به گزارش
خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در مراسم افتتاح چهارمین نمایشگاه بینالمللی دریایی ایران با اشاره به سرمایه گذاری 6هزار میلیارد تومانی بخش خصوصی در پس کرانه بنادر طی سه سال گذشته، گفت: بهبود بازاریابی بینالمللی در دستور کار قرار دارد و بر اساس برنامه، قرار است ظرفیت جابجایی کالا از دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن به هشت میلیون و ۵۰۰ هزار تن افزایش یابد.
آخوندی ادامه داد: در توسعه بندر چابهار از ظرفیت هند و افغانستان بهره میبریم و در توسعه بندر شهید رجایی از ظرفیت تمام بازیگران بینالمللی استفاده میکنیم تا این بندر را به عنوان یک بندر بینالمللی معرفی کنیم.
وزیر راه و شهرسازی به موضوع شبکهای کردن بنادر ایران اشاره کرد و گفت: وزارت راه و شهرسازی با شبکهای کردن بنادر به دنبال استفاده از طول تمام سواحل کشور بوده و در این زمینه به چند نقطه پرتردد اکتفا نمیکند.
آخوندی افزود: در حوزه حمل و نقل دریایی در کنار توسعه و نوسازی بنادر ایران، بازاریابی بینالمللی نیز امری ضروری است.
وی ادامه داد:در حال حاضر بندر چابهار ما در حال توسعه سریع است و ظرفیت 2.5 میلیون تنی آن به زودی به 8.5 میلیون تن افزایش مییابد.
آخوندی ادامه داد: در بندر شهید رجایی نیز فازهای توسعه در حال انجام است.
وزیر راه و شهرسازی گفت: در بندر شهید بهشتی چابهار 403 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی به توسعه این بندر اختصاص یافت، ضمن آنکه کشور هند نیز در دو مرحله 85 میلیون دلار و 150 میلیون دلار برای توسعه چابهار سرمایهگذاری کرده است، ضمن آنکه از مشارکت افغانستان در توسعه چابهار استفاده میکنیم.
آخوندی گفت: در توسعه بندر شهید رجایی از همه بازیگران بین المللی دعوت میشود تا در این بندر سرمایهگذاری کنند و اشتراک منافع داشته باشند.
وی با تأکید بر اینکه شبکهای کردن بنادر را در ایران دنبال میکنیم،گفت: با شکلگیری شبکه بنادر، همه بنادر کوچک و بزرگ به یکدیگر متصل میشوند.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: نکته دیگر در این حوزه موضوع تعمیر و نگهداری شناورها است که تلاش میکنیم حمایتهای خاص را داشته باشیم.
وی همچنین به افزایش توان سوخترسانی دریایی ایران (بانکرینگ) اشاره کرد و گفت: تا سال آینده چندین پروژه بانکرینگ به ارزش صدها میلیارد تومان در دریاهای ایران سرمایهگذاری میشود.
رایزنی با صندوق توسعه ملی برای حمایت از تولید داخلی
محمدرضا نعمتزاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در مراسم افتتاحیه چهارمین نمایشگاه بینالمللی دریایی جمهوری اسلامی ایران گفت: در حال حاضر صندوق توسعه ملی ارز در اختیار یک سازنده خارجی قرار میدهد اما سازنده داخلی از چنین امتیازی برخوردار نیست و با رایزنیهای وزارت صنعت با هیأت عامل جدید صندوق توسعه ملی، قرار است که چنین امتیازی به سازندگان داخلی هم اعطا شود.
وی افزود: باید از ظرفیت و پتانسیلهای تولیدکنندگان داخلی به خوبی استفاده شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: بر اساس بررسیهای صورت گرفته، حجم خرید کالا از خارج کشور پس از انقلاب اسلامی بسیار بالا بوده که اگر یک پنجم از این هزینه صرف تولید داخلی میشد، هماکنون توان اقتصادی کشور بیش از اینها بود.
پیشنهاد برای سرمایهگذاری در فازهای جدید بندر شهید رجایی
همچنین محمد سعیدنژاد، رئیس سازمان بنادر و دریانوردی در این همایش ضمن اشاره به افزایش تقاضا برای سرمایهگذاری در بندر شهید رجایی گفت: در حال حاضر ۹ پیشنهاد برای سرمایهگذاری در فازهای جدید این بندر از سوی کشورهای مختلف ارائه شده است که مهمترین دلیل افزایش این تقاضاها را میتوان در اجتناب این کشورها از هزینههای گزاف در حمل و نقل کالا جستجو کرد.
وی ادامه داد: در سالهای گذشته خطوط کشتیرانی کشور برای دسترسی به بنادر با محدودیتهایی روبرو بود که در حال حاضر و با لغو تحریمها، تمام محدودیتها در حوزه دریایی از میان رفته است.
رئیس سازمان بنادر و دریانوردی اظهار کرد: در حوزه بیمه و مؤسسات ردهبندی هم هیچ محدودیتی وجود ندارد ضمن اینکه تحریمها باعث رشد این بخش از صنایع دریایی شده است.
به گفته سعیدنژاد، خطوط و مؤسسات بزرگ کشتیرانی و همچنین اپراتورهای بینالمللی به دنبال سرمایهگذاری در حوزه دریایی کشور هستند که در این زمینه با یکدیگر رقابت میکنند.
انتهای پیام/