شکوه برگزاری عید سعید قربان در افغانستان

مسلمانان افغانستان عيد قربان با پوشيدن لباس‌های نو در حالی که ذکر الله اکبر بر زبان دارند به سوی مساجد و تکایا می‌روند تا نماز پرشکوه عيد قربان را برگزار کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، عید سعیدقربان از اعیاد بزرگ مسلمانان است که در میان مردم افغانستان نیز جلوه‌ای خاص دارد. مسلمانان افغانستان صبح روز عيد قربان با پوشيدن لباس‌های نو در حالی که ذکر الله اکبر بر زبان دارند به سوی مساجد و تکایا می‌روند تا نماز پرشکوه عيد قربان را برگزار کنند.

بعد از بجا آوردن نماز یکدیگر را در آغوش گرفته و آمدن عید را به یکدیگر تبریک می‌گویند. پس از نماز عید و بر مطابق احکام اسلامی، کسانی که قبلا به زیارت بیت‌الله الحرام  مشرف شده‌اند به کشتارگاه‌ها مراجعه کرده و هر کس به قدر توان خود گوسفند، گاو یا شتری می‌خرد برای قربانی کردن.

شکوه برگزاری عید سعید قربان در افغانستان



پس از مراسم قربانی کردن، مردم نقاط مختلف افغانستان ابتدا به دیدار بزرگان و سپس اقوام و همسایه‌های خود می‌روند و یکدیگر را در آغوش گرفته و با گفتن "داخل حاجی‌ها و غازی‌ها" عید را به یکدیگر تبریک می‌گویند. «داخل حاجی‌ها و غازی ها» در نقاط مختلف افغانستان به گونه‌های مختلف گفته می‌شود و منظور از این جمله آن است که شما هم اگر چه به حج نرفته‌اید، از ثواب حاجی‌ها و غازی‌ها بهره‌مند شوید.

«غازی‌ها» در افغانستان به سرداران و فاتحان جنگ که بیشتر در مقابل تجاوزات بیگانگان از خود رشادت نشان داده‌اند گفته می‌شود و گفتن این جمله نشان از روح حماسی مردم افغانستان دارد که یاد و نام سرداران و فاتحان جنگ را در روز عید گرامی می‌دارند.

در کتاب‌های آداب ورسوم قدیم مردم افغانستان در پاسداشت عید قربان آمده است: شهروندان کابل در هنگام بغل کردن یکدیگر این کلمه را یاد می‌کنند که «داخل حاجی‌ها و غازی‌ها باشید» این 2 کلمه نزد شهروندان کابل گرامی است که به حج بروید و یا با کفار بجنگید که حاجی یا غازی شوید.

شکوه برگزاری عید سعید قربان در افغانستان

مردم در افغانستان عید سعید قربان چهار روز تعطيل هستند و در این تعطیلات جشن‌های بزرگی را بر پا می‌کنند. جالب آنکه خرید و تهیه لباس نو برای عید، پیش از فرارسیدن این روز بزرگ آغاز می‌شود و کسب و کار پارچه فروشان و خیاط‌های افغانستان در این روزها از رونق خاصی برخوردار است. نکته جالب توجه آن است که اغلب لباس‌هایی که به مناسبت عید قربان در خیاطی‌های افغانستان سفارش داده می‌شود؛ از لباس‌های محلی این دیار هستند.

دید و بازدید و صله‌رحم از دیگر مناسکی است که به مناسبت عید قربان در افغانستان انجام می‌شود و خانواده‌های افغانستانی به دست بوسی و دیدن بزرگان قوم می‌روند.

در این روز مردم با رفتن به خانه آشنایان سعی می‌کنند کدورت‌های احتمالی را رفع کنند که این از آداب پسنديده این مردم در ايام عيد سعيد قربان است.

تصویر دیگری که در تعطیلات عید قربان نظر بینندگان را جلب می‌کند، حضور گسترده مردم در شیرینی‌فروشی‌ها و میوه‌فروشی‌هاست، اهمیت پذیرایی از میهمان در این روز بقدریست که فقیر و غنی، روستایی و شهری هر کس به وسعت توانش شیرینی و میوه براپذیرایی از میهمانش تهیه می‌کند.

شکوه برگزاری عید سعید قربان در افغانستان

شکوه برگزاری عید سعید قربان در افغانستان

* عرفه در افغانستان


روز عرفه نیز که یک روز پیش از عید قربان است، از نظر مردم مسلمان افغانستان دارای اهمیت است؛ مردم در عرفه ضمن شرکت در مراسم‌های دعا و نیایش به استقبال عید قربان می‌روند.

* رونق بازی‌های محلی در تعطیلات عید قربان

بازی‌های محلی نیز در ایام عید از رونق خاصی برخوردار است که «بادبادک‌بازی» از معروف‌ترین این بازی‌ها است و در بیشتر مناطق افغانستان رایج است، طوری که همه مردان از بزرگ و کوچک در این بازی شرکت می‌کنند.

«بزکشی»، «پهلوانی»، «کمان‌کشی»، «چوب‌بازی»، «خروس‌جنگی» و انواع بازی‌های دیگر نیز در ایام عید در افغانستان رایج است.

عیدی بردن به خانه نوعروسان در ایام عید قربان، از دیگر سنت‌های مردم افغانستان است که در اغلب مناطق این کشور وجود دارد. در این سنت قدیمی یک روز قبل از عید، خانواده داماد برای نوعروس خود که در دوران نامزدی به سر می‌برد، هدایایی از جمله گوسفند قربانی را تزئین کرده و آن را به منزل عروس می‌برند.

شکوه برگزاری عید سعید قربان در افغانستان

از سنت‌های ذکر شده مردم افغانستان در عید سعید قربان چنین برمی‌آید که مردم این کشور عید بندگی را که نمایانگر قربانی کردن نفس در برابر اراده خدای متعال است، به‌شکلی ویژه که شاید در تمام جهان اسلام منحصر به‌فرد باشد، جشن می‌گیرند.

انتهای پیام/


گزارش از: وحید امیدی موحد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.