رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گچساران گفت: بنای تاریخی چهار طاقی خیرآباد، یادگار دوره ساسانیان در معرض تخریب است.

به  گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛ هومن عنایی گفت: بخشی از سقف این بنای تاریخی تخریب شده و نیازمند مرمت است.

وی با اشاره به اهمیت سقف سالم در ماندگاری هر بنای تاریخی تصریح کرد: پنج میلیارد ریال اعتبار برای مرمت سقف و محوطه بنای تاریخی چهار طاقی خیرآباد نیاز است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گچساران بیان کرد: فاز نخست مرمت اثر باستانی چهار طاقی خیرآباد با 500 میلیون ریال اعتبار سال گذشته انجام شد.

وی با بیان اینکه چهارطاقی خیرآباد در جاده بهبهان به دهدشت، در منطقه خیرآباد علیا در استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده گفت: این اثر در دوم اسفند سال 1327 با شماره ثبت 371 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

یک پژوهشگر آثار تاریخی گفت: مجموعه آثار تاریخی منطقه خیرآباد یادگار 350 سال شکوه و رونق اقتصاد ایران در دوره هخامنشیان نیازمند توجه ویژه برای مرمت است.

محمدرضا حیدری افزود: این اثر تاریخی متشکل از پل ها و چهارطاقی هایی برای سهولت عبور کاروانیان در جاده ارتباطی گچساران به بهبهان احداث شده است.

وی تصریح کرد: چهارطاقی خیرآباد بنا به اقوال مشهور آتشکده بوده اما چون آتشکده ها در محل های پرتردد مردم ساخته می شده است و این سازه در جاده ساخته شده به نظر می رسد برای نگهبانی احداث شده باشد.

وی اظهار کرد: پل خیرآباد که بخشی از آن باقی مانده یکی از سازه های منحصربه فرد ایران است.

حیدری ابراز داشت: این پل برای سه منظور عبور آب، اسکان کاروان ها و تردد ساخته شده است.

وی بیان کرد: این مجموعه آثار یادگار 350 سال رونق تجارت در ایران است که با حمله اعراب و خراب کردن بخش مهمی از این بناها به یمن انتقال یافته است.

حیدری تصریح کرد: این سازه ها در جاده ارجان که دروازه تجارت ایران از خلیج فارس به جاده ابریشم بود در دوره اردشیر بابکان احداث شده است.

چهارطاقی در معماری به کالبدی با زمینه چهارگوش و پوشش گنبدی، متشکل از چهار پایه و یک طاق گنبدی بر روی آن، با چهار ورودی طاق دار گفته می شود.

هر چهار پایه و چهارطاق این بنا سالم هستند.

مصالح اصلی به کار رفته در ساخت این بنا، سنگ، گچ و لاشه است که در طول صدها سال گنبد بزرگ و حجیم بنا را حفظ کرده است.

چهارطاقی خیرآباد با چهار فیل گوش پوشیده و طاق روی آن احیا شده است علاوه براین بنا، در اطراف آن تأسیسات دیگری نیز دیده می شود.

این بنای تاریخی در فاصله 50 کیلومتری از شهر دوگنبدان به سمت بهبهان در منطقه خیر آباد و در یک کیلومتری شمال روستای ده وه و در مسیر راه شاهی آن دوران در جانب چپ رودخانة خیرآباد قرار دارد.


انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.