اسناد نفیس تاریخی در حرم رضوی چگونگی برگزاری مراسم عرفه و عید قربان در گذشته‌ های دور را روایت می کند

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ؛ کارشناس بخش نمایه‌ سازی اسناد سازمان کتابخانه‌ ها، موزه‌ ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: در آرشیو اسناد این مدیریت، 12 سند در مورد عرفه موجود است که قدیمی‌ ترین آن‌ ها مربوط به سال هزار و 160 قمری در دوره افشاریه است.

اعظم نظرکرده افزود: در یکی از این اسناد با قدمت سال هزار و 173 قمری مربوط به دوره افشاریه از شب عید قربان در کنار یادآوری شب عرفه، با عنوان " عید طواف" نام برده شده و به پرداخت مواجب به مؤذّنان در شب عرفه و شب عید طواف، اشاره شده است.

او گفت: اسناد هزینه‌ های اختصاص یافته به چراغچیان مأمور در شب‌ های عرفه و عید قربان سال هزار و 160 قمری برای روشن نگه‌ داشتن قندیل‌ های صحن عتیق و گلدسته‌ ها تا صبح از اسناد مکتوب موجود در آرشیو مدیریت امور اسناد آستان قدس رضوی، از گذشته‌ های دور است.

برگزاری مراسم جشن و سرور در اعیاد مذهبی در جوار حرم مطهر امام رضا(ع) با حضور طبقات مختلف زائران از قدیم الایام در رواق‌ ها به‌ ویژه صحن عتیق(انقلاب) و صحن جدید(آزادی) مرسوم بوده و مراسم جشن و سلام همراه با پذیرایی از مردم انجام می‌ شده است.

به این مناسبت، اماکن متبرکه، سردرها، ایوان‌ ها و مناره‌ ها نورافشانی و در نوبت‌ های مختلف، علاوه بر اوقات نماز، در صبح و شام نقاره نواخته می‌ شد.

اسناد تاریخی نفیس و ارزشمند مکتوب و غیرمکتوب موجود در آرشیو مدیریت امور اسناد آستان قدس رضوی طبق ضوابط در اختیار پژوهشگران و دانشجویان قرار می گیرد و علاقمندان برای بهره مندی از این گنجینه بی‌ بدیل تاریخی می توانند به بنیاد پژوهش‌ های اسلامی واقع در ضلع شرقی دوربرگردان طبرسی حرم مطهر رضوی مراجعه کنند.

انتهای پیام// ا ه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.