ارومیه؛

خانه انصاری ارومیه

خانه انصاری ارومیه را بشناسیم.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، بنایی اشرافی با قدمتی مربوط به اواخر دوره قاجاريه با توجه به فرم بنا و كتيبه هائي كه در حاشيه كاشيهاي تزئيني به سالهاي1330 و 1334 درج شده است، قدمت آن مربوط به اواخر دوره قاجاريه است.
 
خانه انصاري در جبهه غربي شهر و بين خيابان مدني 2، 15 خرداد و حافظ 1 (ازجناح شرقي، شمالي، غربي) و در بافت متراكم و محاصره بناها واقع شده است وبه خاطر محاط در ميان ساختمانهاي مسكوني ديد منظر خود را از دست داده است.
خانه فوق در اروميه، پنجراه، اوايل ضلع غربي خيابان مدني 2 (سيروس 2(نرسيده به ميدان (گول اوستي) كوچه بن بست انصاري به شماره پلاك 313 قرارگرفته است. ضمناً از خيابان 15 خرداد (جبهه شمالي) كوچه يونجه زار با پلاك68 نيز مي توان به اين مجموعه راه يافت. در حال حاضر مدرسه در تملك ومورد استفاده و بهره برداري اداره آموزش و پرورش ناحيه 2 مي باشد و قدمت
آن به دوره قاجاریه بر می گردد که در تاریخ 25/12/1375 به شماره 1851 درفهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيده است
با توجه به فرم بنا و كتيبههائي كه در حاشيه كاشيهاي تزئيني به سالهاي1330 و 1334 درج شده است، قدمت آن مربوط به اواخر دوره قاجاريه است. بنامتعلق به بابك جعفري بوده كه بعداً به دختر ايشان همسر سيف اله خان انصاري مي رسد و در سالهاي اخير كانون مهندسين اروميه خريداري و به آموزش و پرورش ناحيه 2 واگذار و در حال حاضر در اختیار اداره فوق مي باشد.
ورودي از راهرو باريك سرپوشيده (دالان كوچك) از جبه شمالي به حياط چهارگوش است كه با درختان ميوه و گلهاي رز پوشش و بخشهايي از آن باتقسيمات زيباي سنگفرش آرايش يافته است. در جبهه جنوبي اين خانه اشرافيباغ انگور است كه بعد از ايجاد بنا در يك فضاي بزرگ با ديوار خشتي پايههاي آجري بوجود آمده است، ساختمان در وسط حياط و باغ رو به شمال با
چشم انداز زيبایي جلب توجه مي كند. وروديهاي آن از جبهه شمال شرقي و شمال غربي با راه پله هاي دو طرفه سنگي و طاقهاي هلالي آجري است كه به طبقه همكف و طبقه اول و اتاقهاي دوضلع شرقي و غربي، حياط، باغ و واحد ساختماني ديگري كه در جناح غربي اين مجموعه است مي توان راه يافت.
فرم بنا چهارگوش با دو طبقه كه طبقه همكف به صورت زيرزمين تا ارتفاع حدود2 متري از سنگهاي تراشدار و طبقه اول كه بعد از آن مي باشد از آجر احداث شده است و داراي يك پذيرائي بزرگ و دو اتاق كوچك و با يك راهرو در طرفين به صورت قرينه فضا سازي شده است. بناهاي دو ضلع شرقي و غربي كه بعداً به هسته اوليه الحاق شده با پايه هاي سنگي تا ارتفاع تقريبي 1 متر كه بعد ازآن از آجر بقيه قسمتها با 2 اتاق تو در تو در دو جبهه ساختمان سازي شده
اند.
ضمناً غير از اينها ساختمان ديگري با حياط و اتاقهاي تو در تو و زيرزمين از سنگ و آجر و چينه در جبهه غربي اين خانه واقع شده كه از اين محل به تمامي مجموعه قبلي و برعكس مي توان رفت و آمد نمود، مصالح بكار رفته در اين واحدها از سنگ و آجر، خشت و چينه با سقف پوششي چوبي و اندود گچ وتخته پوش مي باشد، پشت بام ها را با اندود كاه و گل عايقكاري نموده اند.
قاعدتاً ساختمان در مرحله اول جهت واحد مسكوني منظور شده و بعداًعملكردهاي ديگري پيدا كرده است. همانطور که در بالا گفته شد در حال حاضراین بنا در اختیار آموزش و پرورش قرار دارد. از خصوصيات بارز بنا ميتوان تناسبات معمول معماري، فضاسازي با تبعيت از ا لگوهاي ساختماني ايراني هماهنگ با شرايط اقليمي و نيازهاي زندگي روز نام برد.

تزئينات بنا به طوركلي به دو دسته شامل جبهه خارجي ساختمان و حياط مربوطه تقسيم مي شود كه نماي بيروني با ازاره سنگی و آجركاري ساده فيروزه اي در حواشي پنجره ها وكاشيهاي كتيبه دار داخل كادرهاي هندسي بالاي روشنائي هاي دو جبهه شمالي وجنوبي قابل ملاحظه مي باشد. جبهه دروني نيز شامل درب و پنجره ها و شيشه هاي رنگي به صورت ساده آذين يافته است.
با توجه به شرايط اقليمي و اجتماعي اروميه و گرايش شديد مردم به نوسازي واحدهاي مسكوني و استقبال چند دهه اخير آنها از معماري مدرن متأسفانه بافت قديمي شهر به استثناي بازار و چند تك بنا به شدت آسيب ديده مخصوصاً از خانه هاي قديمي قابل توجه در حد خانه انصاري تقريباً نشاني نمانده،
عليهذا اين بناي تاريخي به عنوان الگوي معماري خانه هاي اواخر قاجاريه ارزش حفظ و نگهداري در اين شهر را دارا مي باشد.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.