به گزارش حوزه احزاب و تشکلهای گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حجتالاسلام سید علی خمینی در مراسم بزرگداشت شهید مدافع حرم سردار حاج احمد غلامی که در حسینیه جماران برگزار شد، گفت: مسألهای که امروز جهان اسلام با آن روبهرو است پدیدهای است که بیشتر به نام داعش شناخته میشود اگرچه داعش یکی از گروههایی است که ذیل تفکر متحجرانه تکفیر وجود دارد.
نوه گرامی امام خمینی افزود: قبل از اینکه در میدان به جنگ با این تفکر برخیزیم باید نقاط تفاوت شیعه انقلابی را با آنها بشناسیم تا دچار فهم غلط نشویم. غربیها نیز باید تفاوتهای تفکر غربی با تفکر داعش را بشناسند، اما ضرورت این امر برای ما بیشتر است، چون با داعش یک نقطه مشترک به نام اسلام داریم.
تفاوتهاى شیعه انقلابى و تحجر داعشى
سید علی خمینی در مورد تفاوتهای شیعه انقلابی و تفکر داعش، اظهار داشت: مورد اول از نقاط اختلاف شیعه انقلابی و بلکه اهل سنت با داعش مسأله «تکفیر» است. اصل اینکه ما در اسلام چیزی بهنام کفر، کافر و کافر شدن داریم را کسی منکر نمیشود، اما اصل در هر مسلمی این است که او باقی بر اسلام است؛ همچنان که اصل این است که باقی بر عدالت است.
وی تأکید کرد: پرهیز از تکفیر در سنت اسلامی ما بهوفور یافت میشود. اینکه آیه قرآن میفرماید «و لاتقولوا لم القی الیکم السلام لست مؤمناً» یعنی به کسی که به شما القای سلام میکند بیجهت کافر نگویید. همچنین در روایات ما بابی بهنام «اثم من کفّر مسلماً» وجود دارد. در روایت نبوی آمده است که «ملعون ملعون من رمى مؤمناً بکفر» یعنی کسی که تهمت کفر به مسلمان یا مؤمن بزند ملعون است.
شرایط تکفیر در میان اهل سنت
سید علی خمینی با بیان "ما در میان اهل سنت شرایطی برای تکفیر داریم"، تصریح کرد: یکی از این شرایط این است که فرد "عالمانه" با پیامبر و حکم الله مخالفت کند. همچنین آنها تصریح دارند که رفتار از روی اکراه موجب تکفیر نمیشود. اهل سنت معتقدند اگر کسی از روی هیجان، اجبار و یا شبهه کاری کرد ما نمیتوانیم او را کافر بدانیم. ما در شیعه هم این موارد را داریم ولی میخواهم روی اهل سنت تأکید کنم.
عبارت ابنتیمیه در مورد تکفیر
نوه امام خمینی گفت: عبارت عجیبی از ابنتیمیه پایهگذار تفکر تکفیری دیدم که در کتاب مجموع الفتاوی میگوید، اگر کسی از امت پیغمبر اجتهاد اشتباه کند، اگر قصد حق داشته باشد بخشیده میشود. بعد میگوید اگر کسی از هوای نفس تبعیت کند و حرفی بزند گنهکار است و نمیگوید کافر است. عجیبتر اینکه میگوید همین آدمی که اشتباه میکند و حرف غلط میزند گنهکار است و چهبسا فاسق باشد یا نباشد. باز همین ابنتیمیه که او را پدر تفکر تکفیریها و سعودیها میدانند میگوید اگر مردی تازه مسلمان شده حرفهای خلاف دین بزند کافر نمیشود؛ بهخاطر اینکه از تازهمسلمان توقع نیست تا حجت بر او روشن شود.
سید على خمینى گفت: این نظر ابنتیمیه است در حالی که بعداً افراطیون از او تندتر رفته سردمدار تکفیر شدند.
وی ادامه داد: ابنتیمیه صراحتاً مىگوید که اگر کسی روایات را نشنیده یا روایات را شنیده و مطمئن نیست یا ادله دیگری رسیده در نظر او معارضه دارد این فرد اگرچه خطا کرده شما نمیتوانید بگویید کافر است. یا در روایات اهل سنت است که اگر کسی گفت "جنازه من را بسوزانید و به آب دریا بیندازید" نمیتوانید او را تکفیر کنید، شاید دلیل او ترس از خدا باشد و خدا او را ببخشد.
سید علی خمینی، محمدبن عبدالوهاب را پایهگذار تکفیر در دنیای جدید دانست و گفت: محمدبن عبدالوهاب میگوید اگر کسی قبر پیامبر و صالحین را زیارت کند خونش حلال و مالش جایز است. او در کتاب خود 24 بار شرک و 25 بار نیز معنای آن یعنی کفر، الحاد، مرتد و منافق را به کار برده است. طرفداران او خود را "الموحد" میدانند و میگویند "در دوره جدید با شرک و کفری بدتر از دوره پیامبر و جاهلیت روبهرو هستیم"، بعد به جایی میرسند که فتوا میدهند شیعیان کافر هستند.
وی یادآور شد: در هیأت عالی افتای سعودی شیعیان را تکفیر میکنند و بهصراحت گفتهاند هرکس یا علی، یا حسن و یا حسین (علیهم السلام) بگوید مشرک است. خیلی از اهل سنت را هم کافر میدانند.
ظالمستیزى شیعى و مخالفستیزى داعش
سید على خمینى ادامه داد: ثمره این برداشت از تکفیر این میشود که بهجای ظالمستیزی، مخالفستیزی به وجود میآید. ما معتقدیم بر اساس تعالیم اسلامی مسلمان باید ظالمستیز و ظلمستیز باشد و در مقابل ظلم و ظالم بایستد، اما از تفکر داعش مخالفستیزی بیرون میآید، نه ظلمستیزی.
نوه گرامی امام خمینی تأکید کرد: در دیدگاه اسلامی جنگ با استکبار است اما در دیدگاه داعش جنگ با مخالف عقیدتی است، یعنی بهجای اینکه با ظالمان به جنگ برخیزند با مخالفان میجنگند. ثمره آن این میشود که داعش تا نزدیکی مرزهای رژیم صهیونیستی هم میرود اما کاری با آنها ندارد ولی مسلمانان را میکشد، چون آنها دشمن خود را کس دیگری میدانند.
استشهاد تدافعى و استشهاد تهاجمى
سید علی خمینی با ابراز "در تفکر امام خمینی(س) ما با ظالم تقابل داشته و سر سازش نداریم"، گفت: برخی میگویند "فرق حسین فهمیده و داعش چیست؟"، فرق آنها این است که وقتی مقابله با ظلم مطرح است، استشهاد تدافعی و ظالمکش است؛ اما وقتی مخالفستیز شدی میشوی فرد داعشی که در بازار بغداد به خود بمب بسته و همه مردم را میکشد. استشهاد ما تدافعی بود و در مقابل ظالم ایستادیم؛ اما استشهاد داعشی تهاجمی است. استشهاد ما ظالمکش میشود اما استشهاد آنها مطلقکش است؛ یعنی همه را میکشد، لذا از دل تحجر داعشى، قساوت، خونریزی و آدمکشی بیرون میآید و از دل شیعه انقلابى زیباترین حرفهایی که امام خمینی(س) در مورد شهید و شهادت زدند بیرون میآید.
تفکرات اصیل بهصورت تحریفآمیز بازتولید نشود!
سید علی خمینی تأکید کرد: یکی از بدبختیهای جامعه ما این است که برخی از تفکرات اصیل بهصورت تحریفآمیز بازتولید میشود. یک عده آدم منحرف همان شعارها را در اختیار گرفتند. ما نباید کوتاه بیاییم و باید اعتقادات خود را بیان کنیم. مفاهیم اعتقادی ما بلند است؛ نباید بگذاریم تحریف و بازتولید اشتباه شود. مفاهیم ولایت، شهادت و دیگر موارد مفاهیمی است که نباید بگذاریم بازتولید غلط شوند.
وی افزود: تفکر فردگرایی غربی که ممکن است در برخی شئون غربی شکل گرفته باشد میگوید "ظلمستیزی به ما ربطی ندارد". اما برای حاج احمد غلامی این مسأله حل شده است. برای خیلی از کسانی که اینجا حاضرند هم همین طور است.
فردگرایان افراطى معناى شهادت را نمىفهمند
نوه گرامی امام تصریح کرد: رسانههای خارجی برنامه میسازند و خجالت هم نمیکشند، میگویند اینها پول میگیرند. کدام پول ارزش جان آدم را دارد؟ من بعضی خانوادههای شهدای مدافع حرم را دیدم فرد بچه خود را رها کرده و برای تقابل با تکفیریها میرود. این موضوع با کدام پول قابل مقایسه است؟ در زمان جنگ هم همین است.
وی گفت: غربیها از اول هم مفهوم شهادت را درک نکرده بودند و نمیکنند. همین امروز جمهورى اسلامى خویشتندارى مىکند و الّا اگر پیچ تبلیغات را باز کنند نمیتوان جوانان انقلابی را کنترل کرد. در این تفکر انقلابی که ما بزرگ شدیم، درست است مشکلات هست اما در بزنگاهها میبینید که هنوز تربیت انقلابی و روح جاری امام وجود دارد و گرهها را باز مىکند. اگر یک مقدار رها کنیم عاشقان ائمه (علیهم السلام) و عاشقان مقابله با ظالمین نمیگذارند که آنها نفس بکشند.
وی اظهار داشت: بعضیها با اصل ظلمستیزی و بعضیها با مصادیق مشکل دارند و بعضی نیز اهمیت را مطرح میکنند. این مسأله جوابی دارد که مسئولین ما به آن دادند؛ جواب این است که ما نباید بگذاریم دشمن به داخل کشور بیاید و آن وقت دفاع کنیم. ثانیاً تکفر اسلامی ما و تفکر امام مرز نمیشناسد.
انتهای پیام/