ایستادگی در برابر ظلم، اعتراض در مقابل بی عدالتی، مبارزه با باطل و دفاع از حق، آموزه‌هایی بود که مردم ایران به جهانیان آموختند.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ همواره پرنده سفید صلح از بام بسیاری از کشورها گریخته و در آسمان سرگردان شده است. مفاهیم دفاع، استقامت، مبارزه، قیام، اعتراض و... در تمام جهان برگرفته از شدت حس وطن‌دوستی، تمایل به حفظ استقلال و غیروابسته بودن به غیر است. گاهی ممکن است وقوع ظلم و بی عدالتی در کشورهای دیگر موجب اعتراض مردم کشورهای دیگر نسبت به این موضوع باشد.  

ایستادگی در برابر ظلم، اعتراض در مقابل بی عدالتی، مبارزه با باطل و دفاع از حق، آموزه‌ها و مفاهیمی بود که مردم ایران در دوره مبارزات قبل از وقوع انقلاب و پس از آن در طول هشت‌سال جنگ تحمیلی به جهان آموختند. درسی که سال‌های بعد سرمشق مردم آزادی‌خواه و سرمنشأ قیام‌های تاریخی جهانی شد.  

زبان هنر از تیزی سلاح سرد و شلیک اسلحه گرم کارآمدتر است. در تمام جهان بهره‌گیری از زبان رسانه و هنر برای انتقال مفاهیمی که بیان مستقیم آن‌ها بدون استفاده از ابزار هنری موثر نیست، رایج است.  

در اغلب کشورها فیلمسازان مستقل، متعهد، متفکر و پایبند به مضامین ارزشی، ملی، دینی فعالیت دارند و با زبان هنر به انعکاس مفاهیم مبارزه و مقاومت و صدور آن‌ها به کشورهای تحت ظلم دیگر می‌پردازند. این اتفاق در کشور ما نیز در بحبوحه جنگ هشت‌ساله، افتاده است و فیلمسازان انقلابی و مبارز، از همان سال‌های اول در اوج بحران و بدون امکانات روز جهان، به ساخت آثار هنری در حوزه سینما با موضوعات ارزشمند در زمینه دفاع مقدس و اتفاقات جبهه‌های جنگ پرداختند.  

جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت که روزگاری با عنوان «جشنواره فیلم دفاع مقدس» شناخته می‌شد، با قدمت 32 ساله، از قدیمی‌ترین رویدادهای فرهنگی_هنری کشور است که از اولین برگزاری جشنواره در سال 1362 تا سال 95 (چهاردهمین دوره)، با اتفاقات و حواشی مختلف مواجه بوده است.

این رویداد درسال‌های ابتدایی به‌صورت هفته فیلم و یادواره برگزار و در سال‌های بعدی با وسعت بخشیدن به ابعاد آن، به یک جشنواره معتبر و رسمی تبدیل شد.

10 دوره اول، با نام جشنواره فیلم دفاع مقدس و به صورت ملی برگزار و از دوره یازدهم، به یک رویداد بین‌المللی با عنوان جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت تبدیل شد و مورد استقبال و توجه کشورها و هنرمندان متفکر دنیا قرار گرفت.

می‌توان گفت در میان تعدد جشنواره‌های هنری و سینمایی کشور، جشنواره فیلم مقاومت تنها جشنواره‌ای است که با محوریت ارزش‌های دفاع مقدس و موضوع مقاومت در ایران و کشورهای اسلامی و غیراسلامی، دغدغه توجه به آثاری با موضوعیت انقلابی، ارزشی و ضد استکباری دارد. اتفاقی که نمونه‌اش را در جشنواره‌های دیگر داخلی و جهانی، سراغ نداریم. این جشنواره باعث ایجاد احساس ضرورت تشکیل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس شد و به همین دلیل سینمای دفاع مقدس محکم‌تر و با قدم‌های استوارتر به کار خودش ادامه داد.

پس از اینکه کشورهای اسلامی به دلیل برخی پیشرفت‌های علم و تکنولوژی، نزدیکتر شدن ارتباط کشورها و فراهم شدن امکان تعامل با فیلمسازان و سینمای جهان، با بحران نفوذ فرهنگ بیگانه و تهاجم فرهنگی مواجه شدند، در سال‌های اخیر با رشد قارچ‌گونه گروه‌های تکفیری، افراطی و با گسترش اقداماتی در راستای اسلام ستیزی، لزوم چنین حرکت فرهنگی_ هنری و اینگونه اقدامات ارزشمند در عرصه بین‌المللی بسیار بیش از پیش احساس می‌شود. به دلیل تبلیغات منفی و مخربی که ضد اسلام، ایران و مسلمانان بخصوص شیعیان می‌شود، راهی جز آگاهی‌بخشی، ارتقای سطح اطلاعات و تسلط بر مسائل در حال جریان، ترویج و تبیین فرهنگ مقاومت در مقابل تهاجم و نفوذِ فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و رسانه ای دشمنان، استکبارستیزی ملل مظلوم جهان از طریق زبان هنر وجود ندارد. ممکن است مردم ملل جهان، فرصت یا امکان شنیدن حرف‌ ملت ایران را نداشته باشند اما با تماشای فیلم ایرانی با موضوع مقاومت و مبارزه، تا حد زیادی نقشه‌های استکبار جهانی و صهیونیسم نقش برآب می‌شود و تبلیغات منفی و ضد حقیقت آن‌ها، عقیم خواهد ماند.

به تدریح به دلیل اینکه ضرورت فعالیت این جشنواره احساس و اثرات و تبعات آن بر اهالی سینما محرز شد، مسئولان برگزاری آن از سال 1392 تصمیم مهمی گرفتند و اقدام به ایجاد دبیرخانه دائمی جشنواره بین المللی فیلم مقاومت کردند. هم اکنون، این دبیرخانه، ارتباطات و مناسبات گسترده ای با هنرمندان، سینماگران و مراکز فعال سینمایی بویژه  NGOهای جهانی برقرار کرده و با این گسترش ارتباطات، مشارکت قابل توجهی را برای حضور، فعالیت و تبلیغات این جشنواره جذب کرده است.

با توجه به اینکه جنگ امروز دنیا، جنگ رسانه‌هاست، باید در این طوفان به دنبال راهی برای نجات ملت‌های اسیر و گرفتار بود. بیداری اسلامی شکل گرفته و باید این نیروهای بیدار را به یک اقیانوس، برای اتحاد و همدلی و مبارزه علیه ظلم، تروریسم و خشونت‌های رایج جهان بخصوص در کشورهای خاورمیانه تبدیل کرد.   

«گفتمان انقلاب اسلامی» و «چارچوب های نظری و مفهومی معتبرترین انقلاب آرمانی و دینی جهان» کلیدی‌ترین واژگان این حرکت فرهنگی است.  مسئولان جشنواره و فیلمسازان متعهد که در حوزه مقاومت و مبارزه علیه هرچه ظلم در جهان فعالیت می‎‌کنند در طول چهارده دوره برگزاری این رویداد، همواره بنیادی‌ترین و اساسی‌ترین مفاهیم مقاومت و مبارزه را در نظر داشتند.

این جشنواره در طول این 14 دوره، با تغییرات و تحولاتی مواجه بوده است که این تغییرات نیز با واکنش‌ها (موافقت‌ها و مخالفت‌ها) و بازتاب‌های رسانه‌ای داخلی و جهانی همراه بوده است.

مسئولان این جشنواره همواره به توجه و تمرکز در دو بخش ملی و بین‌الملل تاکید داشته‌اند و هرگز بخش بین الملل جشنواره در سایه و تحت الشعاع بخش داخلی قرار نگرفت و از این نظر موفقیت بیشتری نسبت به جشنواره فیلم فجر کسب کرده است. پذیرفتن آثار خارجی با مضامین مقاومت، مبارزه با تروریسم، مقابله با خشونت و کشت و کشتار، صدور مفاهیم انقلابی و روحیه مقاومت به کشورهای دربند و گرفتار، دعوت از فیلمسازان متعهد انقلابی و مبارز و همسو با آرمان های جشنواره مقاومت و برگزاری کارگاه ها، نشست‌های تخصصی و... از جمله اقدامات این جشنواره است.

یکی دیگر از تغییرات جشنواره مقاومت نسبت به سال گذشته این بوده که در سیزدهمین دوره، بخش ویژه عماد مغنیه به بهترین فیلم با موضوع مقاومت مردم مظلوم غزه و لبنان، تعلق یافت اما امسال به شهدای مدافع حرم اختصاص خواهد داشت. نماد مقاومت نیز به نماینده مردم یمن به دلیل مقاومت‌ و مبارزاتشان اعطا خواهد شد. 



گزارش از شیما شفیعی

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.