فرصتی که در بیشتر شهرهای ایران سوخت می‌شود!

در حال حاضر مدرن‌ترین روش برای امحای زباله های شهری، تبدیل آنها به انرژی در کارخانه‌های ریجکت‌سوز است که در کشور ما تنها دو شهر اصفهان و تهران به این فناوری مجهز شده اند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، پیش از آنکه روش های نوین تبدیل زباله های شهری به انرژی یا کودهای کمپوست در شهرها رواج یابد، مرسوم ترین راه برای رهایی یافتن از شر زباله های شهری، سوزاندان یا دفن آنها در خاک بود.
 
 بعد از اینکه زباله ها با عنوان طلای سیاه در دنیا شناخته شد و ارزش آنها از نظر تامین بخش مهمی از انرژی مورد نیاز شهرها برای مدیران شهری تفهیم شد، روش های دفن یا امحای زباله های شهری نیز با تغییرات فراوانی مواجه شد.
 
در حال حاضر مدرن‌ترین روش برای امحای زباله های شهری، تبدیل آنها به انرژی در کارخانه‌های ریجکت‌سوز است که در کشور ما تنها دو شهر اصفهان و تهران به این فناوری مجهز شده و زباله های شهری خود را به انرژی تبدیل می‌کنند.
 
بخشی از زباله های شهری نیز قابلیت تبدیل به کود کمپوست و بهره برداری مالی و زیست محیطی فراوانی دارد که در برخی شهرهای ما هرچند به صورت محدود اجرایی می‌شود اما اکثر شهرهای ایران متاسفانه هنوز از روش های قدیمی مانند دفن زباله در خاک و در برخی نقاط ریختن زباله در آب استفاده می‌کنند که این روش تاکنون بخش زیادی از محیط زیست شهرها و سلامت آب و خاک را تهدید کرده است.
 
دفن زباله‌ها در خاک در حالی صورت می گیرد که بخشی از این زباله ها از بیمارستان‌ها و در قالب زباله‌های عفونی وارد سایر پسماند‌ها شده و خطر آلودگی خاک و آب و انتقال بیماری‌های خطرناک به انسان و نیز حیات وحش را چندین برابر کرده است.
 
هرچند طبق قانون همه مراکز درمانی و بیمارستا‌ن‌ها باید به دستگاه اتوکلاو برای بی‌خطرسازی زباله‌های بیمارستانی مجهز باشند اما بسیاری از بیمارستان‌ها به دلیل هزینه‌هایی که این روش برای آنها دارد از انجام این روش خودداری کرده و زباله‌های عفونی را با همان روش پسماندهای عادی وارد سایت‌های دفن زباله کرده و سلامت هزاران نفر را به خطر می‌اندازند.
 
از همین رو، استفاده از روش‌هایی همچون تبدیل زباله به انرژی و کود کمپوست می‌تواند بخشی از این خطرات زیست‌محیطی و انسانی را کاهش داده و سلامت شهرها را تامین و معضلی به نام زباله را به فرصت تبدیل کند.

منبع:تابناک
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.