شاعر باید در میان مردم زندگی کرده و دنیا را جای بهتری برای زندگی کند.

امید بیگدلی شاعر و منتقد در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص جایگاه شعر در میان مردم گفت: شعر از دیرباز با مردم سرزمینمان به فراخور زندگیشان در آمیخته و زبان اصلی مردم کشورمان شعر است اما بنا بر شرایط دشوار زندگی به تدریج جایگاه آن دستخوش تغییر شده است.

وی افزود: امروزه شعر جایگاه بالایی در میان مردم نداشته و چالش‌هایی شبیه دغدغه‌های اقتصادی جایگاه آن را کم رنگ‌‎تر از قبل کرده است اما تعبیری که من این روزها از شعر دارم این است که شاعر بلندگوی بیسیمی زمانه خودش است. او باید در میان مردم زندگی کرده و نسبت به آنچه می‌نویسد احساس مسئولیت کند و در واقع این رسالت شاعر است که دنیا را جای بهتری برای زندگی کند.

شاعر کتاب‌های «دنیا پشت پاهایم را می‌زند» و «مکالمه خواب‌ها» خاطرنشان کرد: ما در کشوری زندگی می‌کنیم که در نگاه کاملا واقعی مردم زیر فشار اقتصادی هستند؛ رهاورد شعر، کتابی است که به بازار ارائه می‌شود و مردم امروز خرید کتاب را بنا بر مشکلات اقتصادی از سبد کالای خانواده حذف کرده‌اند.

وی در پایان گفت: با نگاهی دقیق‌تر خواهیم فهمید که شعر در قشر متوسط و سطح پایین جامعه جریان بیشتری دارد زیرا شاعر از همین طبقات است که به نوشتن روی می‌آورد و نکته دیگر اینکه کتاب نخواندن مردم جامعه را باید در ریشه جامعه شناسی آن جستجو کنیم و همان طور که کنفوسیوس فیلسوف و نظریه پرداز مشهور چینی می‌گوید هر گاه می‌خواهید کشوری را فلج کنید موسیقی را از آن کشور بگیرید به اعتقاد من مصداق این جمله در کشور ما شعر است.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار