بیماری طاعون ۴۰ رأس از نشخوارکنندگان کوچک پارک پردیسان شهرستان بجنورد را به کام مرگ کشاند.

تلف شدن وحوش پارک پردیسان بجنوردبراثر طاعونبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد،مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست خراسان شمالی گفت: این بیماری از یک هفته پیش دامن‌گیر حیات‌وحش پارک پردیسان شده و تاکنون 40 درصد از چهارپایان این پارک را از بین برده است.

سید اصغر مطهری اظهار داشت: علت احتمالی بروز این بیماری، انتقال ویروس طاعون از وحوشی است که به‌تازگی به این پارک انتقال داده‌شده،البته شناسایی علت‌های شیوع این بیماری، توسط دامپزشکی در دست بررسی است.

مطهری درباره اقدامات محیط‌زیست استان برای مقابله با بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در پارک پردیسان گفت: اقدامات پیشگیرانه برای مهار و کنترل این بیماری در پارک انجام‌شده و این منطقه هرروز با همکاری نیروهای محیط‌زیست و دامپزشکی پایش می‌شود.

وی، ضدعفونی آبشخورها و محل تلف شدن لاشه‌ها، جمع‌آوری و حمل لاشه‌ها به خارج از محیط و دفن بهداشتی آن را ازجمله اقدامات انجام‌شده عنوان کرد و گفت: شماری از این وحوش نیز زنده گیری شده و با همکاری دامپزشکی، علیه بیماری واکسینه شده‌اند.

مطهری افزود: حدود 100 رأس حیات‌وحش شامل قوچ و میش اوریال و کل و بز و آهو در پارک پردیسان بجنورد نگهداری می‌شوند و این گونه‌ها به لحاظ جسمی در شرایطی نیستند که قابلیت رهاسازی در طبیعت داشته باشند.

گفتنی است سال 91، شیوع طاعون نشخوارکنندگان در میان وحوش پارک ملی ساریگل سبب تلف شدن بیش از 300 رأس از حیات‌وحش این پارک ملی شد.

طاعون نشخوارکنندگان کوچک یک بیماری ویروسی مشترک بین حیات‌وحش و دام اهلی است و در بین نشخوارکنندگان کوچک نظیر گوسفند و بز مشاهده می‌شود.

انتهای پیام/آ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.