همزمان با پنج مهر سینما نفت آبادان بار دیگر آغوش خود را برای تماشاچیانش باز می کند.


به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان؛ این روزها همزمان با فرا رسیدن مهرماه مردم آبادان شاهد تولد دوباره شهرشان هستند؛ شهری که با عملیات ثامن الائمه و رمز نصر من الله و فتح قریب با رشادت های رزمندگانش در پنجم مهر ماه سال 60 از دست نیروهای بعثی عراق آزاد شد و تاریخی را در تقویم این شهر رقم زد که امروزه تولدی دوباره را برای این خاک و مردمان غیورش رقم زده است.

عملیات ثامن الائمه ‌با درهم شکستن استراتژی دشمن در نقطه اصلی آن، سبب شد که دشمن پس از ناکامی اولیه درآغاز جنگ با هدف برخورداری از برگ برنده برای مذاکرات صلح، تلاش اصلی خود را روی اشغال خرمشهر و آبادان متمرکز کرد. تداوم مقاومت در خرمشهر به حفظ آبادان منجر شد. در عین حال دشمن در فرصت ­های متعدد درصدد اشغال آبادان برآمد ولی موفق به این کار نشد. بنابراین در منطقه ­ای که دشمن براساس استراتژی خود برای اشغال آبادان تلاش می­ کرد، شکستن محاصره آبادان به معنای عقیم گذاشتن برنامه‌های دشمن بود.

پیروزی در عملیات ثامن الائمه نیروهای دلاور کشورمان را برای ادامه جنگ و تداوم دفاع از مرز و بوم مطمئن کرد و وضعیت روانی مناسبی در جامعه بوجود آورد و امید و اعتماد برای کسب پیروزی را به ارمغان آورد.

بنابراین این تاریخ حماسه ساز در تقویم کشور این روزها سبب شده که بسیاری از جشن ها و افتتاحیه های شهرهای آبادان و خرمشهر در این روز رقم خورده و شهروندان با حفظ خاطرات آن روزها، یاد و خاطره رزمندگانشان را برای همیشه زنده نگه دارند.

از جمله افتتاحیه هایی که در شهر آبادان بار دیگر بر سر زبان ها افتاده افتتاحیه سینمایی است که قدمتی به اندازه 72 سال دارد.

چراغ های سینما نفت(تاج سابق) نزدیک به دو سال است که خاموش بوده و هر روز آه از نهاد بسیاری از سینما دوستان و اهالی اهل ادب و هنر را درمی آورد که چگونه ممکن است سینمایی با این قدمت به سبب مسائل مالی و نبود امکانات خاموش مانده است.

مسئولان در مناسبت های مختلف از جمله عید غدیر خم و روز ملی سینما وعده بازگشایی دوباره این سینما را دادند که متاسفانه هیچ یک از این وعده ها عملی نشد تا به امروز که قرعه به نام پنج مهر افتاده است.

امروز در پر سینما ترین شهر کشور شاهد خاموشی دستگاه های آپارت سینمایی هستیم که تاریخی به وسعت فرهنگ مردم این دیار دارد و مسئولان چشمان خود را بر روی این مسئله مهم فرهنگی بسته نگه داشته اند و امروز چشمان مشتاق مردم شهر بار دیگر به چراغ های رنگی و آجرهایی دوخته شده که خاطرات بسیاری را با خود به همراه دارد و به عنوان یک اثر تاریخی با وجود گزنده های متعدد روزگار پا برجا مانده است.

سینمایی که معماری آن در خاورمیانه منحصر به فرد است و تنها سینمای کشور است که در ساخت آن از آجرهای قرمز نسوز استفاده شده است.

مدیر وقت روابط عمومی شرکت پالایش نفت آبادان علت تعطیلی این سینما را تغییر سیستم نمایش فیلم سینما از آنالوگ به دیجیتال عنوان کرده است؛ علتی که در واقعه باپرداخت هزینه و اعتبار از سوی دستگاه های فرهنگی و یا پالایشگاه آبادان به راحتی قابل رفع است.

فرشید خائیز ادامه داد: به درخواست اداره خدمات اجتماعی شرکت پالایش نفت آبادان مبنی بر اینکه سینما نفت باید همگام با سایر سینماها فیلم‌های روز را نمایش داده و تبدیل به یک سینمای دیجیتال شود، اقدام به تامین مالی برای خریداری دستگاه کردیم.

این سینما با هزار و 178 نفر گنجایش، و آجرهای قرمز رنگش مانند نگینی بر تاج فرهنگی شهر بوده و برای مردم آبادان تا سال های متمادی تنها سرگرمی و تفریح در یک مکان مجلل محسوب می شد.

یکی از فعالان فرهنگی شهر آبادان در این خصوص گفت: در شهرستان آبادان مکان های بسیاری کمی برای سرگرمی و تفریح مردم وجود دارد بنابراین این اندک امکانات نیز نباید به سبب مسائل مادی نابود شده و به دست فراموشی سپرده شوند.

وی افزود: شهر آبادان امروز با وجود داشتن هرم سنی جوان نیاز به برنامه های متعدد فرهنگی و هنری دارد که باید این برنامه ها در سایه توجه و بصیرت مسئولان فراهم شود.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت آبادان با اشاره به تصمیم برای خرید دستگاه دیجیتال پخش فیلم برای این سینما گفت: برای این منظور موضوع خرید، نصب و راه اندازی این سیستم دیجیتال از طریق برگزاری مناقصه برای تعیین پیمانکار به انجام رسیده است.

حبیب الله ابوالحسینی افزود: بنا به درخواست اداره خدمات اجتماعی شرکت پالایش نفت آبادان مبنی بر لزوم همگام سازی سینما نفت با سایر سینماهای کشور و ضرورت تبدیل آن به یک سینمای دیجیتال، این موضوع در دستور کار قرار گرفت و برای انجام این کار منبع اعتبار پیش بینی شد.

وی گفت: با تغییر سیستم نمایش فیلم سینما از آنالوگ به دیجیتال بار دیگر شاهد حضور پر شور و نشاط شهروندان فهیم، هنرمند و هنر دوست آبادانی برای تماشای فیلم در نخستین سینمای مدرن خاورمیانه خواهیم بود.

امیدواریم در این روزهایی که کام مردم آبادان در خوشحالی و شادی پیروزی رزمندگان و شهدا در پنج مهر شیرین است شاهد بازگشایی سینمایی به قدمت تاریخ این شهر باشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.