رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: آغاز ساخت دو نیروگاه جدید در بوشهر، پاسخ شفاف به کسانی است که می گویند صنعت هسته ای ایران با رکود یا حتی توقف روبه روست.


به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر،  علی اکبر صالحی روز شنبه در نشست خبری مشترک میان روسای انرژی اتمی ایران و روسیه که در حاشیه آغاز عملیات اجرایی ساخت نیروگاه دوم و سوم بوشهر برگزار شد،گفت: آیا آغاز اجرای طرح ساخت 2 نیروگاه اتمی با این عظمت نشانه نشاط در صنعت هسته ای نیست. 

وی افزود: ما چطور می توانیم این کار را به سرانجام برسانیم به غیر از این که از توان و تخصص نیروها و فناوری های نو استفاده کنیم.

صالحی با اشاره به رعایت بالاترین الزامات ایمنی در ساخت نیروگاه های جدید در بوشهر تصریح کرد: با ساخت این دو نیروگاه بستر مناسبی برای حفاظت از منابع طبیعی، تامین انرژی پایدار، صرفه جویی 22 میلیون بشکه نفت خام و جلوگیری از انتشار 14 میلیون تن گازمخرب محیط زیست، فراهم می شود.

 رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با بیان این که این دو واحد جدید نیروگاهی توان شیرین سازی 200 هزار مترمکعب آب در روز را خواهند داشت، خاطرنشان کرد: امیدواریم با همکاری وزارت نیرو از این آب برای تامین آب مورد نیاز مردم استان بوشهر استفاده شود.

وی ادامه داد: خوشبختانه بهره برداری از مزایای فناوری هسته ای برگرفته از منویات رهبر معظم انقلاب و در چارچوب قرارداد پادمانی و منطبق با معاهده ان پی تی به خوبی پیش می رود.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران تصریح کرد: ساخت دو واحد نیروگاهی جدید در بوشهر بر اساس سه سند قرارداد، پروتکل و یادداشت تفاهم امضای شده در سال 93 در مسکو انجام گرفته و نوید بخش ورود دو کشوربه مرحله جدید همکاری در فعالیت صلح آمیز هسته ای است.

 صالحی با اشاره به تجاربی که متخصصان هسته ای کشورمان در ساخت واحد اول نیروگاه اتمی بوشهر به دست آورده اند، گفت: اکنون آن متخصصان آماده اند تجربه هایشان را در ساخت دو واحد نیروگاهی جدید به کار برند و جلوه ای از اراده ملی را به منصه ظهور بنشانند.

وی با اشاره به این که تحویل قطعی واحد اول نیروگاه بوشهر امروز صورت می گیرد، تصریح کرد: امروز اداره این واحد به طور کامل به متخصصان ایرانی واگذار می شود و حداقل کارشناسان روسی حضور خواهند داشت.

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان با بیان این که با روسیه به تولید مشترک سوخت هسته ای و ایزوتوپ های پایدار خواهیم پرداخت، گفت: چنان که در برجام نیز آمده وتفاهم نامه آن هم امضا شده با روسیه سوخت هسته ای تولید خواهیم کرد.

 وی با تقدیر از مسوولان کشوری و استانی با سازمان انرژی اتمی ایران، تصریح کرد: چهارشنبه در زمینه مسائل دو روستای هلیله و بندرگاه که در همسایگی نیروگاه هستند، تصمیم های خوبی گرفته شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان همچنین از همه روسای پیشین این سازمان هم تشکر کرد و یاد شهدای هسته ای را گرامی داشت.

انتهای پیام/ ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.