پدیده خشکسالی در دو دهه اخیر، اضافه برداشت آب از چاه ها و حفر چاه های غیرمجاز از مسائل جدی بحران کم آبی در استان مرکزی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک ؛ مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان مرکزی گفت: درحال حاضر سد کمال صالح اراک از مجموع ظرفیت 110 میلیون مترمکعب ، حدود 85 میلیون مترمکعب آب ذخیره دارد.
آمره ای افزود: در سد الغدیر ساوه نیز از مجموع ظرفیت 290 میلیون مترمکعب حدود 18 میلیون مترمکعب آب در پشت سد ذخیره شده که معادل هفت درصد است.
وی گفت :  سه و نیم میلیون مترمکعب از مجموع ذخایر آب سد الغدیر ساوه برای آب آشامیدنی و 10 میلیون مترمکعب به مصرف کشاورزی می رسد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان مرکزی گفت: متوسط بارندگی سالانه استان مرکزی 267 میلی متر است که در سال جاری این میزان 286 میلی متر بوده و تبخیر و تعرق در سطح استان 4.7 میلیارد متر مکعب رخ داده است.
آمره ای،بابیان اینکه 25 هزار منبع آب سطحی و زیر زمینی در استان مرکزی وجود دارد، افزود: 85 درصد منابع آب مصرفی در سطح استان از منابع آب زیرزمینی تامین می شود.
وی، با اشاره به محدودیت منابع آب در استان مرکزی، افزود: برداشت های بی رویه و بی حساب برای مصارف کشاورزی با بهره وری پایین موجب هدررفت بخش زیادی از منابع آب استان شده است.
وی افزود: حدود چهار هزار چاه غیرمجاز در استان مرکزی شناسایی شده که از این تعداد یک هزار و 600 حلقه چاه مربوط به قبل از سال 85 و  دو هزار و 400 حلقه از این چاه های غیرمجاز مربوط به بعد از سال 85 تاکنون است.
آمره ای افزود: در استان مرکزی سالانه 230 میلیون مترمکعب کسری مخزن آب وجود دارد و این مهم به معنای این است که سالانه سطح سفره های زیرزمینی این خطه 230 میلیون مترمکعب افت پیدامی کند.
وی گفت : هدف از طرح احیای تعادل بخشی منابع آب، جبران کسری مخزن دشت ها و سفره های آب زیرزمینی است.
برچسب ها: اراک ، آب ، سد ، ذخیره
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.