مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت : امسال پیش بینی می شود 7 هزار و 972 تن گردو از باغات استان برداشت شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، عزیز امانی با بیان این مطلب افزود: امسال بیشترین تولیدات گردو به تزتیب مربوط به شهرستان های مهاباد با 770 تن، ارومیه 2 هزار و 493 تن، سردشت یک هزار و 347 تن، خوی 728 تن، سلماس 690 تن، شاهین دژ 273 تن و پیرانشهر 252 تن خواهد بود.

امانی بیان کرد: در سال گذشته سطح زیرکشت گردو بارور یک هزار و 6 هکتار و غیر بارور 3 هزار و 887 هکتار به میزان 8 هزارو یک تن بوده و در سال جاری نیز سطح زیرکشت محصول گردو بارور یک هزار و 57 هکتار و غیر باور با 5 هزار و 96 هکتار به میزان 7 هزار و 972 تن خواهد بود که نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

وی ادامه داد: گردو از درختان پهن برگ بوده و گل های نرو ماده آن به صورت جداگانه بر روی یک درخت ظاهر می شوند و گسترده درخت گردو در بسیاری از نقاط جهان شامل نیم کره شمالی، شرق البرز، قفقاز، دامنه های هیمالیا، چین، ژاپن و فلات ایران دیده می شود.

امانی خاطر نشان کرد: بسیاری از محققین ایران را منشاء گردو دانسته اند که بیشتر در دامنه های البرز، خراسان، آذربایجان و دامنه های زاگرس گسترده است. در بین کشورهای جهان چین، آمریکا، ترکیه، ایران و اکراین به ترتیب مقام اول تا پنجم سطح زیر کشور گردو را دارند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت : قسمت خوراکی گردو مغز آن بوده که سرشار از پروتئین، چربی، مواد معدنی و آنتی اکسیدان است حدود 90 درصد چربی آن از جمله چربی های غیر اشباع بوده از خواص دارویی آن می توان به خواص ضد سرطان، رفع سنگ کلیه، درمان درد، سرفه مزمن و آسم اشاره کرد.

وی همچنین یاد آورشد : گردو از بهترین چوب های جهان بوده و در صنایع کنده کاری، معرق کاری، ساخت ابراز موسیقی و دکوراسیون به کار می رود.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.