تحریم بانکی کشور از جمله موضوعاتی بود که در این چند ماه بیش از سایر مسایل در صدر اخبار رسانه‌ها قرار گرفت.

به گزارش گروه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ از زمان اجرایی شدن برجام 8 ماه است که می‌گذرد. توافقی که بیشتر رویکرد سیاسی داشت، اما مسایل اقتصادی را تحت تاثیر خود قرار می‎داد. تحریم بانکی کشور از جمله موضوعاتی بود که در این چند ماه بیش از سایر مسایل در صدر اخبار رسانه‌ها قرار گرفت.

بانک‌های غربی که از تهدید‌های آمریکایی واهمه دارند، نگران این مساله هستند که اگر مبادله‌های پولی خود را با ایران آغاز کنند، زمینه اختلاف‌های کشورشان با وزارت خزانه‌داری آمریکا فراهم شود. به همین دلیل در مدت 8 ماهی که از اجرای برجام گذشته، مبادله‌های بانکی کشور با اختلال رو به رو بوده است.
 
انتظارهای بالا از برجام و توقع ایجاد دستاوردهای اقتصادی باعث شد با فراهم نشدن امکان مبادله‎های پولی و بانکی، بعد از این مدت در فضای کشور نوعی دلسردی از برجام تجربه شود و با وجود این که اجرایی شدن برجام خواسته نخبگان و صاحب نظران کشور بود، اما حتی مسولان مذاکره‌کننده و سایر مسولان دولتی هم عنوان کردند آمریکا در این توافق بدعهدی کرده و در این میان "ولی‌الله سیف" رئیس کل بانک مرکزی دستاورد برجام را "هیچ" توصیف کرد.

ارزیابی سیف از دستاوردهای کمرنگ برجام نشان از این داشت که انتظارها از موضوعات اقتصادی برجام زیاد بود و با عملی نشدن این خواسته‌ها کم کم صدای انتقاد مسولان کشور بلند شد. تا اینکه نوبت به "حسن روحانی" رئیس جمهور ایران رسید. روحانی در حالی که چند روز گذشته به نیویورک سفر کرده بود تا در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کند، به موضوع بدعهدی آمریکا در برجام اشاره کرد و مشکلات بانکی کشور را در ناتوانی مبادلات بین بانکی یک مشکل اساسی در برجام دانست و دولت آمریکا را در این زمینه متهم به نقض توافق برجام کرد.

بدعهدی آمریکا با تعهد شفاهی در سازمان ملل درست نمی شود/تعهد شفاهی آمریکا پیرامون اجرای برجام نمایشی است/

"حسین کنعانی مقدم" کارشناس سیاست خارجی در گفت وگو با خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان اعلام کرد: یکی از مشکلات ایجاد شده در زمینه تحریم‎های بانکی و ادامه‌دار شدن این تحریم‎ها این است که زمان مذاکرات ایران و کشورهای 1+5 در تیم مذاکره‌کننده ایرانی کارشناس‎های اقتصادی خبره حضور نداشتند. 

وی اظهار داشت: آمریکایی‎ها از ابتدا  با برنامه وارد مذاکره شدند. حداقل خواسته آمریکاییان این بود که مدل نفت در برابر غذا را که در گذشته در عراق پیاده‎سازی کردند، را در ایران هم اجرایی کنند. بر اساس این برنامه آمریکا قصد داشت اگر تعامل اقتصادی هم در ایران شکل گیرد، هزینه امور جاری کشور شود و جلوی پیشرفت ایران گرفته شود.

کنعانی مقدم گفت: در چندماه گذشته شاهد بودیم که هر روز موضوعات اقتصادی مبهمی پیرامون مسائل بانکی مطرح شد. موضوعاتی مانند اتصال ایران به سامانه سوئیفت و طرح پیوستن ایران به FATF از جمله موضوعاتی بود که به درستی در برجام دیده نشده بود؛ اما سرنوشت آن به طور مستقیم به اجرایی شدن برجام مربوط است. این موضوعات همه تلاش‎هایی بود که آمریکا می‎خواست جلوی اثرات توافق برجام را بگیرد.

وی با اشاره به اینکه آمریکا در برجام با استفاده از فشار اقتصادی مقابل ایران قرار گرفته است و نمی‎خواهد ایران از این فشار رهایی یابد، افزود: وزارت خزانه‌داری آمریکا نمی‎خواهد به این زودی از اهرم فشار اقتصادی بر ایران دست بکشد و تعهد این کشور در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل جنبه نمایشی دارد.

این کارشناس سیاست خارجی با اعلام اینکه نمی‎توان از دشمن توقع داشت که دست از توطئه‌چینی بردارد، گفت: اگر امروز فکر کنیم که آمریکا به دنبال امتیاز دادن به ایران است و از برنامه‎های خود صرف نظر کرده است باید نسبت به خود دچار شک شویم. آمریکا ثابت کرده بدعهد است و عقل حکم می‎کند به این کشور اعتماد نداشته باشیم.

کنعانی مقدم تاکید کرد: توافق برجام که حاصل سال‎ها مذاکره بود و دستگاه سیاست خارجی کشور برای امضا و اجرایی شدن آن برنامه ریزی کرد نتوانست آمریکا را وادار کند به اجرای آن وفادار باشد، چگونه می‎توان یک تعهد شفاهی در  سازمان ملل این ضمانت را فراهم کند که آمریکا به عهد خود پایبند بماند.

بدعهدی آمریکا با تعهد شفاهی در سازمان ملل درست نمی شود/تعهد شفاهی آمریکا پیرامون اجرای برجام نمایشی است/

وی در خصوص اینکه در آینده باید رفتار کشور چگونه باشد، گفت: نگاه مسئولان اجرایی کشور باید به  جای نگاه به خارج به اقتصاد درون‌زا چرخش یابد. اقتصاد مقاومتی برنامه‎ای کلی و جامع است که با توجه به آن می‌‎توان مقابل تکانه‎های اقتصادی که دشمن تحمیل می کند، ایستادگی کرد.

این کارشناس سیاست خارجی در بخش دیگری از صحبت خود افزود: تمام دنیا در آمریکا خلاصه نمی‎شود. در حال حاضر در دنیا بلوک‎های بانکی شکل گرفته که تحت سلطه آمریکا نیست؛ اما اقتصاد آمریکا را تحت تاثیر قرار می دهد. با آغاز مبادله‎های بانکی با این بلوک‎ها می‎توان از تنگنای اقتصادی که برای بانک‎های کشور ایجاد شده خارج شویم.

کنعانی مقدم دیگر موضوعی که ایران می‌تواند به کمک آن مقابل فشارهای غرب ایستادگی کند را موضوع نفت دانست و گفت: اگر در مقابل فشارهای اقتصادی غرب برنامه ریزی کنیم می‎توانیم با کمک فروش نفت و تنظیم بازار این ماده حیاتی در چرخه انرژی کشورها، در مقابل فشار غرب مقابله کنیم.

وی با اشاره به سخنرانی حسن روحانی در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل، گفت: تیم سیاست خارجی کشور در زمینه مسایل سیاسی رویه خوبی را در پیش گرفته است و سخنرانی روحانی در نیویورک نشان داد ایران در مسایل سیاسی مقابل امریکا کوتاه نیامده است، اما در زمینه مسایل اقتصادی توجه به اقتصاد داخلی باید در سرلوحه کار دولت قرار گیرد، چون آمریکا در حال حاضر ابزاری به غیر از فشار اقتصادی بر ایران ندارد.

گفتنی است توافق برجام بعد از مذاکره های طولانی و دوازده ساله در دولت یازدهم به امضا رسید و از زمان اجرایی شدن آن انتظار همه محافل اقتصادی و سیاسی کشور این بود که تحریم‌های کشور لغو شده و ایران بعد از این توافق بتواند آزادانه تعامل‎های اقتصادی انجام دهد، اما با کارشکنی آمریکا این مهم فراهم نشده است.
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار