دزدان دریایی بر شدت حملات مسلحانه خود در آب‌های جنوب شرقی آسیا افزوده‌اند تا جاییکه در این عرصه از دزدان دریایی سومالی هم سبقت گرفتند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از نیویورک‌تایمز؛ ملوانانی که در ماه‌های اخیر مجبور به تردد در آب‌های جنوب شرقی آسیا بوده‌اند، بدون شک با تهدیدهای کوچک و بزرگی از جانب دزدان دریایی مستقر در این منطقه مواجه شده‌اند. 

یکی از ملوانان که در سفر به فیلیپین با حمله دزدان دریایی مواجه شد در این باره گفت: در کابین ملوانان بودیم که صداهای عجیبی شنیدیم. وقتی به عرشه کشتی آمدیم مردان مسلحی را گرداگرد خود دیدیم که با اسلحه گرم به سمت ما نشانه رفته بودند. آنها فریاد می‌زندند "همراه ما بیایید درغیر اینصورت کشته خواهید شد" 

وی در ادامه افزود:  دزدان دریایی به سمت یکی از خدمه کشتی شلیک کردند و 4 نفر را به گروگان گرفتند.

آب‌های جنوب فیلیپین تنها محل فعالیت دزدان دریایی نیست؛ بلکه سراسر آب‌های جنوب شرقی آسیا در معرض تهدید از سوی این دزدان قرار دارند. دفتر بین‌المللی کشتیرانی اعلام کرد حوادث سال جاری میلادی نشان می‌دهد، آب‌های جنوب شرقی آسیا به مراتب ناامن‌تر از شاخ آفریقا شده‌ است. دولت‌ها در این مناطق قادر به مقابله با دزدان نیستند و در حفظ امنیت آب‌ها دچار مشکلات جدی هستند.


"نوئل چونگ،" رئیس مرکز گزارش‌های دزدان دریایی در دفتر بین‌المللی کشتیرانی، مستقر در کوالالامپور، اظهار داشت: تعداد سرقت‌های دریایی در سومالی کاهش یافته است. حتی در نیجریه که آمار این سرقت‌ها تغییری نکرده، به اندازه تعداد دزدی‌های دریایی جنوب شرقی آسیا نیست.

آمارهای رسمی نشان می‌دهد در سال 2015، 178 دزدی دریایی در جنوب شرقی آسیا رخ داد، حال انکه هیچ موردی در خلیج عدن و دریای سرخ نزدیک به سومالی گزارش نشد. کاهش سرقت‌های مسلحانه به کشتی‌های عبوری در آفریقا به لطف افزایش توان دفاعی نیروی دریایی سومالی و چند کشور دیگر آفریقایی حاصل شد.

بررسی آمارهای شش ماه نخست سال 2016 نشان می‌دهد، یک سوم از 98 دزدی‌ دریایی که در سراسر جهان رخ داد، متعلق به جنوب شرقی آسیا بود. 

شناسایی برخی از دزدان دریایی فعال در جنوب شرقی آسیا نشان داد آنها اغلب عضو گروه افراطی "ابوسیاف" هستند. ابوسیاف بیش از 2 دهه است که گروه شورشی خود را در جنوب فیلیپین مستقر کرده و جنایات، گروگانگیری و اعمال خلاف قانون بسیاری را در این منطقه برنامه‌ریزی کرده است. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار