مطالعات محققان زبانشناسی نشان دهنده استفاده از اصوات یکسان برای اشیاء و ایده‌های مختلف در زبان‌های گوناگون است.

مطالعات جدید زبان شناسی اثبات کرد: اشتراکات گسترده زبانی میان تمامی زبان‌های جهان
به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وبسایت دیلی میل، تنوع میان هزاران زبان در اقصا نقاط جهان، ممکن است باعث ایجاد این باور شود که این زبان‌ها اشتراکات بسیار کمی دارند. اما مطالعات جدید واقعیت دیگری را نشان می‌دهد. 

بر این اساس، یک تحلیل و بررسی در میان نزدیک به دو سوم زبان‌های جهان نشان می‌دهد انسان‌ها فارغ از زبانی که با آن تکلم می‌کنند، مایلند از اصوات یکسان برای اشیاء و ایده‌های مختلف استفاده کنند. این مطالعه که امروز در "مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم" منتشر شد، با بررسی دو سوم زبان‌های جهان موفق به یافتن الگویی میان کلمات مورد استفاده برای مفاهیم مشخص یکسان شد. صد کلمه‌ای که در این مطالعه بررسی شد شامل مواردی چون بینی، زبان، برگ و شن می‌شد. 

محققان دانشگاه کرنل نیویورک می‌گویند: این مطالعه باعث رد تصور کلی درباره سنگ بنای علم زبان شناسی که قرن‌ها بر این باور بود که رابطه میان صدای یک کلمه و معنای آن اختیاری است، شد. در مطالعات بیست سال اخیر دانشمندان زبان شناس مشخص شد که این رابطه لزوما برقرار نیست.

برخی از مطالعات نشان می‌دهد کلمات برای اشیاء کوچک در زبان‌های مختلف احتمالاً حاوی آواهای بلند است. با این وجود، تاکنون این شواهد تنها در روابط برخی کلمات خاص و اصوات آن و در مجموعه زبان‌های کوچک مشاهده شده است. 

دکتر کریستین سِن در این باره می‌گوید: مردم پیشتر نتوانسته بودند نشان دهند که "نمادگرایی صدایی" در زبان‌های جهان فراگیر است. این مطالعه برای نخستین بار توانست این موضوع را نشان دهد. 

کریستین سن 40 تا 100 کلمه را در میان بیش از 62 درصد از 6 هزار زبان متداول جهان و 85 درصد از دودمان‌های زبانی مورد بررسی قرار دهد. وی می‌گوید: این الگوی نمادگرایی صدا برای چندمین بار نشان دهنده غیر وابسته بودن پراکندگی جغرافیایی انسانی و دودمان زبانی است. به نظر وجود عواملی در شرایط انسان است باعث به وجود آمدن این الگوها می‌شود. ما نمی‌دانیم که این عوامل چه چیزهایی هستند؛ اما دستکم می‌دانیم وجود دارند. 

محققان می‌گویند: برای مثال در بیشتر زبان‌های جهان کلمه نوز (بینی/ nose) شامل صدای نِ (neh) است و یا صدای او "oo" در کلمه اوز (لجن/ ooze) یکسان است. البته این بدان معنا نیست که تمامی کلمات (زبان های جهان) این صدا را دارند، اما این روابط بسیار قوی‌تر از آن است که بتوان آنها را اتفاقی قلمداد کرد.

این محققان همچنین در مطالعات خود کلماتی را یافتند که اصوات یکسانی نداشتند. این مورد حتی در مسئله تلفظ آنها نیز صادق بود. با این وجود، بخش قابل توجهی از 100 کلمه پایه مورد بررسی، پیوستگی قوی با انواع خاصی از اصوات گفتاری انسان داشتند. 

انتهای پیام/  

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار