السیسی: حل و فصل بحران سوریه راه حل سیاسی دارد

رئیس جمهور مصر بر ضرورت پایان یافتن اشغالگری رژیم صهیونیستی در فلسطین و حل و فصل سیاسی بحران سوریه تاکید کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ رئیس جمهور مصر در نشست مجمع عمومی سازمان ملل بر ضرورت پایان یافتن اشغالگری رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی فلسطین و حل و فصل سیاسی بحران سوریه تاکید کرد و گفت باید این راه حلی سیاسی به کشتارها در سوریه پایان دهد و یکپارچگی ارضی و نهادهای دولتی آن را حفظ و آرمان سوری ها را محقق کند.

عبدالفتاح السیسی در سخنرانی خود در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک گفت: در حالی این دوره از نشست مجمع عمومی سازمان ملل آغاز شده است که دور جدیدی از تحقق توسعه پایدار را در مصر در ابعاد محیط زیستی، اقتصادی و اجتماعی بر اساس دستور کار توسعه 2030 و سند آدیس آبابا آغاز کرده ایم.

شکی در این نیست که تحقق آرمان ملت ها به ویژه ملت های در حال توسعه برای بهبود سطح زندگی خود از مسئولیت اصلی رهبران این ملت هاست.

ملت ها به این رهبران اعتماد کرده اند و این مسئولیت را به ما داده اند و ما باید در عمل به اصول انسانی خود این آرمان ها را محقق کنیم ولی چالش ها و امکانات موجود در کشورهای در حال توسعه مانع از آن می شود که خواسته های ملت ها در سطح مورد نظر و بر اساس طرح توسعه عملیاتی شود.

کشورهای در حال توسعه، فرصت کافی برای تحقق توسعه پایدار ندارند و این کشورها به فضای بین المللی مناسب نیازمندند تا بتوانند بهره بیشتری از تجارت بین المللی و سازوکار تامین مالی و انتقال فن آوری ببرند و با سرمایه گذاری و کاهش بدهی روبرو شوند. همچنین باید شرایطی مناسبی برای توسعه ملی فراهم شود.

مصر بر اهمیت استفاده از ساختار مالی جهانی تاکید دارد تا نظام اقتصادی عادلانه ای ایجاد شود و فرصت های برابر برای توسعه فراهم و شکاف میان کشورهای پیشرفته و در حال توسعه کمتر شود. سازمان ملل، مکان مناسب برای بررسی این موضوع است.

مصر بر اهمیت حمایت از قاره آفریقا تاکید دارد. باید اقدامات مقابله با تغییرات آب و هوایی به صورت منصفانه و با توجه به حق توسعه کشورها و بر اساس پایبندی به قوانین بین المللی و تقویت همکاری ها و مشارکت همه کشورها در طرح های ارائه شده باشد. آفریقا خود را به توافق تغییرات آب و هوایی پایبند می داند.

وی افزود: امروز جهان از طریق آثار مثبت انقلاب فن آوری ارتباطات به یک دهکده تبدیل شده است و در روند جابجایی پول ها، سرمایه گذاری و تجارت بین الملل تسهیل شده است ولی همچنان با بعد دیگری از جهانی شدن روبر هستیم که چالش های اقتصادی و اجتماعی ایجاد کرده و باعث افزایش فقر،نابرابری و متزلزل شدن ثبات سیاسی در شماری از کشورهای در حال توسعه شده است.

در سایه چالش هایی که نظام بین الملل با آن روبروست، ملت مصر توانست اراده خود را برای تحقق ثبات و حمایت از دولت عملی کند. قدرت جامعه مصر برای جلوگیری از تفرقه و هرج و مرج بیشتر شده است. در این کشور قانون اساسی جدیدی تصویب شده که از حقوق مردم و آزادی ها حمایت کند که شامل بیانیه جهانی حقوق بشر است.

در قانون اساسی مصر به اصل برابری در برابر حقوق بر اساس حقوق شهروندی اشاره شده و حمایت از گروه های نیازمند حمایت بیشتر شده و به زنان اجازه داده است تا به صورت بی سابقه شمار زیادی از کرسی های پارلمان را به دست آورند، حضور جوانان در پارلمان بیشتر شده است و پارلمان فعالیت های قانونگذاری و نظارتی خود را آغاز کرده است.

مصر در عرصه اقتصادی به اجرای طرح بلندپروازنه اصلاحات اقتصادی ادامه می دهد. این طرح به ابعاد اجتماعی و پیش نیازهای زندگی با عزت برای شهروندان مصری توجه دارد. همچنین طرح های بزرگ ملی برای توسعه شبکه راه ها و تاسیس نیروگاه های برق و تقویت زیرساخت ها و توسعه صنایع و کشاورزی در جریان است.

وی در ادامه افزود: همچنان منطقه خاورمیانه(غرب آسیا) با درگیری های خونینی روبروست ولی مصر توانست در این منطقه ناآرام، ثبات خود را حفظ کند. تحقق این مسئله در نتیجه پایداری نهادهای دولتی مصر و هوشیاری مردم این کشور با استفاده از میراث تمدنی بزرگ بوده است.

این وضع ایجاب می کند که جامعه بین المللی از مصر حمایت کند و حمایت از این کشور به سود منطقه و جهان است. مصر همیشه یکی از ارکان اصلی ثبات در منطقه خاورمیانه است. این کشور در چارچوب عمل به نقش طبیعی خود با طرف های منطقه ای و بین المللی برای بازگرداندن ثبات و امنیت به خاورمیانه همکاری می کند.

بحران دردآور سوریه در صدر درگیری های خونین در منطقه قرار گرفته است و این بحران از چند سال گذشته تا کنون ادامه دارد. بحران این کشور باعث کشته شدن صدها هزار نفر و آواره شدن میلیون ها سوری در داخل و کشورهای همسایه شده است.

مصر میزبان نیم میلیون سوری است و همه شهروندان سوری در مصر از همان امکانات بهداشتی، آموزشی و مسکن برخوردارند. ادامه خونریزی ها در سوریه و نبود راه حل سیاسی غیر قابل قبول است و باید فورا همه نوع اقدامات خصمانه در تمامی نقاط سوریه متوقف تا راه برای راه حل سیاسی فراهم شود، راه حلی که به کشتارها پایان دهد و یکپارچگی ارضی و نهادهای دولتی آن را حفظ و آرمان سوری ها را محقق کند.

نباید هرج و مرج در سوریه ادامه داشته باشد. ادامه هرج و مرج در این کشور به گسترش فعالیت های تروریستی منجر می شود. ما از توافق اخیر ترک اقدامات خصمانه در سوریه از طریق تلاش های روسیه و آمریکا استقبال می کنیم و امیدواریم جامعه بین المللی به سرعت مذاکرات را از سرگیرد تا راه حل فراگیر بحران سوریه فراهم شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار