مجموعه تاریخی قلعه بردوک یادگاری از دوران صفویه قابلیت تبدیل شدن به یک مجموعه تاریخی و گردشگری را دارد

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، مجموعه آثار تاریخی موجود در روستای بردوک از توابع دهستان صومای برادوست بخش سوی ارومیه یکی از آثار فاخر و ارزشمند تاریخی استان آذربایجان غربی که نشان دهنده شکوه هنر و معماری کوهستانی دوران صفویه در ایران است که در سال 1078 ه. ق توسط "تقی سلطان بن نظر بیگ بن غازی" احداث گردیده است .

بهروز خان محمدي كارشناس ارشد باستان‌شناسي اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري آذربايجان غربي در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان ارومیه، گفت: قلعه بردوك در داخل تنگه صعب‌العبور و دور افتاده حسني در حدود 6 كيلومتري روستاي مرزي و كوهستاني بردوك از توابع دهستان صوماي برادوست اروميه در ارتفاعات مرزي ايران با تركيه بر بلنداي كوه بنا شده است.

منظره قلعه در بالاي ارتفاعات چنان حالت رويايي و فريبنده‌اي دارد كه هنوز پس از قرن‌ها چشم را خيره مي‌كند و منظره زيبا و بديع اين قلعه در اين مكان دورافتاده و تنگه مخوف كه كمتر كسي از اهالي محلي موفق به ديدن آن شده‌اند عظمت و قدرت شاهان صفوي را براي ارعاب دشمنان آن زمان به رخ مي‌كشد.

خان محمدی افزود: اين قلعه مستحكم در دوران اقتدار حكومت صفويه ساخته شده است و با تأمين همه شرط‌هاي ديده‌باني به‌عنوان يك دژ ممتاز مسلط به معابر وصولي و خروجي به دشت‌هاي اطراف اشراف كامل دارد و بيانگر اهميت و ارزش اين منطقه در دوره صفويه است.

وی خاطرنشان کرد: مجموعه ‌آثار قلعه بردوك در 3 بخش بقاياي يك مسجد و يك مقبره و چند بناي منفرد، بناي قلعه و حصار تدافعي با ديوار مياني و آب انبار و ساختمان 3 طبقه در جبهه مركزي و برج ديده‌باني قلعه است که به‌صورت كلي شيوه خاص و عالي هنر معماري عصر صفويه در بناهاي اين مجموعه و همچنين دژ مستحكم آن به وضوح ديده مي‌شود و مسجد مجموعه به نام «قلعه مير» از سنگ‌هاي حجاري شده با ملاط ساروج و به شكل جالب و زيبايي ساخته شده است و در اين مكان دورافتاده روحانيت آميخته به احترامي در بيننده ايجاد مي‌شود. هماهنگي سنگ‌هاي حجاري‌شده سياه و سفيد منظره بديعي به اين جايگاه داده است، همچنین كتيبه‌اي مستطيل شكل از سنگ‌هاي مرمر شفاف با ابيات فارسي و آيات قرآني در اين بنا وجود دارد و آن چنان كه از كتيبه بر مي‌آيد بناي مسجد پس از تكميل قلعه ساخته شده است. حدود 27‌متر پايين‌تر از مسجد سنگي بناي ديگري وجود دارد كه دسترسي به آن با يك رشته پله است. اين بنا داراي طاق گنبدي شكل است و گنبد بسيار زيبايي را بر فراز آن ايجاد كرده كه با گذشت سال‌هاي بسيار هنوز هم باقي است و در داخل اين بنا نيز يك محراب سنگي در سمت قبله نمايان و از سنگ‌هاي سياه ساخته شده است.

وی تصریح کرد: قلعه عظيم روبه‌روي مسجد در ارتفاعات مياني كوهستاني واقع شده و براي دستيابي به قلعه بايد از تنها ورودي قلعه صعود كرد كه شيب تند و خطرناكي دارد. در بخش مركزي قلعه بقايايي از چند بنا ديده مي‌شود كه فقط يكي از آنها سالم است كه به‌عنوان آب انبار قلعه استفاده مي‌شده و راه‌هاي انتقال آب با تنبوشه‌هاي سفالي در بخش‌هاي شمالي دژ همچنان وجود دارد.

خان محمدی افزود: علاوه بر اين بناها در جبهه شمالي قلعه بناي عظيمي بر بلندترين قله كوهستان باقي است كه به‌عنوان برج ديده‌باني قلعه از آن استفاده مي‌شده است که وقتي بر بالاي قله و برج قرار گيرند كل دشت صوماي برادوست در سمت شرق، كل تنگه مخوف بردوك و همچنين دشت تركيه در غرب در ديد منظر برج قرار مي‌گيرد.

وی در پایان به پتانسیل گردشگری این مجموعه اشاره کرد و گفت: این مجموعه تاریخی قابلیت تبدیل شدن به یک مجموعه تاریخی و گردشگری را دارد و می تواند هرساله به ویژه در ایان تابستان و تعطیلات نوروزی پذیرای خیل عظیمی از گردشگران باشد.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.