آبادان؛

تخریب میراث فرهنگی آبادان را جدی بگیریم

باید توجه داشت که برخی از این مکان ها یی که امروزه ارزش ثبت دارند و یا ثبت شده اند به درستی از سوی نهادهای دولتی حاضر در این مکان ها و یا مردم حفظ و نگهداری نمی شوند

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان؛ توجه به میراث فرهنگی و آثار تاریخی و آموزش ملت ها برای حفظ و نگهداری این آثار، امروزه در کشورهای جهان بسیار مورد توجه قرار گرفته و بسیاری از دولت ها با همکاری سازمان های مردم نهاد سعی در مرمت، نگهداری و ثبت جهانی یادگارهایی دارند که از پیشینیان برایشان به جای مانده است.

این موضوع شاید از آن نظر امروزه در جهان بسیار مورد توجه قرار گرفته که دولتمردان به دنبال آن هستند با ایجاد مناطق بکر و خاص گردشگری اقتصاد و اشتغال را در کشورهای خود روز به روز افزایش داده و از این طریق به سرانه ملی کمک کنند.

در این میان آنچه اهمیت دارد چگونگی حفظ این آثار و رونق بازار گردشگری با توجه به استانداردهای روز و چگونگی حفظ و مرمت این آثار است.

شهر آبادان از جمله شهرهایی در ایران است که سهم کمتری را به نسبت دیگر شهرهای کشور در آثار تاریخی به خود اختصاص داده و این موضوع لزوم توجه و حفظ بیشتر این آثار را از سوی مردم و مسئولان طلب می کند.

ریس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری آبادان با اشاره به حدود نود اثر ملی در شهرستان آبادان گفت: این آثار برای پابرجا ماندن توجه و مساعدت بخش های مختلف فرهنگی این شهرستان را طلب می کند زیرا بخش مهمی از آثار ثبت شده در شهرستان آبادان منازل مسکونی هستند که توسط شرکت پالایش نفت آبادان ساخته شده و پس از آثار منتسب به شرکت پالایش نفت آبادان بیشترین سهم متعلق به مدارس شهرستان است.

محمد مرادی ادامه داد: دبیرستان رازی ، دبستان مهرگان و نسل انقلاب، دبیرستان فروغی و دبستان فرهنگ جزو میراث ملی به ثبت رسیده آبادان هستند .

وی با ابزار تاسف از برخی سهل انگاری ها و بی توجهی ها به میراث فرهنگی آبادان گفت: برخی از آثار ملی به شدت آسیب دیده اند که مهم ترین آنان مربوط به قبرستان ارامنه واقع در منطقه شطیط این شهرستان است؛ دیوارهای پیرامونی و درهای ورودی این مکان به خاطر بی توجهی و عدم حفاظت صحیح کاملا تخریب شده است و با وجود ثبت ملی قبرستان ارامنه این مکان به یک مخروبه وسیع تبدیل شده است.

بنابراین باید توجه داشت که برخی از این مکان ها یی که امروزه ارزش ثبت دارند و یا ثبت شده اند به درستی از سوی نهادهای دولتی حاضر در این مکان ها و یا مردم حفظ و نگهداری نمی شوند و متاسفانه بدون توجه به حال خود رها شده اند.

از طرفی برخی آثار موجود در شهر مالک خصوصی دارند ومتاسفانه این مالکان رضایتی برای ثبت این آثار ندارند. وقفه وتعلل ایجاد شده برای حفظ این اماکن، آنها را در معرض تخریب قرار داده است.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی کشور درخصوص نگهداری و حفظ آثار تاریخی در کشور گفت: باید با فراهم کردن زیرساخت ها و استاندارد سازی مجموعه ها برای گردشگران، علاوه بر هموار کردن راه برای رونق هرچه بیشتر گردشگری کشور، مجموعه های مهم تاریخی را نیز از گزند آسیب حفظ کنیم.

مرتضی رحمانی موحد ادامه داد: آموزش گردشگری باید از سنین پایین به دانش آموزان آموزش داده شود و این مهم در دستور کار سازمان میراث فرهنگی قرار دارد.

وی افزود: آموزش با هدف آشنایی با الزامات گردشگری به بیش از 40 میلیون دانش آموز انجام می شود.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی کشور همچنین گفت: تمرکز بخش گردشگری در سال جاری بر توجه به افراد کم توان و ناتوان است که در این خصوص همکاری های خوبی با سازمان بهزیستی و دیگر نهادهای وابسته انجام شده است.

این سخنان نشان از آن دارد که رونق گردشگری با آموزش به شهروندان و همکاری دولتمردان و نهادهای غیر انتفاعی وابسته است.

یکی از فعالان عرصه فرهنگی شهرستان آبادان با گلایه مندی از نحوه نگهداری آثار تاریخی در آبادان گفت: این شهرستان مکان های فرهنگی و گردشگری تاریخی چندانی ندارد اما از این اماکن اندک نیز به درستی و با دقت نگهداری نمی شود.

احمد امیری افزود: شهر آبادان دارای بناهای تاریخی مانند مدرسه مهرگان و خانه بچاری است که این مکان ها زیبایی خاص و منحصر به فرد خود را دارند اما به دلیل تخریب هایی که در آنها به وجود آمده نمی توان از آنها رونمایی کرد یا گردشگران را برای گردش به این آثار تاریخی برد.

وی ادامه داد: سبب این سهل انگاری ها علاوه بر کمبود بودجه تا حدودی بی نظمی در میراث فرهنگی است.

امیری گفت: انتظار می رود با همکاری منطقه آزاد اروند و میراث فرهنگی شهرستان آبادان راهی برای نجات بافت تاریخی شهرستان پیدا شود.

یکی از گردشگرانی که به مناسبت هفته دفاع مقدس و 5 مهر به آبادان مسافرت کرده است درخصوص آثار تاریخی این شهرستان و امکانات شهر برای گردشگران گفت: اماکن تارخی آبادان نیاز به توجه و رسیدگی بسیاری دارد و متاسفانه به درستی برای گردشگران آماده سازی نشده است.

سینا افزود: پدر و مادر من آبادانی هستند و برای نخستین بار است که به این شهر مسافرت می کنم و به ویژه برای دیدن محل زندگی و تحصیل والدینم همچنین موزه دفاع مقدس به این شهر مسافرت کردم.

وی ادامه داد: کوی کارگر و دبیرستان مهرگان، همچنین موزه دفاع مقدس از جمله مکان هایی بود که برای دیدنشان به این شهر آمدم؛ اما متاسفانه کوی کارگر از چهره و بافت قدیمی خود خارج شده و دبیرستان مهرگان نیز بسیار فرسوده شده و به هیچ وجه مناسب گردشگران و شهری مانند آبادان نیست.

بنابراین می توان نتیجه گرفت مراحلی مانند تعیین عرصه، حریم، مرمت و نگهداری آثار باستانی که بعد از ثبت هر اثر باید مورد توجه قرار بگیرد در آبادان به خوبی انجام نشده است. شهروندان آبادانی و گردشگرانی که از راه های دور و نزدیک به این شهر می آیند انتظار دارند سازمان منطقه آزاد اروند و میراث فرهنگی شهرستان در بخش های فرهنگی مساعدت هایی را برای بهبود شرایط انجام دهد اما متاسفانه تا امروز هیچ اقدام موثری انجام نشده و روز به روز شاهد تخریب هرچه بیشتر این آثار هستیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.