ساماندهی منابع کمیاب ملی از پروژه‌های تعریف شده در قالب اقتصاد مقاومتی است که به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی محول شده است.

به گزارش خبرنگار دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ از پروژه‌های تعریف شده در قالب اقتصاد مقاومتی، ساماندهی منابع کمیاب ملی از قبیل طیف فرکانس و شماره به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی محول شده است که با تعریف شش پروژه اصلی و تعیین ۲۰ زیر هدف سازگار با برنامه ششم توسعه در حال پیگیری است.

علی اصغر عمیدیان رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در تشریح اقدامات انجام گرفته در قالب این پروژه گفت: همان طور که می دانید برای انجام کارهای توسعه‌ای، نیاز به منابع است و منابع سازمان هم طیف و فرکانس هستند که به دلیل محدودیت، نیازمند ساماندهی می‌باشند.

عمیدیان افزود: باید این منابع ارزشمند و کمیاب را در راستای منافع ملی برنامه ریزی کرده، مانع هدر رفت و استفاده نادرست از آن شد.

وی با اشاره به صدور مجوز استفاده از فرکانس برای بهره برداران کوچک و بزرگ گفت: در حال حاضر، در 9 نقطه کشور مراکز عمده نظارتی فرکانس به همراه تعدادی مراکز ریموت مشغول فعالیت هستند.

به گفته وی تا پایان سال گذشته، 87  ایستگاه ثابت در کشور وجود داشته که قرار است طبق منشور سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، هر سال بین 13 تا 15 سایت به این تعداد افزوده شود و نهایتاً تا پایان سال 99 تعداد 167 سایت مانیتورینگ داشته باشیم که به این ترتیب، پوشش مؤثر جغرافیایی نیز از 54 درصد به بالای 90 درصد خواهد رسید.

عمیدیان در عین حال برنامه سال جاری در راستای ساماندهی منابع طیف فرکانسی را، راه اندازی 15 سایت عنوان کرد و افزود: اکنون در مرحله مکان یابی و عقد قرارداد هستیم.

وی ادامه داد: در زمینه نظارت سیار سازمان 22 سامانه پایش و جهت یاب فرکانس فعال دارد  و در این خصوص نیز در آینده 9 سامانه دیگر نصب و راه اندازی خواهد شد.

عمیدیان در ادامه در زمینه توسعه کاربردهای فرکانس در شبکه‌های رادیویی اضافه کرد: با افزایش ارتباطات ماشین باماشین، ماشین با انسان و هوشمندی بین اینها، منابع فرکانسی باید برای این نوع از ارتباطات تعریف و نظم داده شود.

وی با بیان اینکه رگولاتوری در چارچوب ملزومات این سرویس‌ها، در حال تهیه مقرراتی برای این شبکه‌ها است، افزود: بر این اساس، یک پروژه با پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در دست اجرا داشته، در حال تدوین مقررات و شناسایی منابع برای ارتباط این دستگاه‌ها، تضمین امنیت و رعایت حریم خصوصی آنها هستیم.

معاون وزیر ارتباطات همچنین با شاره به رویکرد تسهیل امور برای استفاده کنندگان مختلف، به موضوع مقررات گذاری باندهای جدید پرداخت و افزود: یک سری مقررات را باید همپای رشد فناوری به روز کرد تا ابهام آن رفع شود و به علاوه با ورود دستگاه‌های جدید مثل به یسیم های آل پی دی (باند 433 مگاهرتز) که نیاز است تعیین تکلیف شود باید مقررات گذاری صورت پذیرد.

رییس رگولاتوی دیگر اقدام سازمان در تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را ساماندهی باندهای فرکانسی واگذار شده عنوان کرد و گفت: ساماندهی باند فرکانس جزء سخت‌ترین کارهای مدیریت فرکانس بوده و باید به گونه‌ای باشد که اختلالی در کار استفاده کنندگان ایجاد نکند و در عین حال، زمینه استفاده بهینه از منابع فرکانسی را فراهم نماید.

وی با بیان این که در حال حاضر سنجش بهره‌وری طیف و ارزیابی استفاده از طیف توسط اپراتورها بر اساس گزارش‌های میدانی است، اظهار داشت: برای این که ارزیابی دقیق‌تر شود باید یک سیستم نرم افزاری تهیه و با ارتباط به بخش مدیریت شبکه اپراتورها گزارش لحظه‌ای تهیه کرد.

عمیدیان در بخش دیگر سخنان خود، با اشاره به مزایای فرکانس‌های پایین، تاکید کرد: باید منابعی که قانوناً مدیریت آن به عهده رگولاتوری است در اختیار این نهاد قرار گیرد تا استفاده بهینه و پاسخ به نیاز مخاطبان امکان پذیر باشد.

وی با بیان این که، این فرکانس‌ها از گذشته به کاربردهای دیگری اختصاص یافته گفت: باید ساماندهی طیف در راستای منافع ملی و تأمین نیازهای بهره برداران اصلی بوده، مانع هدر رفت و استفاده نادرست آن بشود.

عمیدیان در این زمینه به باندهای 700 و 800 که در حال حاضر مورد استفاده صدا و سیما قرار دارد اشاره کرد و گفت: در صورتی که این باندها تخلیه شود می‌توان برای ارائه خدمات ارتباطی در مناطق کم جمعیت و روستاها از آن بهره برد.

وی با تاکید بر اقدامات موفق وزارت ارتباطات در زمینه ارائه خدمات عمومی الزامی ارتباطات و فناوری اطلاعات (uso) ادامه داد: همه به طور مستقیم و غیر مستقیم در مقابل مناطق محروم و روستاها مسئول هستیم چرا که مردم در مناطق دور افتاده هم باید به ابزارهای ارتباطی دسترسی داشته باشند و تعیین تکلیف باند 700-800 مگاهرتز می‌تواند تأثیر عمیقی در ارائه بهتر این خدمات داشته باشد.

عمیدیان در عین حال تعیین تکلیف باند 700-800 مگاهرتز را مستلزم همکاری صدا و سیما دانست و گفت: با توجه به این که، صدا و سیما با بهره گیری از فناوری پخش دیجیتال عملاً فقط نیازمند دسترسی به بخش کوچکی از این باندهای فرکانسی است، در حال رایزنی و ایجاد کارگروه مشترکی هستیم تا با بررسی مسائل فنی و اقتصادی و موانع موجود، راهکاری همراه با زمان بندی مشخص ارائه شود تا آزادسازی باندها از پخش فراگیر تلویزیونی صورت گیرد. 

وی هدف از این اقدام را رونق اقتصادی و اشتغال آفرینی برشمرد و ادامه داد: اوج موفقیت ما این است که زمینه استفاده از این منابع ارزشمند را فراهم کنیم که هم موجب رونق اقتصادی و هم کاهش هزینه‌ها خواهد شد.

عمیدیان در ادامه به توسعه کاربردهای فرکانس پرداخت و با اشاره به ارتقا تجهیزات سایت‌های پایش فرکانس HF (فرکانس 2 تا 30 مگاهرتز) در کشور خبر داد و گفت: در حال به روز رسانی تجهیزات تحلیل گر طیف و ارتقای توان مراکز مانیتورینگ شیراز، قزوین و مشهد هستیم.

به گفته وی در زمینه سنسورهای ارزان قیمت مانیتورینگ هم به دنبال طراحی و ساخت نمونه صنعتی در داخل کشور بوده و در حال مذاکره با شرکت‌های تولیدکننده دانش بنیان هستیم که در صورت دستیابی به تفاهم به زودی با پیمانکار قرارداد بسته خواهد شد.

وی در تشریح سایر اقدامات سازمان در زمینه پروژه‌های اقتصاد مقاومتی رفع تداخل در باندهای فرکانسی را از مهم‌ترین اقدامات در این خصوص برشمرد و گفت: به دنبال رفع تداخل در باندهای فرکانسی که استفاده کنندگان عمده دارند، هستیم.

رییس سازمان تنظیم مقررات همچنین از انجام مذاکرات مداوم و امضای توافقنامه جهت کاهش تداخل امواج مرزی با کشورهای همسایه خبر داد و افزود: علی رغم وجود مشکلات میدانی، این موارد کاهش چشمگیری یافته و به نوار مرزی محدود شده است.

رییس رگولاتوری علاوه بر این با تاکید بر علاقه‌مندی مجموعه رگولاتوری کشور در خصوص بهره گیری از توان داخلی در جهت تأمین تجهیزات خاطر نشان کرد: با توجه به اهمیت تولید داخلی در مباحث اقتصاد مقاومتی، در زمینه تأمین تجهیزات خود را متعهد به استفاده از محصولات شرکت‌های دانش بنیان دانسته و تا حد امکان هم از این تولیدات استفاده می‌کنیم.

به گفته وی، با انجام این پروژه‌ها که در قالب اقتصاد مقاومتی و سازگار با برنامه ششم توسعه تعیین شده می‌توان به ایجاد اشتغال، رونق اقتصادی و کاهش هدر رفت منابع کمک کرد.

منبع روابط عمومی وزارت ارتباطات

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار