معاون اقتصادی و توسعه منابع استانداری گفت: استان كرمانشاه منابع آبي بسيار ارزشمندي در اختيار دارد كه بسترهاي لازم براي سرمايه گذاري در حوزه صنايع بزرگ را فراهم مي كند.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ؛ رضا رحیمی گفت: با توجه به اهميت بسيار بالاي منابع آبي، برنامه هاي حوزه آب استان در برنامه ششم توسعه در كارگروه با دقت بررسي مي شود و تلاش مي كنيم يك برنامه متوازن براي اين حوزه طرح ريزي شود.

وی افزود: با توجه به گشايش هاي پديد آمده پس از برجام شاهد پويايي خاصي در حوزه اقتصادي كشور هستيم و كارآفرينان متعددي خواهان سرمايه گذاري هاي بزرگ در استان هستند كه برخي از اين پروژه هاي بزرگ جزو صنايع آب بر محسوب مي شوند كه براي تأمين آب مورد نياز آن ها در حال برنامه ريزي هستيم.

رحیمی گفت: با توجه به شرايط جديد باید سهم آب بخش صنعت در تمامی سدهای استان لحاظ شود تا بسترهاي اوليه برای سرمایه گذاری های عظیم در اين حوزه فراهم شود.

این مدیر ارشد اقتصادی گفت: طي سال هاي اخير برداشت هاي بسيار گسترده اي از منابع ارزشمند آب هاي زيرزميني صورت گرفته است كه اين روند بايد كنترل شود تا بتوانيم از بحران های آتی جلوگیری کنیم.

رضا رحيمي همچنين از وجود 5 هزار چاه غيرمجاز در استان خبر داد و گفت: تا پايان برنامه ششم توسعه تمامي چاه هاي غيرمجاز استان تعيين تكليف مي شوند و دولت در اين زمينه كاملاً با جديت برخورد مي كند.

اين مدير ارشد اقتصادي برقي شدن چاه ها و نصب كنترهاي هوشمند را يكي از مصاديق اقتصاد مقاومتي دانست و گفت: برقي كردن چاه ها علاوه بر كاهش هزينه هاي كشاورزان موجب كاهش مصرف آب هاي زيرزميني، گازوييل و مازوت نيز مي شود. همچنين ميزان بهره وري در حوزه آب را نيز به ميزان قابل توجهي بالا مي برد.

معاون استاندار با تاكيد بر اين موضوع كه برقي شدن چاها باید روند سریع تری به خود بگيرد در ادامه اظهار داشت: بايد با تدوين یک برنامه سه ساله زمينه اي را فراهم كرد تا کليه 7 هزار چاه مجاز فعال در حوزه کشاورزی برقی شوند. اين برنامه بايد به صورت بين بخشي و به شكل مشترك با رايزني با وزارت جهاد كشاورزي، آب منطقه اي و وزارت نفت تدوين شود.

وي ادامه داد: همچنين ايجاد نياز در برق مصرفي حوزه كشاورزي انگيزه اي براي احداث نيروگاه هاي جديد توسط بخش خصوصي است.

رحيمي افزود: روند نصب كنترهاي هوشمند طبق برنامه هاي اين حوزه در حال انجام است و در سال جاري كنترهاي هوشمند 1200 چاه برقي نصب مي شوند.

معاون اقتصادي و توسعه منابع استانداري در بخش ديگري از سخنانش توسعه گلخانه اي را يكي از اولويت هاي استان دانست و گفت: نظام تخصيص آب بايد به شكلي طراحي شود كه امكان تأمين آب برای توسعه بخش كشاورزي گلخانه ای فراهم شود.

در این نشست در راستای تشریح عملکرد کمیته های ذیل کارگروه در روند تدوین برنامه ششم توسعه، کمیته آب برنامه هاي خود را در حوزه هاي مختلف کشاورزی، صنعتی و آب شرب ارایه کرد.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.