رئیس اداره حفاظت محیط زیست گچساران گفت: راه اندازی کارخانه بازیافت صنعتی زباله در این شهرستان ضروری است.

به  گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛ عبدال دیانتی نسب گفت: ساخت چنین کارخانه ای برای بازیافت زباله در شهرستان های جنوبی کهگیلویه و بویراحمد مانند گچساران، باشت، بهمئی، چرام و کهگیلویه نیازی برای پیشگیری از آلودگی های زیست محیطی است.

وی با اشاره به قرار داشتن محل دفن زباله در 12 کیلومتری شهر دوگنبدان مرکز گچساران در نزدیکی سد در حال ساخت چمشیر و روستای سرابننیز، برنامناسب بودن مکان دفن زباله این شهر تاکید کرد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست گچساران افزود: نداشتن حصارکشی دور مکان دفن زباله سبب تغذیه وحوش، چهارپایان اهلی و آثار منفی بر سلامت انسان و حیات وحش شده است.

دیانتی بیان کرد: ورود و خروج ماشین های شهرداری و چهارپایان به دلیل نداشتن حصار در مکان دفن زباله شهر دوگنبدان سبب پراکنده شدن زباله ها و نفوذ شیرآبه به آب های زیرزمینی از دیگر پیامدهای نبود کارخانه دفن زباله در گچساران است.

وی گفت: تهدیدهای زیست محیطی در بازگشت زباله ها به طبیعت در دفن، تولیدگازهای خطرناک گلخانه ای، هزینه های جمع آوری، تجهیزات مورد نیاز و هدر رفتن بخش زیادی از توان نیروهای خدمات شهری از پیامدهای مهم نبودن کارخانه بازیافت کارخانه صنعتی زباله است.

این در حالی که در بیشتر کشورهای جهان از زباله به عنوان طلای کثیف یاد شده و با بازیافت از اثرات منفی زیست محیطی کاسته می شود اما میزان بازیافت زباله در ایران تنها 20 در صد است.

وی تصریح کرد: کاهش تولید زباله در شهرستان گچساران برای بهبود سلامت مردم به دلیل نبودن کارخانه بازیافت و آلودگی های زیست محیطی ناشی از تاسیسات نفتی اهمیت بیشتری دارد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست گچساران ابراز کرد: نقش رسانه های ارتباط جمعی برای نهادینه کردن فرهنگ تفکیک زباله های تر و خشک از مبدا رسالتی است که باید برای کاهش تولید زباله بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

روزانه 100تن زباله در شهر دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران جمع آوری می شود.

براساس آمار موجود ایرانی ها سالانه حدود ٢٠میلیون تن زباله تولید می کنند که سرانه تولید روزانه زباله برای هر نفر ٧٠٠ گرم است.

طبق بررسی های انجام شده، سرانه تولید پسماند در کشورهای توسعه یافته حداکثر 500 گرم است.

شهرستان 120 هزار نفری گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.



انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.