اگر قصد خرید عطر یا ادکلن را دارید این مطلب را از دست ندهید

به گزارش خبرنگا نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، ،این روزها آن‌ قدر برندهای تقلبی شبیه اصل شده‌ اند که دیگر کمتر کسی قادر به تشخیص اصل از تقلبی است. این موضوع علاوه بر لباس، کفش، کیف و …در مورد عطر به‌خصوص برندهای مطرح در بازار هم صدق می‌کند. رئیس اتحادیه واردکنندگان لوازم‌آرایشی، بهداشتی و عطریات نیز به این موضوع اشاره‌ کرده بود که حتی واردکنندگان اودکلن هم نمی‌توانند ادوکلن‌های اصل را از تقلبی تشخیص دهند. برای همین میزان ورود عطرهای تقلبی زیاد شده است.

ازیک‌طرف قیمت عطر به خاطر افزایش نرخ ارز به شکل قابل‌توجهی افزایش پیداکرده و از طرف دیگر برندهای تقلبی در بازار بیداد می‌کنند. به همین دلیل مردم ترجیح می‌دهند برندهایی را بخرند که تقلبی در آن‌ها کمتر است یا اصلاً وجود ندارد. در حال حاضر عطرهای لوکس به خاطر قیمت بالا، تعداد محدود تولید و به‌صرفه نبودن تولید تقلبی آن؛ موجی ایجاد کرده که نه‌تنها در ایران بلکه در دنیا مردم به سمت این عطرها گرایش پیداکرده‌اند. در این گزارش هفت صبح علاوه بر اینکه به موج تازه توجه مردم به عطرهای لوکس پرداخته، سعی کرده راهنمای کوچکی درباره انتخاب عطر، انواع عطر و اینکه چطور می‌شود عطر اصل و تقلبی را از هم تشخیص داد تهیه کند.

طبقه بدنی اولیه عطر

همان‌طور که رنگ‌ها از ترکیب چندرنگ اصلی تشکیل می‌شود؛ بوها هم همین ویژگی رادارند و از ترکیب چند بوی اصلی شکل می‌گیرند. بوی چوب (ادویه‌ها را هم شامل می‌شود)، گل (میوه و برگ را هم در برمی‌گیرد)، خنک و خاورمیانه‌ای چهار بوی اصلی هستند که در تمام عطرها چه لوکس، چه اصل و چه تقلبی کاربرد دارد. این چهار مدل دارای طیف وسیعی هستند و هر عطری با ترکیبی از این چهار سرشاخه اصلی به وجود می‌آیند. اما یک نوع از این سرشاخه‌ها، در یک عطر قالب است و معمولاً هرکدام از این چهار طیف اصلی برای یک‌فصل مناسب هستند. عطر خنک برای تابستان، گلی برای بهار، خاورمیانه‌ای زمستان و چوب برای پاییز است.

ترتیب عطرها ازنظر ماندگاری و پخش بو

عطرها به ترتیب ماندگاری و غلظت عصاره پرفیضم، ادوپرفیوم، ادوتویلت و اودکلن هستند. اما ازنظر پخش به ترتیب اودکلن، ادوتویلت، ادوپرفیوم و پرفیضم قرار می‌گیرند. یعنی هرچقدر الکل عطری بیشتر باشد میزان درصد پخش آن بیشتر است؛ اما ماندگاری‌اش در طول روز کمتر می‌شود. اگر زمانی حس کنید که عطر تقلبی میزان ماندگاری‌اش از عطر اصلی بیشتر است به این خاطر است که آن‌ها درصد الکل عطر تقلبی را کمتر می‌کنند تا از این طریق احتمال تشخیص تقلبی بودنش کمتر شود و به همین دلیل مصرف‌کننده به‌اشتباه می‌افتد.
چرا عطر باید بر اساس فصل و موقعیت باشد؟
عطر به شکل مستقیم با حس در ارتباط است و باعث می‌شود از طریق بویی که می‌دهید طرف مقابل، روی شما قضاوت کند. به همین دلیل بوی عطر اولین شناخت و حس از یک فرد را به وجود می‌آورد و باعث قضاوت می‌شود. پس سعی کنید عطر موردنظرتان را درست انتخاب کنید. برای انتخاب درست علاوه بر سلیقه، لازم است مشاوره درستی هم داشته باشید که متأسفانه آن‌طور که باید مشاوره مناسب صورت نمی‌گیرد. چون کسانی که می‌خواهند عطر بفروشند بیشتر سعی می‌کنند روی عطری مشاوره بدهند که می‌خواهند آن را بفروشند. در زمان خرید بد نیست مقداری اطلاعات اولیه داشته باشید تا طیف انتخابتان کوچک‌تر شود و کمتر سردرگم شوید.

توصیه‌هایی که در انتخاب عطر کمک می‌کند

فکر نکنید اگر بوی ثابت داشته باشید کار درستی می‌کنید و متفاوت بودنتان را نشان می‌دهید. چون در اصل داشتن عطر ثابت تا سالهای سال اشتباه است. متأسفانه طرز فکر عموم مردم به شکلی است که هر کس باید بوی خودش را بدهد. یعنی می‌خواهد با بوی این عطر او را بشناسند. این را بدانید که قرار است عطری که استفاده می‌کنید خودتآن‌هم از آن لذت ببرید. مثال بهتر است عطر را به گردن نزنید چون فاصله گردن تا بینی کم است و دیگر خودتان بو را حس نمی‌کنید و باعث می‌شود دائماً عطر خود را تجدید کنید. قرار است عطر بزنید تا خودتآن‌هم لذت ببرید. پس بد نیست که هرچند وقت یک‌بار برای تنوع عطرتان را عوض و بار دیگر عطر همیشگی‌ تان را استفاده کنید. همان‌طور که برای غذا خوردن لازم است تنوع بدهید و دوست دارید غذاهایی که تابه‌حال نخورده‌اید را امتحان کنید.
بعضی وقت‌ها ممکن است این تصور به ذهن شما برسد که چرا عطر گران می‌خرید اما بازهم بوی آن باقی نمی‌ماند. اولین نکته این است که باید در زمان خرید به فصلی که می‌خواهید از عطر استفاده کنید دقت داشته باشید. مثال در فصل گرما از عطر گرم استفاده نکنید چون هوا به‌اندازه کافی گرم است و استفاده از این عطر باعث می‌شود حس خوبی نه به خود نه به اطرافیان بدهید. این حس باعث می‌شود که تصور کنید یا بوی آن باقی نمانده یا حس خوبی به عطری که خریده‌اید نداشته باشید.
وقتی عطر را روی دست می‌زنید آن را به شکل دورانی روی پوست نمالید. چون بوهایی که از عطر منتشر می‌شود باید به ترتیبی که تعیین‌شده منتشر شود. با این کار شما آن بویی که برای ماندگاری است بالا می‌آورید و برای همین ماندگاری از بین می‌رود و شما تصور می‌کنید که عطرتان ماندگار نیست.
برای خرید عطر وقت بگذارید و عجله نکنید. 10 مدل بو را در یک‌لحظه امتحان نکنید چون مطمئن باشید متوجه نخواهید شد چه عطری را باید بخرید. به خودتان فرصت بدهید. شما در حال خرید کالای لوکس هستید؛ برای همین باید آنچه را که می‌خرید دوست داشته باشید و به‌درستی از آن استفاده کنید. چون آن‌قدر هم ارزان نیست که اگر خوشتان نیامد آن را به‌سادگی کنار بگذارید.
آنچه بوی عطر را تغییر می‌دهد و از بین می‌برد نور خورشید و گرما است. اگر عطر را در یخچال نگهداری کنید تا زمانی که تمام بشود برای شما ماندگاری بیشتری خواهد داشت.

چرا عطر اصل می‌خرید؟

شاید وقتی‌که عطر تقلبی می‌خرید احساس کنید هم بو و هم ماندگاری‌اش با اصل آن تفاوت نداشته باشد. حتی ازنظر شکل، ظاهر، شیشه، بسته‌بندی، در ، سلفون استفاده‌شده و … شبیه هم باشد و باهم مو نزند. برای همین ترجیح می‌دهید به‌جای اینکه هزینه زیادی کنید با هزینه کمتر باهمان کیفیت استفاده کنید. این اتفاق شاید ازنظر مالی به‌صرفه باشد و شما به این فکر کنید که عطر اصل بیشتر پولی که می‌گیرد پول برند و مارک آن باشد. اما باید این نکته را به شما بگوییم که برندی که تنها در کار تولید عطر است تمام تلاش خود را می‌کند تا از بهترین بوها، آن‌هم کاملاً طبیعی و بالاترین کیفیت استفاده کند و دیگر خبری از مواد شیمیایی نیست و تمام مواد استفاده‌شده طبیعی هستند. این در حالی است که همان عطر از نوع تقلبی‌اش برای اینکه برایش به‌صرفه باشد؛ از کیفیت پایین‌تر و مواد شیمیایی استفاده می‌کند. مثال ممکن است عطر تقلبی که روی لباستان استفاده می‌کنید رد آن روی لباستان بماند یا باعث قرمزی پوستتان شود. البته زمان خرید عطر روی آن را حتماً بخوانید که برای پوست طراحی‌شده یا برای لباس. چون ممکن است عطر اصلی هم وجود داشته باشد که برای لباس طراحی نشده و وقتی از آن برای لباس استفاده کنید رد آن روی لباس بماند. از طرف دیگر عطرهای اصل طوری طراحی‌شده که از مواد ضد آلرژی استفاده کرده‌اند. برای همین شما علاوه بر اینکه در عطر لوکس و اصل؛ پول برند آن را می‌دهید مطمئن خواهید بود که از بهترین مواد اولیه تشکیل‌شده است. گوچی، چنل، دیور، بولگاری، ورساچه و… برندهای لباس هستند و تخصص اصلی آن‌ها عطر نیست. آن‌ها از برند لباس و کفششان برای فروش عطر استفاده می‌کنند و محصولی را برای عامه مردم به بازار می‌دهند و وقتی چنین کاری می‌کنند به فکر فروش بالای محصولشان هستند. اما برندهای تخصصی عطر لوکس، فکرشان این نیست. آن‌ها میگویند یک محصول باکیفیت و گران‌قیمت تولید کنند اما حاشیه سود را بالا ببرند. مثال شیشه عطر را از بهترین کیفیت می‌سازند. بسته‌بندی را باکیفیت می‌کنند. شیشه‌ها و درهای آن را دست‌ساز می‌کنند یا به‌جای مقوا برای جعبه از چوب و چرم استفاده می‌کنند تا لوکس‌تر شود. این کار باعث می‌شود تا برای کسی که می‌خواهد تقلبی آن را بزند به‌هیچ‌عنوان صرف نداشته باشد.

تفاوت عطر اصل و تقلبی
از مرکز معتبر خرید کنید: دیگر با این شباهت‌های بی‌چون‌وچرای برندهای اصلی و تقلبی، تنها راهی که می‌شود اصل را از تقلبی تشخیص داد از طریق بارکد آن است و اینکه شماره منبعش را در سایت رسمی‌اش چک کنید تا مطمئن شوید آنچه می‌خرید اصل است. بهترین پیشنهادی که می‌شود به شما درزمینهٔ خرید عطر اصل کرد این است که از جاهایی عطر بخرید که به آن‌ها اعتماد دارید و به لحاظ اخلاقی بدانید در کارش تقلب نیست. فروشگاه‌هایی که برندهای اصلی در آن‌ها یافت می‌شود می‌توانید با اطمینان بیشتری از آن خرید کنید .
به قیمت‌ها توجه کنید: عطر اصل چون کالای لوکس است و ارز دولتی هم ندارد اگر به شکل قانونی وارد کشور شود قیمت بالایی پیدا می‌کند. چون باید 70 درصد گمرک پرداخت کند و 30 درصد هم‌سود فروشنده است. پس وقتی عطری که با ورود قانونی به 600 هزار تومان می‌رسد و وقتی می‌بینید همان برند در بازار 250 هزار تومان است قاعدتاً باید تقلبی باشد. اما در عطرهای لوکس چنین اتفاقی نمی‌افتد. در همه جای دنیا قیمت عطر بر اساس درآمد سرانه مردم قیمت‌گذاری می‌شود و 25 درصد از قیمت فروش، سود فروشنده است. به‌عنوان‌مثال عطری که در ایران به قیمت 1200000 تومان است در دوبی 1300000 هزار تومان به فروش می‌رسد. میزان عطرهای موجود در بازار: برندهایی که کارشان تولید عطر است معتقد هستند عطرشان ازنظر کیفیت بالا و ازنظر کمیت کم باشد. پس آن‌هایی که تقلبی می‌زنند روی عطری سرمایه‌گذاری می‌کنند که تولید بالایی دارند نه برند عطری که در روز 100 شیشه است و در سال 36500 شیشه تولید و در کل دنیا پخش می‌شود و 90 درصد عطر فروشی‌های دنیا ندارند و اصلاً نام آن‌هم به گوششان نخورده و قیمت آن آن‌قدر بالاست که 90 درصد مردم دنیا هم نمی‌توانند آن را بخرند.

انتخاب عطر بر اساس موقعیت

شغل: عطری که سرکار استفاده می‌کنید بهتر است با عطری که در ميهمانی می‌زنید متفاوت باشد. عطر محل کار باید صمیمی و ملایم باشد و در برخورد اول ضربه‌ای عمل نکند. به‌خصوص در شغل‌هایی که با ارباب‌رجوع در ارتباط است. به‌عنوان‌مثال یک کارمند بانک نباید عطر تلخ و گرم استفاده کند. چون ارباب‌رجوع ناخودآگاه نسبت به آن فرد گارد می‌گیرد. اگر عطر ملایم بزنید با آن بو می‌تواند ارتباط بهتری برقرار کند. بهتر است عطرهای تند، تلخ و گرم سرکار استفاده نشود. چون با آدم‌های مختلف سروکار دارید و همان‌طور که گفته شد اولین احساس از بوی عطر به‌طرف مقابل منتقل می‌شود و چه‌بهتر است این حس در دیدار نخست تند و ضربه‌ای نباشد.

ميهمانی: عطری که در ميهمانی زده می‌شود بستگی به نوع ميهمانی دارد. میهمانی‌های رسمی بر اساس نوع لباس هم فرق می‌کند. مثال کت‌وشلوار یا جلسات کاری که قرار است موضع خود را به شکل محکم مشخص کنید باید عطر تلخ و گرم بزنید. بوی تلخ، قدرت و غرور را می‌رساند. اما در میهمانی‌های معمولی بهتر است از عطر ملایم و خنک استفاده کنید. اگر ميهمانی در فضای باز برگزار می‌شود توصیه می‌کنیم عطر تلخ و گرم بزنید چون فضای باز باعث می‌شود بو، به شکل ملایم پخش شود؛ اما اگر ملایم بزنید در فضا گم می‌شود و بویی به مشام نمی‌رسد.

سن و سال: سن و سال ازجمله معیارهایی است که باید در انتخاب عطر به آن توجه کنید. معمولاً سازنده‌های عطر بر روی شیشه به‌عنوان پیشنهاد اینکه عطر برای چه سن‌هایی مناسب است را می‌نویسند. در کل هر چه سن پایین‌تر باشد، عطر ملایم، خنک، میوه‌ای، برگی و گلی بهتر است. سن هر چه بالاتر می‌رود ادویه و چوب وارد آن می‌شود و برای این سن مناسب‌تر است.
6+1

سوال مهم در هنگام خرید عطــــر
1 ) چه تعداد عطر را می توان در هر خرید تست کرد ؟
در خرید بیش از سه عطر را تست نکنید . تست بیش از حد موجی سردرگمی حس بویایی و تشخیص نادرست می شود .
2 ) چگونه عطر را نگه داری کنم ؟
عطر خود را در دمایی متعادل و خشک نگه داری نمایید .
آن را از منابع گرمایی همچون خورشید یا رادیاتورها و همچنین منابع سرما زا به دور نگه دارید .
گرما و سرمای بیش از حد بالانس ظریف میان روغن های موجود در عطر را در هم ریخته و موجب تغییر رایحه خواهد شد .
3 ) چگونه رایحه مورد علاقه خود را پیدا کنم ؟
عطرها به گروه های متفاوتی تقسیم بندی می شوند .
در حین معرفی آنها گروه بویایی ذکر می شود .
شما می توانید با شناخت گروه بویایی عطرهای مورد نظر خود پس از آن در همان گروه به دنبال رایحه بعدی خود باشید و عطر خود را از همان گروه انتخاب نمایید.
4 ) نحوه استشمام عطر در حین تست چگونه است ؟
پس از تست رایحه بر روی بلاتر و یا پوست ، چند لحظه ای صبر کرده و فوراً آن را استشمام نکنید .
به هیچ عنوان بر روی رایحه دست نکشید و آن را با پوست آمیخته نکنید این کار موجب ضربه زدن به نت های عطر شده و شکوفایی رایحه را به تعویق می اندازد .
با تنفس های کوتاه ، تاخیری و پی در پی استنشاق کنید تا شامه سریع پر نشود.
5 ) چگونه عطر را اسپری کنیم ؟
پاشیدن عطر از فاصله 20 سانتی متری بهترین حالت است .
در این حالت عطر پهنه وسیع تری را پوشانده و این امر در ماندگارتر شدن رایحه بیشتر تاثیر گذار خواهد بود .
سایر اصول استفاده ، پاشیدن آن بر نقاط نبض دار خصوصاً گردن می باشد .
6 ) چگونه ماندگاری عطر را افزایش دهم ؟
استفاده از تکنیک لایه بندی عطر! سعی کنید عطرها را به صورت ست خریداری کنید و از تولیدات جانبی آن نظیر ژل دوش ، استیک ضد تعریق و . . . در کنار عطر اصلی استفاده نمایید . این کار موجب افزایش رایحه و پخش بهتر آن می گردد .
7) از کجا عطر اصل بخریم؟
تشخیص عطر اصل از تقلبی آن کار بسیار سختی است بنابراین بهتر است این کار را به متخصصانش بسپارید و سعی کنید از خریدتان لذت ببرید. پس پیشنهاد می کنیم برای خرید یک عطر اصل به یک شرکت یا فروشگاه معتبر و مطمئن مراجعه کنید تا دغدغه ای از بابت خرید عطر نداشته باشید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسين
۲۳:۳۳ ۰۳ مرداد ۱۳۹۶
سلام
ممنون بابت اموزش خوبتون
آخرین اخبار