اداره بازرسی عمومی آمریکا برای بازسازی افغانستان؛ در گزارش تازه خود آورده است که دلیل اصلی شکست تلاش‌های این کشور در افغانستان، گستردگی فساد ریشه‌ای بوده است.

دلیل شکست آمریکا در افغانستان فساد ریشه‎ای استبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، اداره بازرسی عمومی آمریکا برای بازسازی افغانستان؛ در گزارش تازه خود به نقل از مقام های ارشد آمریکایی آورده است که دلیل اصلی شکست تلاش‌های این کشور در افغانستان، شورش نبوده بلکه دلیل، گستردگی فساد ریشه‌ای بوده است.

اداره بازرسی عمومی امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) در گزارشی تازه اعلام کرده است که فساد گسترده در افغانستان تلاش‌ها برای بازسازی این کشور را تحت شعاع قرار داده و از آمریکا خواسته است تا مبارزه علیه فساد در افغانستان را در اولویت قرار دهد.

سیگار در این گزارش گفته است که فساد موجب برانگیخته شدن نارضایتی علیه دولت افغانستان شده و امکانات مادی را در اختیار شورشیان قرار داده است.

در این گزارش همچنین آمده که دولت آمریکا نیز در حالی‌که میلیاردها دلار را به اقتصاد افغانستان سرازیر ساخت، نتوانست گستردگی فساد در این کشور را به موقع تشخیص بدهد و بدین ترتیب به رشد فساد در افغانستان کمک کرده است.

در این گزارش تحت عنوان "فساد در جنگ، درسهای از تجربه آمریکا در افغانستان" آمده است که دولت آمریکا باید مبارزه با فساد را یکی از اصلی‌ترین ماموریت‌های خود پس از سقوط طالبان در افغانستان قرار می‌داد.

در گزارش سیگار از رایان کروکر، سفیر پیشین آمریکا در افغانستان (۲۰۱۱ - ۲۰۱۲) نقل شده که دلیل اصلی شکست تلاش‌های ما در افغانستان، شورش نبود بلکه دلیل، گستردگی فساد ریشه‌ای بود.

این گزارش می‌افزاید که سیاست‌ها و عملکردهای آمریکا تا حدودی در رشد فساد در افغانستان نقش داشته است.

در این گزارش آمده که در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ نگرانی‌های به وجود آمد که نظارت ضعیف آمریکا از روند تدارکات و شیوه توزیع قراردها به رفتارهای فسادآلود اجازه تحرک می‌داد و بدون نظارت کافی از کمک‌های آمریکا، میلیون‌ها دلار برای بازسازی افغانستان به هدر رفت.

سیگار در گزارش خود نتیجه‌گیری می‌کند که فساد همچنان یک چالش بزرگ در برابر امنیت، ثبات سیاسی و توسعه در افغانستان باقی مانده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار