معاون وزیر آموزش و پرورش گفت:از سال 95-96 باید برای استقرار پایه دهم در سال 96-97 تدبیر کنیم و اولین دستور کار تنظیم اجرایی مدیریتی برای سال آینده است که باید از اول مهر آغاز شود.

پایه دهم از اول مهر برنامه ریزی می شودبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، علی زرافشان در گردهمایی معاونان ومدیران گروههای آموزش متوسطه وفنی وکارودانش کرمان گفت : سال تحصیلی 95-96 برای ما دو جهت دارد اول اینکه مراقبت و نظارت بر استقرار همه کارهایی شود که در یک سال انجام شده، یعنی برای اینکه بتوانیم پایه دهم را مستقر کنیم در طول این سال نظارت کنیم این پایه به خوبی برگزار شود.

وی بیان کرد: دیگر اینکه تدبیری برای سال آینده بیندیشیم و بدانیم در پایه یازدهم چه دروسی باید تدارک ببینیم برای اینکه در سال آینده به شکل مطلوب اجرا شود.

زرافشان افزود: در شاخه فنی و حرفه ای و کاردانش در سال آینده دو پایه جدید دهم و یازدهم و سال بعد پایه دوازدهم را داریم اما در شاخه نظری علاوه بر پایه یازدهم و دوازدهم پایه پیش دانشگاهی را هم داریم که ساختار جدید کاملا در آن پیاده می شود.


وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: سند تحول بنیادین باید دستور کار روزانه ما باشد و در این سند بحث های متفاوتی آمده که بیشتر جنبه رویکردی دارد و تدبیر و مدیریت برنامه ریزی و توجه را طلب می کند تا به سمت عملیاتی شدن برود.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: سه نکته در سند تحول وجود دارد اول اینکه چشم انداز آموزش و پرورش که در سند تحول آمده می گوید نظام تعلیم و تربیت چگونه باشد، پس از آن مدرسه آمده که ویژگی هایی برای آن ذکر شده که اگر مدرسه به سمت این ویژگی ها برود متعالی می شود.

وی گفت: مدرسه دارای قدرت تصمیم گیری و برنامه ریزی و دارای قدرت خود ارزیابی باشد زیرا با خود ارزیابی است که می شود وضع موجود را تعیین کرد.

وی افزود: مدرسه مبتنی بر رویکرد مدیریتی نقدپذیر و مشارکت جو است و باید از تمام ظرفیت ها برای کار خود استفاده کند لذا ویژگی های ذکر شده که می تواند دستور کار ما قرار گیرد یکی از سیاست های دکتر فانی است.

زرافشان تاکید کرد: اگر دنبال تحول در وزارت آموزش و پرورش باشیم باید از کلاس درس شروع کنیم و با توجه به فصل چهارم سند تحول نکته اول این است مدرسه را عملیاتی و اجتماعی کنیم.

وی گفت: نکته دوم از نظر سند تحول این است که مدرسه به عنوان سازمان یادگیرنده خودش در حال یاددهی و یادگیری است، همانطور که سند تحول برای یادگیرنده هدف تعلیم و تربیت را دسترسی به حیات طیبه ذکر کرده از مدرسه هم به عنوان جلوه ای از حیات طیبه یاد می کند.

وی افزود: رویکرد سند تحول در تربیت به معنای عام این است که یادگیرنده خود به اصلاح وضع موجود بپردازد که روش و رویکرد تحقق این هدف یادگیری مبتنی بر هدف یا موقعیت محور است.

معاون وزیر آموزش و پرورش نکته سوم در این زمینه را ساحت های وجودی عنوان کرد و گفت: در گذشته فقط ساحت علمی داشتیم یعنی اینکه دانش آموزان فقط در زمینه علمی تقویت شوند که امروز تبدیل به 6 ساحت شده، ساحت زیبایی شناختی و هنری، زیستی و بدنی، تربیت دینی و اخلاقی، اقتصادی و حرفه ای که به ابعاد وجودی یادگیرنده اضافه شدند و باید به تمام ساحت ها به طور یکسان توجه شود.

وی اظهار کرد: به عنوان مثال در جامعه دانش آموزی امروزی بیش از 21 درصد بچه ها از چاقی رنج می برند که به خاطر عدم توجه به ساحت زیستی و بدنی است.

زرافشان گفت: سال هاست که آموزش و پرورش های دنیا به این نتیجه رسیده اند یادگیری برای دانستن به تنهایی کافی نیست و یونسکو سه ستون به ستون قبلی اضافه کرد، یادگیری برای دانستن، برای بکار بستن، برای زیستن و با دیگران زیستن بوده که دو ستون مهم آن یادگیری برای زیستن و یادگیری برای با دیگران زیستن است.

وی تصریح کرد: نخبگان کشور فقط المپیادی ها نیستند اگر به ساحت اقتصادی حرفه ای توجه کنیم می بینیم دانش آموزان کاردانش سرآمد ساحت اقتصادی، حرفه ای هستند.
انتهای پیام/ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.