مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان از ثبت هفت اثر تاریخی غیرمنقول استان در فهرست آثار ملی خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، از قزوین ؛محمدعلی حضرتی گفت: در جلسه شورای ثبت حریم آثار ملی غیرمنقول با ثبت  قنات امیرآباد نو و مسجد تاریخی طزرک در شهرستان بوئین زهرا، یخچال تاریخی جنت آباد در جنوب غربی شهرستان قزوین و چهار محدوده گلزار شهدا در شهرستان های آبیک و الوند و روستاهای رزجرد و آرشت شهرستان قزوین در فهرست آثار ملی موافقت شد.

وی افزود: با ثبت این آثار تعداد آثار تاریخی ثبت شده قزوین در فهرست میراث ملی به 1318 اثر افزایش یافت.

حضرتی با بیان اینکه یخچال تاریخی جنت آباد تنها نمونه معماری بومی یخچالها در منطقه است، افزود: این یخچال از آثار تاریخی مربوط به دوره قاجار در جنوب غربی شهرستان قزوین و در مجاورت روستای جنت آباد واقع شده که یکی از تنها نمونه های معماری بومی یخچال ها در منطقه است که دارای پلان مدور و گنبدی شکل است.

مدیر کل میراث فرهنگی استان افزود: حدود سه متر از ارتفاع فضای یخدان این یخچال در دل زمین قرار دارد که  موجب نگهداری و ماندگاری یخ در زمان طولانی می شده است.

وی همچنین با اشاره به ویژگی های قنات تاریخی امیر آباد نو افزود: این قنات از آثار تاریخی مربوط به دوره قاجار است که  در مجاورت محوطه های باستانی نظیر سگزآباد و بلبل تپه واقع شده است.

حضرتی ها افزود: مادر چاه این قنات در مجاورت رودخانه حاجی عرب آب را به زمین های کشاورزی مجاور هدایت می کند و مظهر این قنات هم اکنون درون بافت روستا واقع شده، طول این قنات 8 کیلومتر و دارای 128 حلقه چاه است که عمق آنها بین 90 سانتی متر تا سه متر متغیر است.

 مدیر کل میراث فرهنگی اضافه کرد: مسجد تاریخی روستای طزرک بویین زهرا به لحاظ معماری از آثار منحصر به فرد این منطقه به شمار می آید.

وی افزود: این مسجد دارای الگوی شبستانی و 9 گنبد با پلان مربع است که در مجاورت آب انبار ، امامزاده و محوطه تاریخی طزرک واقع شده است و از آثار برجسته دوره قاجار محسوب می شود.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار