به نوشته مارکت واچ، با وجود توافق مسکو و ریاض در خصوص انجام اقدامی مشترک برای تثبیت بازار انرژی، امید چندانی به عملی شدن آن نیست.

مارکت واچ: تفاوت حرف و عمل روسیه و عربستان هنگام بحث درباره کاهش تولید نفت
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از «مارکت واچ،» عربستان سعودی، بزرگترین صادرکننده و روسیه، بزرگترین تولیدکننده طلای سیاه در جهان، روز دوشنبه درباره انجام اقدامی مشترک به منظور تثبیت بازار انرژی به توافق رسیدند. آن‌ها قصد دارند گروهی را برای نظارت بر بازار و ارائه روش‌های تثبیت آن تشکیل دهند. 

«جیمز ویلیامز،» اقتصاددان در زمینه انرژی در مؤسسه «دبلیو‌تی‌آر‌جی اکونومیکس» در همین خصوص گفت: بیانیه‌های زیادی وجود دارد که از افزایش بهای نفت از طریق تعیین سقف تولید حمایت می‌کند؛ اما زمانی که مورد بررسی بیشتر قرار می‌گیرند، تعهد لازم برای اجرا را ندارند. 

تاجران انتظار دارند کشورهای عضو کارتل نفتی اوپک در جلسه غیررسمی آتی در الجزایر در خصوص روش‌های تثبیت بازار نفت از جمله کاهش تولید مذاکره کنند. 

گرچه به دنبال خبر توافق روسیه و عربستان، بهای نفت برنت و وست تگزاس اینترمیدیت افزایش یافت، همانطور که پیش‌بینی می‌شد روز سه‌شنبه به دنبال تردید در خصوص انجام اقدام عملی برای کاهش سطح تولید، بهای نفت برنت با افت و نفت وست تگزاس اینترمیدیت نیز با افزایشی بسیار کم مواجه شد. 

ویلیامز در ادامه با اشاره به ابراز تمایل پوتین برای رسیدن به یک توافق و همچنین علاقه ریاض به منظور همکاری با مسکو در این زمینه گفت: با وجود تفاوت بسیار در حرف و عمل، با توجه به اظهارات اخیر روس‌ها و آل سعود به نظر می‌رسد احتمال کاهش تولید بیشتر شده است. 

به گفته او همچنین نشانه‌هایی وجود دارد مبنی بر این که عربستان می‌خواهد تولید خود را در سطح کنونی حفظ کند. این کارشناس گفت: اقدام عربستان در جهت کاهش تخفیف نفت فروخته شده برای تحویل در ماه اکتبر (31 روز منتهی به 11 آبان) نشان می‌دهد سیاست ریاض به اندازه سال گذشته تهاجمی نیست.

 بازار نفت در بهار گذشته با بالا و پایین‌های زیادی مواجه شد. تصور می‌شد در جلسه دوحه قطر توافقی میان تولیدکنندگان اصلی به دست بیاید؛ اما به دلیل مخالفت تهران با مسئله کاهش تولید این امر محقق نشد. 

بنابر این مطلب، حتی اگر اعضای اوپک تاکنون موفق می‌شدند در خصوص کاهش تولید طلای سیاه به توافق دست یابند، این مسئله تأثیر چندانی بر میزان مازاد نفت موجود در بازار نداشت.

جلسه ماه سپتامبر (31 روز منتهی به 11 مهر) اوپک تأثیر مهمی روی بهای نفت خواهد گذاشت. اعضای این سازمان باید راه‌حلی برای مازاد نفت موجود در بازار بیایند. از طرف دیگر کاهش تولید اوپک، امکان بازگشت نفت شیل آمریکا به بازار را فراهم می‌کند که به نوبه خود نگران‌کننده است. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار