ها از دولت خواست به چند پرسش در خصوص معافیت ها، آگاهی کامل آمریکا از راه های فرار توافق، علت اجازه داشتن ایران برای ذخیره آب سنگین خود در عمان تحت کنترل ایران، و دلیل افشا نکردن مفاد توافق برای عامه مردم، پاسخ بدهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار