مدیرباغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت : در حال حاضر ۱۵۰ هکتار باغ متراکم زیتون در استان قزوین زیر کشت است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، از قزوین ؛به گفته احمد مستخدمی ، امسال ۱۰۰ هکتار به این میزان اضافه خواهد شد،

مدیرباغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: این باغ‌های زیتون جزو باغ‌های مدرن و نوین در دنیا هستند که  از مرحله کاشت تا برداشت شامل آبیاری و هرس به‌صورت مکانیزه انجام می‌شود.

وی گفت: میانگین عملکرد باغ‌های زیتون استان حدود سه تا چهار  تن در هکتار است که بسته به سال‌های مختلف این میزان متفاوت است.

مدیرباغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان گفت : درختان بهتر است قدمت بیش از ۱۰۰ سال و حداقل بالای ۱۰ سال داشته باشند تا به عملکرد اقتصادی برسند.

مستخدمی ادامه داد: باغ‌های فوق متراکم استان، پارسال، در سال پنجم سنشان، ۱۳ تن و ۵۰۰ کیلو گرم در هر هکتار محصول زیتون با روغن با کیفیت خوب و درصد بالا دادند که این نشانه افزایش ۳ونیم برابری میزان عملکرد است.

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان قزوین خاطر نشان کرد: دانه‌های ارقام فوق متراکم، ریزتر هستند، به همین دلیل مگس زیتون اصلاً تمایلی به این دانه‌ها ندارد ،  این‌ها جزو معدود باغ‌هایی‌اند که حتی اگر آفت در آن‌ها طغیان کند، هیچ نوع خسارتی نخواهند دید و این آفت در کیفیت روغن تأثیر نخواهد گذاشت.

مستخدمی گفت: با توجه به شیوع آفت، علاوه بر جوان‌سازی باغ‌های قدیمی و مبارزه و رصد بهنگام سیکل زندگی آفت، یکی از روش‌های مقابله با آن، توسعه باغ‌های فوق متراکم و متراکم با ارقام مقاوم به آفت مگس زیتون است.

انتهای پیام/


برچسب ها: کشت ، زیتون ، هکتار ، باغ ، قزوین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار