کرمانشاه؛

بیستون شهرافسانه ای ایران

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت:بیستون شهر افسانه، اسطوره و تاریخ ایران زمین است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ؛ جلیل بالایی گفت:کرمانشاه چهره زیبا و سینه ستبر ایران اسلامی است
وی افزود: استان کرمانشاه یکی از اولین زیستگاه های بشری است که از دوره پارینه سنگی تاکنون توالی تاریخی زایدالوصفی را پشت سر گذاشته است.
وی گفت: استان کرمانشاه یکی از پرتجمع ترین مناطق زاگرس در دوران پارینه سنگی بوده است.
بالایی گفت: قدمت یازده هزار ساله نسل بشر در تپه شیخی آیاد دینور، گنج دره و تپه سراب در هرسین دلیلی بر این مدعاست که کرمانشاه گهواره تاریخ و تمدن ایران است.
 وی خاطرنشان کرد: نقش برجسته آنو بانی نی به عنوان قدیمی ترین نقش برجسته ایران و جهان و نقش برجسته بیستون به عنوان بزرگترین و ارزشمندترین کتیبه ایران زمین همراه با تاق بستانی که اثر بی بدیل دوران ساسانیان است و مساجد و تکایایی از دوران صدر اسلام تا قاجار همگی نشان از تاریخ و تمدن این دیار دارند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: استان کرمانشاه به دلیل همزیستی مسالمت آمیز اقوام و مذاهب گوناگون با یکدیگر، تنوع فرهنگ، آداب و رسوم، زبان، گویش و لهجه و ... استانی متفاوت و تمایز در ایران زمین است.
بالایی تصریح کرد: کرمانشاه از گذشته های دور مسیر شاهراه اصلی عبور کاروانیان عتبات عالیات بوده و در واقع مسیر اتصال شرق و غرب جهان به یکدیگر نیز بوده است.

انتهای پیام/پ

برچسب ها: کرمانشاه ، بیستون ، شهر ، افسانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.