وی افزود: هیچ گونه مدیریت دولتی در خودروسازی کشور وجود ندارد و بر اساس اصل 44 دولت می تواند تا 20 درصد صندوق آزاد داشته باشد این درحالی است که سهم بازار دولت در خودروسازی ها از نظر ارزش هفت درصد و از نظر ظرفیت 14.5 درصد است که از نظر قانون ظرفیت بسیار کمی است.
معظمی عنوان کرد: اگر دغدغه شورای رقابت، واگذاری سهام شرکت های خودروسازی بود وضعیت بهتری داشتیم چرا که حقوق دولت در این خصوص به خوبی رعایت نشده است ضمن اینکه سازمان ایدرو رقیب بخش خصوصی نیست بلکه حمایتگر و در کنار بخش خصوصی قرار خواهد گرفت.
مدیرعامل سازمان گسترش نوسازی صنایع ایران افزود:وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان سیاست گذار در صنعت خودروسازی ایفای نقش می کند بنابراین تمامی اعضای خودروسازان و سازمان ایدرو موظفند سیاست های وزارت خانه را دنبال کنند.
وی با اشاره به برنامه اخیر سازمان ایدرو با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بیان کرد: چگونگی حرکت در مسیر شرکت های دانش بنیان هدف حضوردر این مشارکت است که باید مدلی میان ایدرو و معاونت علمی شکل گیرد.
معظمی این نکته را هم یاد آور شد: گزارش شرکت های بازرسی حاکی از آن است که کیفیت خودروهای داخلی نسبت به سال گذشته بهتر شده است اما به این معنا نیست که صنعت خودروسازی ما وضعیت مطلوبی دارد و خودروسازان موظف به رعایت استانداردها لازم هستند.
مدیرعامل سازمان گسترش نوسازی صنایع ایران تصریح کرد: امروزه کشورهایی در تولید خودروسازی قدرتمند شدند که با شرکت های صاحب برند مشارکت کرده اند کشورهایی مانند برزیل, ترکیه و چین جزء شرکت های صاحب برند مطرح شده اند.
وی افزود: در کشور ترکیه سه میلیون خودرو در سال تولید می شود این در حالیست که کشور ما در سال گذشته کم تر از یک میلیون دستگاه تولید کرد به همین دلیل ما خودروسازان داخلی را برای مشارکت با کشورهای اروپایی و آسیایی تشویق کرده ایم.
معظمی بیان کرد: در این مشارکت ها دو قرارداد نهایی, یک قرارداد در مرحله امضا و چهار قرارداد تا پایان سال جاری، نهایی خواهند شد و استقبال بسیار خوبی توسط خودروسازان بزرگ کشور انجام شده است، قراردادی که به زودی امضا خواهد شد با شرکت خصوصی کشور آلمان است وهمکاری شرکت های پژو و سیتروئن با شرکت های بزرگ ایران خودرو و سایپا به زودی آغاز خواهد شد در مجموع ما به دنبال خودروسازان آسیایی خواهیم بود.
وی در خصوص ارزیابی وضعیت مدیران صنعتی کشور به ویژه صنعت خودروسازی تصریح کرد: مسئولیت ارتقای کیفیت با مدیران صنعتی است ما این مدیران را به آخرین داده های علمی مجهز کرده ایم. امروزه گرفتاری هایی که میان مدیران صنعتی وجود دارد نبود شناخت کافی از توانایی های کشور است به همین منظور باید فضا را به گونه ای فراهم کنیم تا از حداکثر توانمندی داخلی بهره ببریم.
وی با اشاره به افزایش فعالیت وزارت خانه صنعت, معدن و تجارت در بخش های مختلف تصریح کرد: یکی از این بخش ها صنایع دریایی است که ظرفیت بسیار گسترده دارد،همچنین برای صادرات نفت و محصولات پتروشیمی نیازمند خرید کشتی هستیم.
مدیر عامل سازمان گسترش نوسازی صنایع ایران گفت: صنایع ریلی نیز مورد توجه وزارت صنایع و معادن است، اخیرا نیز دولت مجوز ساخت دو هزار واگن مسافربری را برای کلان شهرها داده است، در این میان وزارت کشور مجری و سازمان ایدرو مسئولیت هماهنگ کردن ساخت دو هزار واگن را برعهده دارد. صنایع نفت و گاز و توسعه مدیریت در صنایع هوایی از جمله مواردیست که وزارت صنعت و معدن و تجارت آن را در الویت کار خود قرار داده است.
انتهای پیام/