اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان تاکید کرد که روابط میان هند و کشورش به زیان هیچ کشوری نیست و نباید کسی از گسترش این روابط احساس ترس و نگرانی داشته باشد.

مناسبات هند و افغانستان به زیان هیچ کشوری نیستبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان تاکید کرد که روابط میان افغانستان و هند به زیان هیچ کشوری نیست و نباید کسی از گسترش آن احساس ترس و نگرانی داشته باشد.
 
غنی عصر روز چهارشنبه (۲۴ سنبله) در انستیتوت مطالعات و تحلیل های دفاعی هند سخنرانی کرده و تروریسم را تهدید مشترک برای جهان و منطقه خواند.
 
غنی گفته است که تروریسم نه تنها برای افغانستان بلکه برای تمام منطقه تهدید مشترک و میان مدت است.
 
وی بیان داشت که نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان در خط مقدم مبارزه علیه تروریسم قرار دارند و با شجاعت و دلیری علیه آنها می جنگند.
 
غنی افزود که از برکت فداکاری و دلیری آنان، جهان قانع شد که علاوه بر همکاری ها در عرصه توسعه، در زمینه نظامی نیز به کمک و همکاری خویش با افغانستان ادامه می‎دهد.
 
محمد اشرف غنی تصریح کرد: جنگ کنونی در افغانستان، جنگ داخلی نیست، بلکه جنگ تحمیلی از سوی دیگران می باشد.

غنی اظهار داشت: هیچ کس نمی تواند شکست در این جنگ را بر ما تحمیل کند، زیرا موضع و مبارزه ما برحق بوده و مورد تایید جامعه جهانی نیز قرار گرفته است.

لذا کشور های منطقه با هدف دفع خطر تروریسم به همکاری و مبارزه مشترک از طریق استراتژی واضح عمل نمایند.

وی گفته است که تروریسم خوب و بد وجود ندارد و تروریست‎ها هیچ قوم، زبان و مذهبی را نمی شناسد و این به دلیل آن است که تروریست‎ها به هیچ دین و قانونی پایبند نیستند.

او بیان داشت که تروریست‎ها از دین مقدس اسلام برای رسیدن به اهداف شومشان به‎گونه ابزاری استفاده می کنند اما به آنان اجازه داده نخواهد شد که اعمال ضد بشری و اسلامی خویش را به عنوان دستورات دین تعبیر کنند.

محمد اشرف غنی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: دوستی و مناسبات افغانستان و هندوستان بر منافع و اصول دو کشور استوار است.

رئیس‎جمهور افغانستان تاکید کرد: مناسبات ما به زیان هیچ کس نیست و نباید کسی از روابط میان هند و افغانستان احساس ترس و نگرانی داشته باشد.

وی گفت: روابط افغانستان و هند نسبت به هر زمان دیگری بسیار به هم نزدیک شده است و این دو کشور از طریق همکاری های دو جانبه، مردمان دو کشور را بیش از پیش نزدیک ساخته و همدردی آنانرا بیشتر ساخته است.

گفتنی است که محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان بنابه دعوت رسمی ناریندرا مودی ، نخست وزیر هند در راس یک هیات عالی رتبه دولتی روز چهارشنبه (۲۴ سنبله) وارد دهلی نو پایتخت این کشور شد.

ناریندرا مودی، نخست وزیر هند در دیدار با محمد اشرف غنی، اعلام کرده است که کشورش یک میلیارد دلار به افغانستان به صورت بلاعوض کمک می کند.

رهبران افغانستان و هند در جریان این دیدارشان، در رابطه به همکاری های اقتصادی، امنیت و ثبات منطقه، چگونگی کمک های هند به افغانستان در عرصه توسعه و گسترش مناسبات میان دو کشور، بحث و تبادل نظر کردند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.