استاندار چهارمحال و بختیاری، توسعه طرح های آبخیزداری را از مهمترین راهکارهای مدیریت خشکسالی در استان عنوان کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ قاسم سلیمانی در همایش تحلیل خشکسالی چهارمحال و بختیاری و پیش بینی فصلی بارش و دما در شهرکرد گفت: طی خشکسالی های اخیر حدود 58 درصد آب چشمه ها، قنات ها و چاه های این استان خشک شد.

وی افزود: برخلاف اینکه سال ها عنوان می شد چهارمحال و بختیاری تأمین کننده 10 درصد منابع آب شیرین کشور است اما خشکسالی های اخیر وضعیت منابع آبی این استان را در مرز بحران قرار داده، به گونه ای که منابع موجود به سختی جوابگوی نیاز مردم خود این استان است.

سلیمانی ادامه داد: در ابتدای دولت یازدهم220 روستا، شهر و ناحیه صنعتی در استان با تانکر آبرسانی می شد که در حالی که طی سه سال اخیر آبرسانی به 180 روستا با لوله کشی انجام شد، اما همچنان مناطقی از استان با مشکل تامین آب شرب مواجه است.

وی با اشاره به ممنوعه شدن هشت دشت از 11 دشت این استان، تصریح کرد: افت آب در سفره های آب زیرزمینی دشت های استان به طور میانگین بالای 25 متر است و چنانچه برای این مشکل راهکاری اندیشیده نشود به زودی این استان با بحران بی آبی مواجه می شود.

سلیمانی، توسعه طرح های آبخیزداری را از مهمترین راهکارهای مدیریت خشکسالی در استان عنوان کرد و گفت: باید با یک عزم ملی و تخصیص اعتبار لازم طرح های آبخیزداری و آبخوان داری را در استان توسعه داد.

وی لازمه انتقال آب به استانهای همجوار را حفظ و تقویت منابع آبی چهارمحال و بختیاری دانست و افزود: مدیران ملی و استانی باید تلاش کنند تا دشت های این استان حفظ و منابع آبی آن با طرح های آبخیزداری و آبخوان داری احیا شود چرا که در غیر این صورت نه تنها این استان، بلکه سایر استانهای کشور با بحران شدید بی آبی مواجه می شوند.

سلیمانی با بیان اینکه ما علاقمند به تأمین نیاز آبی استانهای همجوار هستیم خاطرنشان کرد: اما به نظر می رسد اگر به جای حفر تونل به فکر تقویت و احیای منابع آبی این استان باشند زودتر به نتیجه برسند.

همایش یک روزه تحلیل خشکسالی استان چهارمحال و بختیاری و پیش بینی فصلی بارش و دما با حضور شاهرخ فاتح رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور و جمعی از مدیران و کارشناسان حوزه آب در شهرکرد برگزار شد.

انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار