معاون ترانزیت بندرچابهار گفت: 70 شرکت خصوصی و تجاری ایرانی به‌همراه 56 شرکت افغانستانی محصولات صادراتی خود را در نمایشگاه کابل عرضه کردند.

حضور70شرکت ایرانی و 56 شرکت افغانستانی در نمایشگاه کابل/ واگذاری اداره بندرچابهار به طرف هندی، اقدامی کارشناسی است«محسن محمدی‌معین» معاونت حمل‌و‌نقل و ترانزیت بندر آزاد چابهار در گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، پیرامون حضور بندرآزاد چابهار در چهارمین نمایشگاه مشترک تجاری ایران و افغانستان به میزبانی کابل اظهار داشت: 70شرکت خصوصی و تجاری ایرانی به‌همراه 56 شرکت افغانستانی محصولات مختلف صادراتی خود را در غرفه‌های این نمایشگاه عرضه کردند و برخی کشورهایی که به‌صورت شراکتی در منطقه آزاد چابهار فعالیت می‌کنند نیز در این نمایشگاه حضور یافتند.

وی با بیان این‌که فعالیت‌‌های مشترک تولیدی، صادراتی و تجاری بین ایران و افغانستان در غرفه‌های نمایشگاه کابل عرضه شد، ادامه داد: در حاشیه این نمایشگاه مشترک جلسات متعددی با حضور ترکان مشاورعالی رئیس‌جمهور و دبیرشورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران و مدیرعامل منطقه آزاد چابهار با نخست وزیر، مسئول اجرایی، وزیر تجارت‌ومعدن و هم‌چنین وزیر اقتصاد و مالیه افغانستان در زمینه‌های کلان تجاری دو کشور مطرح شد.

محمدی معین با اشاره به این‌که مذاکرات خوب و مفیدی در زمینه اجرایی کردن تفاهمنامه سه کشور ایران، افغانستان و هندوستان صورت گرفت، افزود: بحث‌هایی پیرامون ناامنی در کابل به‌منظور تحت‌الشعاع قرار دادن دستاوردهای این نمایشگاه وجود داشت که با حضور نیروهای امنیتی افغانستان، این نمایشگاه به‌خوبی و در آرامش کامل برگزار شد و به اهداف خود نیز دست یافت.

وی پیرامون پیشرفت روند مسیر ترانزیتی بندرچابهار به افغانستان در بخش‌های مختلف بیان داشت: در این زمینه راه‌آهن خواف با هدف تسهیل در امر تردد به مرز دوغارون نهایی شده و در آستانه بهره‌برداری قرار دارد.

معاون ترانزیت بندرآزاد چابهار با اشاره به رفع موانع راه‌آهن چابهار به ایرانشهر گفت: مشکلات این خط‌ آهن با اقدام وزیر راه وشهر‌سازی ایران برطرف شد و روند اجرایی این پروژه مسیر طبیعی خود را طی می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به ابهاماتی درخصوص روند کارشناسی واگذاری اداره بندرآزاد چابهار به طرف‌های هندی تصریح کرد: موفقیت یک بندر در این است که فعالیت‌های بندری خود را به‌گونه‌ای افزایش دهد که مورد قبول اکثر لاینرها و شرکت‌های کشتی‌رانی جهت تسریع در عملیات تخلیه و بارگیری کشتی‌ها باشد و تسهیلات مناسبی را فراهم بیاورد.

محمدی معین با بیان این‌که موضوع مشارکت طرف‌های خارجی جهت اداره بخش‌های مختلف بندرچابهار در اسکله‌های شهید کلانتری و شهیدبهشتی 7 سال است که پیگیری‌ می‌شود، گفت: فاز اول این پروژه ظرفیت بندرچابهار را از 2/5 میلیون تن در سال جاری به 8/5 میلیون تن رسانده و ظرفیت فعالیت‌های بندری را حدود 4 برابر می‌کند که درنهایت فاز اول به اتمام می‌رسد.
 
وی در پایان با اشاره به این‌که در زمینه فعالیت‌های بندری برای تخلیه و بارگیری کشتی‌ها با طرف هندی به توافقاتی رسیدیم، گفت: واگذاری اداره بندرچابهار به طرف هندی، یک اقدام طبیعی و با روندی کارشناسی بوده و با قراردادهای قانونی در چارچوب فعالیت‌های بندری صورت می‌گیرد.
 
انتهای پیام/  
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار